OPERA

ŚLUB - Zygmunt Krauze

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany.
Muzyczna realizacja jednego z najważniejszych polskich dramatów w reż. Krzysztofa Cicheńskiego.

kier. muz. Katarzyna Tomala-Jedynak / reż. Krzysztof Cicheński

Informacje

Zapraszamy na spotkanie przepremierowe z kompozytorem Zygmuntem Krazue oraz reżyserem Krzysztofem Cicheńskim – 22 listopada, godzina 18:15 – Sala Drabowicza

Opera w III aktach
na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza

Gombrowicz w czystej postaci: ironia, groteska i absurd. Powolna deformacja, której być może od razu nie dostrzegamy. Sprzeczność, którą bezskutecznie próbujemy wytłumaczyć.

„Ślub” to operowa realizacja jednego z najważniejszych dramatów Witolda Gombrowicza, przygotowana na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Warstwę muzyczną dzieła stworzył Zygmunt Krauze, jeden z czołowych polskich kompozytorów przełomu wieków. Lecz – o, ironio! – to on wśród trójki głównych realizatorów jest tym, który po raz pierwszy współpracuje z poznańską sceną. Za libretto i reżyserię odpowiada Krzysztof Cicheński, od lat wytrwale eksplorujący teatralne przestrzenie leżące na styku teatru dramatycznego i operowego. Kierownictwo muzyczne nad premierową prezentacją sprawuje Katarzyna Tomala-Jedynak, mająca w swym repertuarze wiele współczesnych realizacji. Czy za Henrykiem, głównym bohaterem spektaklu, przyjdzie nam porzucić wszelkie idee, otrząsnąć ze snu i stwierdzić, że otaczająca nas rzeczywistość to nie senny koszmar?

Świat, w który wkraczają bohaterowie „Ślubu”, jest zniszczony wojną i nie da się go odbudować według dawnych reguł. Ten kontekst dramatu Gombrowicza zyskuje dziś na znaczeniu, kiedy kolejne konflikty zbrojne toczą się w Europie i na całym świecie, a widmo kolejnej wielkiej wojny jest szeroko dyskutowane w polityce i mediach. Pustka, którą nieustannie odczuwa Henryk, nie jest uniwersalnym, egzystencjalnym stanem świadomości – to doświadczenie człowieka z XX i XXI wieku, uczestniczącego w wojnie, będącego świadkiem, sprawcą lub ofiarą bestialskich czynów przeciw ludziom i ludzkości. Pytanie, jak z tej pustki, na zgliszczach, odtworzyć świat, jak zaprowadzić nowy porządek, zadają sobie dziś ci, którzy patrzą z bliska na zniszczone miasta, odgruzowują pozostałości po budynkach, odnajdują kolejne masowe groby torturowanych dorosłych i dzieci. Henryk robi to po omacku, z pobudek egoistycznych, dla własnej satysfakcji, ale też i z zemsty za utracone na wojnie lata – powołuje świat na wzór dawnego, w którym funkcjonował, czuł się bezpiecznie, snuł plany i miał marzenia. Tym samym sprowadza na swoje „królestwo” te same klęski, z którymi zmaga się ludzkość.

W inscenizacji Krzysztofa Cicheńskiego megalomania, posiadanie władzy i chęć kontroli skupione są niczym w soczewce, dzięki czemu widzowie uzmysławiają sobie, że krótkowzroczność głównego bohatera jest charakterystyczna nie tylko dla rządów, dyktatur i pokoleń drugiej połowy XX wieku, ale także dla ruchów populistycznych czy faszyzujących, które są skazą współczesności. W głównych partiach usłyszymy Jana Jakuba Monowida oraz Michała Partykę. Dzieło zostanie zaprezentowane w roku 120-lecia urodzin i 55. rocznicy śmierci autora „Ferdydurke”.

„Ślub” doskonale wpisuje się w hasło POKOLENIA, towarzyszące sezonowi 24/25: realizacja premiery łączy artystów różnych pokoleń, scala ich wrażliwość i wiąże w nieuchwytnym ciągu wzajemnych oddziaływań.

 

Honorowy patronat nad prapremierą opery „Ślub” objęła Rita Gombrowicz.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”

 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu realizuje przedsięwzięcie pn. „Realizacja rejestracji i transmisji - streaming spektaklu operowego "Ślub" do muzyki Zygmunta Krauzego”, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, sfinansowanego przez Unię Europejską NextGenerationUE.

Wydawcą utworów Zygmunta Krauze jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Czas trwania:
2 godziny 20 minut
Miejsce:
Scena Duża
Język:
Polski
Liczba przerw:
1

Wybierz datę

22.11.2024
piątek 19:00
Scena Duża
23.11.2024
sobota 19:00
Scena Duża
24.11.2024
niedziela 18:00
Scena Duża
01.12.2024
niedziela 18:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne
Katarzyna Tomala-Jedynak
Reżyseria, libretto
Krzysztof Cicheński
Scenografia
Julia Kosek
Kostiumy
Julia Kosek
Reżyseria świateł
Wiktor Kuźma
Kierownictwo chóru
Mariusz Otto
Asystent dyrygenta
Wiktor Kozłowski
Asystent reżysera
Dominika Babiarz

Obsada

Trailer

Cennik

Premiera + Kategoria A
 PREMIERA 

KATEGORIA A

 

POZOSTAŁE SPEKTAKLE

  Normalne  Ulgowe 
Parter 170 zł 80 zł 70 zł
Balkon I i Loże boczne 170 zł 80 zł 70 zł
Loża środkowa 300 zł 150 zł  -
Balkon II 120 zł 60 zł 50 zł
Balkon III - rzędy 1-3 100 zł 45 zł 40 zł
Balkon III - rzędy 4 i 5 90 zł 40 zł 35 zł
Balkon III - rząd 6 80 zł 10 zł 10 zł
miejsca dostawne - Parter i Balkon I  -  40 zł 40 zł