PREMIERA

PREMIERA



CZARODZIEJSKI FLET (Die Zauberflöte)
Wolfgang Amadeusz Mozart


Premiera 10 VI 2017


singspiel w dwóch aktach
libretto Emanuel Schikaneder


kierownictwo muzyczne Gabriel Chmura
reżyseria i kostiumy Sjaron Minailo
dramaturgia Krystian Lada
scenografia Douwe Hibma
reżyseria świateł Maarten Warmerdam
kierownictwo chóru Mariusz Otto
współkreacja kostiumów Natalia Piątkowska
współpraca muzyczna Grzegorz Wierus
asystent reżysera Bartłomiej Szczeszek, Anna Zwiefka

OBSADA
TAMINO Paweł Brożek

PAMINA Roma Jakubowska-Handke
PAPAGENO Jaromir Trafankowski
PAPAGENA Maria Antkowiak
SARASTRO Szymon Kobyliński
KROLOWA NOCY Aleksandra Olczyk
MONOSTATOS Marek Szymański
I DAMA Ilona Krzywicka
II DAMA Magdalena Wilczyńska-Goś
III DAMA Olga Maroszek
I CHŁOPIEC Maciej Kasperek
II CHŁOPIEC Jan Czerski
III CHŁOPIEC Szymon Strusiński
I KAPŁAN Bartłomiej Szczeszek
II KAPŁAN Andrzej Ogórkiewicz
I ZBROJNY Voytek Soko-Sokolnicki
II ZBROJNY Damian Konieczek
PRAOJCIEC Arkadiusz Hirsch
GŁOS PRAOJCA Jerzy Radziwiłowicz

przybliżony czas trwania 2 h 50 min, 1 przerwa


Alternatywna wizja nowej generacji w operowym klasyku Mozarta

Śmierć praojca pozostawia mityczną społeczność rozdartą między dwiema radykalnymi frakcjami. Pojawienie się księcia Tamino wyzwala nową energię w zastygłych strukturach i budzi nadzieję na odnalezienie balansu pomiędzy siłami światła i ciemności. Wiedziony miłością do Paminy, młody książę wkracza na drogę rytualnych prób i symbolicznych obrzędów na pograniczu snu i rzeczywistości. Czym jest ambicja jednostki w obliczu tradycji? Co jest alternatywą w wyborze pomiędzy dwoma skrajnościami? I czy nowej generacji uda się wyzwolić z mechanizmów zainstalowanych przez ich przodków?

Od baśniowej struktury teatru ludowego przez wolnomularską symbolikę aż po traktat alchemiczny - Czarodziejski flet łączy różnorodne gatunki, estetyki i odniesienia kulturowe. Skomponowana w okresie wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej śpiewogra W. A. Mozarta na stałe zainstalowała się wśród najpopularniejszych tytułów operowych wszech czasów. W nowej inscenizacji dla Poznańskiej Opery, performer i reżyser Sjaron Minailo odczytuje Czarodziejski flet jako medytację na temat mechanizmów operujących społeczeństwem spolaryzowanym przez polityczne siły i sparaliżowanym przywiązaniem do tradycyjnych obrzędów. Poetycka estetyka spektaklu jest zainspirowana sztukami wizualnymi i rytualną choreografią. Specjalnie na potrzeby Poznańskiej premiery, kompozycja została wzbogacona nowymi tekstami mówionymi w języku polskim. Orkiestra Poznańskiej Opery wskrzesza wszystkie muzyczne barwy mistrzowskiej partytury Mozarta pod batutą maestro Gabriela Chmury.

Krystian Lada, dramaturg





Partner spektaklu


Zdjęcia ze spektaklu "Czarodziejski flet" fot. B. Barczyk

Powrót do góry