JUVENALIA Polski Balet Narodowy Junior – Przedwiośnie Baletowe

JUVENALIA Polski Balet Narodowy Junior – Przedwiośnie Baletowe

 

Przed spektaklem, o godz. 17:15 zapraszamy na choreoDIY – pokaz tworzenia choreografii na żywo, który poprowadzi Robert Bondara, Kierownik Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie biletowej Teatru.

 

JUVENALIA
Wieczór baletowy PBN Junior
Premiera / Premiere 24.11.2023

ANTONIO LANZO
EINE KLEINE NACHTMUSIK

GIANNI MELFI
THE END OF ALL OUR EXPLORING

KRZYSZTOF PASTOR
SREBRNE JEZIORO

KRISTÓF SZABÓ
A BLURRY REFLECTION

KRZYSZTOF PASTOR
JUVENALIA

Opieka pedagogiczna: DAWID TRZENSIMIECH, IRINA WASILEWSKA

W sezonie 2023/24 Polski Balet Narodowy sięgnął po dodatkową dawkę energii w osobach dziesięciorga młodych tancerzy, tegorocznych wychowanków szkół baletowych. Dzięki wsparciu MKiDN realizujemy projekt PBN Junior. Nowa inicjatywa Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, jest próbą wypełnienia luki, jaka powstaje pomiędzy owocami pracy szkół baletowych a oczekiwaniami naszych scen teatralnych. Nasi Juniorzy, głównie wychowankowie polskich szkół baletowych, otrzymują specjalną opiekę pedagogiczną doświadczonych artystów PBN, biorą udział w przedstawieniach zespołu, ale zapewniamy im również warsztaty mistrzowskie prowadzone przez zaproszonych baletmistrzów zagranicznych. W miarę upływu czasu będą mieli szansę dołączenia do zespołu PBN lub starania się o angaż w innych teatrach.

PBN Junior w sezonie 2023/24: Maria Grzymała, Julia Skubis, Paweł Dobrzyński i Cezary Szlachta – absolwenci Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie; Weronika Gałązka i Maciej Duda z OSB im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku; Kamila Lechowska i Mikołaj Spiżewski z OSB im. Feliksa Parnella w Łodzi; Łucja Ulbrych, która uczyła się w szkołach baletowych Warszawy i Gdańska, ale zakończyła szkolenie w prywatnej Szkole Tańca i Baletu ,,Piruecik” w Warszawie; a wreszcie ich włoski rówieśnik Roberto Olivieri – absolwent Szkoły Baletowej Opery Rzymskiej.

 

EINE KLEINE NACHTMUSIK
Choreografia: ANTONIO LANZO
Muzyka: WOLFGANG AMADEUS MOZART
Kostiumy: EMIL WYSOCKI
Światła: ANTONIO LANZO
Projekcje: CLAIRE BARROW

OBSADA:
Dziewczyna: KAMILA LECHOWSKA
Chłopak: PAWEŁ DOBRZYŃSKI
& PBN JUNIOR

Beztroska choreografia Antonia Lanzo, opowiada o wydarzeniach z urodzinowego przyjęcia-niespodzianki zorganizowanego dla pewnej młodej dziewczyny. Ta wyjątkowa uroczystość, wypełniona tańcami, żartami i zabawami, jest swoistym hołdem dla uroku i prostego piękna muzyki Mozarta.

Przerwa

THE END OF ALL OUR EXPLORING
Choreografia: GIANNI MELFI
Muzyka: MAX RICHTER
Kostiumy: GIANNI MELFI
Światła: TOMASZ FABIAŃSKI

Tańczą:
WERONIKA GAŁĄZKA i MACIEJ DUDA

„Nie ustaniemy w poszukiwaniach,
A kresem wszelkich naszych poszukiwań
Będzie dojście do punktu wyjścia
I poznanie tego miejsca po raz pierwszy.”
Z Little Gidding T. S. Eliota / K. Boczkowski

