Sezon 23/24 – dziękujemy, że byliście z nami!

Sezon 23/24 – dziękujemy, że byliście z nami!

130 tysięcy widzów – tych na widowni, i tych przed ekranem, 2 festiwale, 5 premier, przeszło 100 spektakli, kilkanaście koncertów i recitali, 300 wydarzeń edukacyjnych, debiuty młodych choreografów i debiuty wokalne. A ponadto „operowy Oscar” dla Jawnuty, kampania społeczna, Moniuszko w słonecznym LA i wiosennym Berlinie – sezon 23/24 w Teatrze Wielkim w Poznaniu dobiega końca.

 

Najbardziej emocjonujące, pełne oczekiwania i tęsknoty są powroty do domu. Wracając na scenę Teatru Wielkiego w Poznaniu tak się właśnie czuliśmy – po długiej podróży wróciliśmy tam, gdzie jest nasze miejsce. Nasze i Państwa – to nasza wspólna przestrzeń, w której inspirujemy się nawzajem, uczymy, doświadczamy piękna operowego i baletowego świata, stawiamy pytania i poprzez sztukę szukamy na nie odpowiedzi. 

 Powrót na scenę pod Pegazem świętowaliśmy z rozmachem, stawiając na pierwszym miejscu Stanisława Moniuszkę, patrona poznańskiej sceny operowej. Sezon POWROTY otworzyła pierwsza edycja Festiwalu Moniuszki, którego najważniejszym wydarzeniem była „Gala otwarcia sceny” z udziałem Artura Rucińskiego. Zróżnicowany program Festiwalu zachwycił zarówno widzów stęsknionych tradycyjnych interpretacji dzieł Moniuszki, jak i czekających na wydarzenia, które w nietuzinkowy sposób ukazały uniwersalizm jego twórczości. Dzięki Leszkowi Możdżerowi uwertura „Bajka” zyskała nowoczesną aranżację i stała się inspiracją do kolejnej kompozycji. Sukcesem okazał się również festiwal „Przedwiośnie baletowe”. Podczas pierwszej edycji festiwalu publiczność oklaskiwała nie tylko poznańskich tancerzy, ale też zaproszonych artystów z Polski i Włoch.

 Zdobyliśmy „operowego Oscara” za inscenizację „Jawnuty” Stanisława Moniuszki przygotowaną przez Ilarię Lanzino. Jako pierwszy teatr operowy w Polsce wystawiliśmy „Wyprawy pana Broučka”Dzięki współpracy z platformą OperaVision widzowie mogli obejrzeć premierę „Otella” oraz „Manon Lescaut”. Sukcesem było kolejne koncertowe wykonanie dzieła patrona naszego Teatru w Filharmonii Berlińskiej – w tym roku „Straszny dwór”Spektakl „Łabędzie” przygotowany z osobami niewidomymi, słabowidzącymi oraz poruszającymi się alternatywną motoryką zaprezentowany został w Warszawie, gdzie pod koniec kwietnia zainaugurował kampanię społeczną Osoba z_. 

Nie zabrakło premierowych emocji – do przygotowania oper: „Otello” Verdiego (25.11.23) i „Wyprawy pana Broučka Janačka” (15.03.24) zaprosiliśmy Davida Pountneya, natomiast „Manon Lescaut” Pucciniego (8 VI 2024) zobaczyliśmy po raz pierwszy w historii sceny w inscenizacji Gerarda Jonesa. Tancerki i tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu z kolei podziwialiśmy premierze „Królowej Śniegu” (27.10.23) z muzyką Przemysława Zycha i w choreografii Roberta Bondary oraz w spektaklu „4” stworzonym przez wiodących współczesnych choreografów: Sol Léon i Paula Lightfoota, Krzysztofa Pastora oraz Roberta Bondarę (22.06.24). 

 Pod Pegazem zaroiło się od gości. Jacek Kaspszyk, na co dzień sprawujący stanowisko dyrektora muzycznego do współpracy zaprosił, m.in. Marco Guidariniego, Katarzyny Tomali-Jedynak, Marty Kluczyńskiej, Alexeia Baklana i Antonella Allemandiego. Obok solistów etatowo związanych z Poznaniem wystąpili, m.in. Andrzej Dobber („Traviata”, „Rigoletto”), Gwyn Hughes Jones („Otello”), Dario Solari („Otello”), Karol Kozłowski („Wyprawy pana Broučka”), Anna Lubańska („Wyprawy pana Broučka”, „Straszny dwór”).

 Znaczącym wydarzeniem był także udział dyr. Renaty Borowskiej-Juszczyńskiej w II Światowym Forum Operowym w Los Angeles (Opera Conference & World Opera Forum). Kierująca poznańską sceną została zaproszona jako prelegentka do grona 60 oficjalnych delegatów z 6 kontynentów. Podczas forum dyskutowano m.in. o przyszłości opery, strategiach organizacyjnych i artystycznych uwzględniających zmiany społeczne, technologiczne i kulturowe oraz budowaniu społeczności świadomych i zaangażowanych odbiorców kultury. Jesteśmy dumni, że polska perspektywa spraw dotyczących teatru operowego została zaakcentowana w międzynarodowym gronie dzięki zaangażowaniu dyr. Borowskiej-Juszczyńskiej.

 Podchodzimy do ponad stuletniej historii naszego Teatru z szacunkiem, niemniej żyjąc w XXI wieku doskonale zdajemy sobie sprawę, że myślenie o przyszłości sztuki operowej, tworzenie inscenizacji zgodne ze współczesnymi trendami, świadome kreowanie artystycznych potrzeb widzów to nasza odpowiedzialność, zadanie, które realizowaliśmy w sezonie 2023/2024 i które będziemy kontynuować w kolejnych latach. Sezon POWROTY był niezwykle intensywny i ważny, pełen artystycznych wyzwań, a przede wszystkim emocji i wzruszeń. Dziękujemy, że byliście Państwo z nami!

 

public.common.backtop