Paria

Paria

opera w trzech aktach 
libretto Jan Chęcińskina podstawie tragedii Casimira Delavigne'a


W historii opery nierzadko pragnienie twórcy nie znajduje zrozumienia odbiorców. Przeszło dziesięć lat przymierzał się Moniuszko do skomponowania Parii. Marzenie spełniło się u schyłku jego kariery. Zainteresowanie dramatem Delavigne'a, który dał podstawę librettu, było tak intensywne, że nim kompozytor zlecił jego opracowanie Janowi Chęcińskiemu, sam zabrał się za polski przekład. Zaledwie sześć prezentacji dzieła starczyło, by dyrekcja opery w Warszawie ściągnęła Parię z afisza. Ostrożnych zachwytów recenzentów nad udaną instrumentacją i pięknym prologiem pierwszego aktu, nie podzielała niestety publiczność. Czy na jej decyzję wpłynął zbyt egzotyczny temat opery?

            W historii opery nierzadko pragnienie twórcy znajduje zrozumienie po latach. Inaczej patrzymy na Parię – opowieść o wykluczeniu - z dzisiejszej perspektywy, odkrywając aktualne tematy i oryginalność dzieła Pamiętajmy, że dawniej wytykano Parii nieudolne naśladownictwo Aidy. Nikt nie sprawdził tylko, że Paria wyprzedziła o dwa lata premierę dzieła Verdiego.

 

Calendar

19:00  
scena duża
premiere

Paria

18:00  
scena duża
public.common.backtop