SREBRNE JEZIORO (z baletu Kurt Weill)
Choreografia: KRZYSZTOF PASTOR
Muzyka: KURT WEILL (Es ist keine Spur z Der Silbersee)
Kostiumy: MACIEJ ZIEŃ
Światła: PAWEŁ JASIŃSKI

Tańczą:
PAWEŁ DOBRZYŃSKI i MIKOŁAJ SPIŻEWSKI          

Finałowa sekwencja z opery Weilla i Brechta mówi o dwóch mężczyznach, którzy nie znajdują społecznej akceptacji. Przynależą do przeciwnych obozów, a mimo to łączą ich więzy przyjaźni. Uciekają więc ku lepszej przyszłości poprzez cudownie zamarznięte wiosną jezioro. W choreografii Krzysztofa Pastora ta scena symbolizuje emigracyjną ucieczkę przed narastającym niebezpieczeństwem. Znamienne, że krótko po premierze Srebrnego jeziora kompozytor opuścił Niemcy na zawsze.

A BLURRY REFLECTION
Choreografia: KRISTÓF SZABÓ
Muzyka: EDWARD ELGAR (Koncert wiolonczelowy e-moll op.85)
Kostiumy: MARTA FIEDLER
Światła: TOMASZ FABIAŃSKI

Tańczą:
WERONIKA GAŁĄZKA, MARIA GRZYMAŁA, KAMILA LECHOWSKA, JULIA SKUBIS, ROBERTO OLIVIERI, CEZARY SZLACHTA

Inspiracją dla Kristófa Szabó było zjawisko starzenia się, demencji oraz związanej z tym frustracji. Patrząc na osoby starsze, zastanawiamy się często jakie historie kryją ich wysłużone ciała – w przeszłości piękne i sprawne. Być może ta choreografia jest zbiorem rozmazanych wspomnień osoby, która nie poznaje już siebie samej w lustrze…

Przerwa

JUVENALIA
Choreografia: KRZYSZTOF PASTOR
Muzyka: JOHN ADAMS (The Chairman Dances)
Kostiumy: EMIL WYSOCKI
Światła: PAWEŁ JASIŃSKI

Tańczy:
PBN JUNIOR

Krzysztof Pastor stara się przełamać naturalną wciąż skromność, nieśmiałość i niepewność uczestników naszego projektu PBN Junior, tworząc specjalnie dla nich zespołową choreografię zatytułowaną Juvenalia. Konfrontuje ich z dynamiczną muzyką Johna Adamsa, eksponując czystą radość tańca i młodzieńczą energię.

 

Nagrania / Recordings:

  1. Wolfgang Amadeus Mozart, Eine kleine Nachtmusik z albumu: Eine kleine Nachtmusik / Holberg-Suite / Symphonie Classique; Herbert von Karajan (dyrygent), Berliner Philharmoniker, Deutsche Grammophon 1984.
  2. Max Richter, The End of All Our Exploring z albumu: The Leftovers: Season 3 (Music from the HBO series); WaterTower Music 2017.
  3. Edward Elgar, Cello concerto in E minor, op. 85: cz. I Adagio-Moderato z albumu Dvorák/Elgar Cello concertos, wykonanie: Pierre Fournier (wiolonczela), Alfred Wallenstein (dyrygent), Berliner Philharmoniker, Deutsche Grammophon 1988.
  4. Kurt Weill, Finale: Es ist keine Spur z albumu Der Silbersee, tekst: Georg Kaiser; Juanita Lascarro, HK Gruber, Heinz Kruse (śpiewacy), Markus Stenz (dyrygent) London Sinfonietta Chorus, London Sinfonietta, BMG Entertainment 1999.
  5. John Adams, The Chairman Dances (Foxtrot for Orchestra) z albumu: The Chairman Dances; Edo de Waart (dyrygent), San Francisco Symphony, Nonesuch Records 1987.

 

 

TRAILER:

 

 

 

fot. Ewa Krasucka / Dzięki uprzejmości Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

Galeria

Powrót do góry