Kopciuszek

Kopciuszek

balet fantastyczny w dwóch aktach
libretto Nikolaj Wołkow
na podstawie bajki Charles'a Perraulta

grupa cenowa B

Kopciuszek Sergiusza Prokofiewa, błyskotliwy, barwny, zachwycający melodyką, instrumentacją i dowcipem, nie brzmi jak dzieło wojenne. Nie próbuje konkurować z symfonią „Leningradzką” Szostakowicza. Powstał jednak podczas II wojny światowej, częściowo chyba na Kaukazie, gdzie władze najpierw ewakuowały kompozytorów i przynajmniej częściowo w Ałma-Acie w Kazachstanie. W Ałma-Acie przebywał też wtedy Siergiej Eisenstein, z którym kompozytor współpracował. Jednocześnie powstawały więc utwory instrumentalne, w tym V Symfonia i I Sonata skrzypcowa, opera Wojna i pokój – adaptacja Tołstoja budziła niepokój władzy nawet wtedy, gdy zajęte były wojną – muzyka do Iwana Groźnego Eisensteina i Kopciuszek. Prawdziwa twórcza eksplozja. 

Mrozi to krew w żyłach, gdy uświadomimy sobie, że dla radzieckich artystów dopiero najpotworniejsza wojna w dziejach przyniosła osłabienie oka władzy i względną swobodę twórczości. Po wojnie trzeba było surowo zapłacić: za złudne poczucie odzyskanej swobody, za wiarę, że coś się zmieni, za szansę na napisanie Kopciuszka.

Galeria

Realizatorzy

Kalendarium

11:00  
scena duża
18:00  
scena duża
18:00  
scena duża
11:00  
scena duża
18:00  
scena duża
11:00  
scena duża
18:00  
scena duża
Powrót do góry