Raczkiewicz Tomasz

Tomasz Raczkiewicz

kontratenor

Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka.
Od 1996 roku solista Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Artysta występował na deskach większości polskich scen operowych, tj. w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Krakowskiej, Opera Nova w Bydgoszczy, Warszawskiej Operze Kameralnej, Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Jako solista Opery Poznańskiej brał udział w licznych tournée zagranicznych
z macierzystym teatrem, w ramach których uczestniczył m. in. w premierze Salome Straussa w Theatre Munnicipale w Luksemburgu, czy w wystawieniu spektaklu Galina Landowskiego w Hanowerze podczas światowej wystawy Expo 2000.
Występował również na festiwalach operowych w Carcasonne, Xanten, Santander, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdrój, Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, Poznańskim Festiwalu Mozartowskim, Nuit Blanche Brussels i in.
W roku 2001 brał udział w koncercie inaugurującym IX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Operatorskiej Camerimage w Łodzi. 
Tomasz Raczkiewicz koncertował w Niemczech, Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii i Japonii. 

KREACJE SCENICZNE, REPERTUAR
KONTRATENOR:
Fiodor – Borys Godunow M. Musorgskiego (debiut)
Echnaton – partia tytułowa Ph. Glassa (polska premiera)
Paź – Salome R. Straussa
Orfeusz – Orfeo ed Euridice Ch. W. Glucka
Cherubin – Wesele Figara W. A. Mozarta
II i III Chłopiec – Czarodziejski flet W. A. Mozarta
I Giermek – Parsifal R. Wagnera
Śmierć – Raj utracony K. Pendereckiego
Władysław – Ubu Rex K. Pendereckiego
Odmieniec – Galina M. Landowskiego (polska premiera)
Tebaldo – Don Carlos G. Verdiego
Łabędź – Carmina Burana C. Orffa
Oberon – The Fairy Queen H. Purcella
Solo wokalne w balecie Niebezpieczne związki A. Maskatsa (polska premiera)
Mewa – Dzień Świra H. F. Tabęckiego (światowa prapremiera)
Mucha – Space Opera A. Nowaka (światowa prapremiera)
Szepczący – Królowa śniegu G. Kaczmarka (światowa prapremiera)
Cherub – Rozwód Figara E. Langer (polska premiera)

TENOR:
Niewolnik Rewolucji – Ça Ira R. Watersa
Laertes – Ophelia Prasquala (światowa prapremiera)
Fabricio – Nocleg w Apeninach S. Moniuszki
Borsa – Rigoletto G. Verdiego
Goro – Madame Butterfly G. Pucciniego
Remendado – Carmen G. Bizeta
Kwicołap – Krakowiacy i górale J. Stefaniego, W. Bogusławskiego
Starszy Brat – Święty Franciszek i wilk z Gubbio czyli kotlety św. Franciszka S. Themersona
Filutek – Krasnoludki, krasnoludki K. Gaertner
Triquet – Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego
Pierwszy robotnik – Lady Makbet Mceńskiego powiatu D. Szostakowicza
Zamuchryszkin – Gracze D. Szostakowicza
Milord I – Henryk VI na łowach K. Kurpińskiego
von Wangenheim – Student żebrak K. Millockera
Furud – Gwiezdnik J. Kordaczuka
Dworzanin – Heca, czyli polowanie na zająca

AKTOR:
Vespone – La serva padrona G. B. Pergolesiego
Żewakin – Ożenek M. Gogola
Monodram Maski Władzy. Maciejewski podróże (światowa prapremiera)
Pracownik ZOO – Piotruś i wilki S. Prokofiewa
Narrator – Upiór w orkiestrze J. Locka
Samiel – Wolny strzelec C. M. von Webera
Stary Fred / E.T.A. Hoffmann – Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego
Benno – Jezioro łabędzie P. Czajkowskiego
Nauczyciel – Śpiąca królewna P. Czajkowskiego
W. A. Mozart – I LOVE YOU MOZART, autorski spektakl
W. A. Mozart – Mozart. Kolory miłości, autorski spektakl
Biskup Krasicki – KRASICKI. BAJKI, spektakl autorski
Leopold Mozart – Bastien i Bastienne W. A. Mozarta

DZIAŁALNOŚĆ KONCERTOWA. REPERTUAR
G. F. Haendel: Mesjasz, Juda Machabeusz, Brockes Passion, Pasja wg św. Jana
J. S. Bach: Pasja wg św. Jana, Pasja wg św. Mateusza, Pasja wg św. Łukasza oraz kantaty
C. Monteverdi: Vespro della Beata Vergine
W. A. Mozart: Msza koronacyjna C-dur KV 317, Requiem d-moll KV 626, Litaniae Lauretanae B.M.V. KV 109, Alma Dei creatoris KV 277, Missa brevis D-dur KV 194
A. Vivaldi: Gloria, Stabat Mater, Beatus vir, Salve Regina
G. B. Pergolesi: Stabat Mater
J. Haydn: Stabat Mater, Missa in tempore belli „Paukenmesse“
G. Kaczmarek: Msza 1050
M. Herman: Leszczyńska Wieża Babel
C. Orff: Carmina Burana

W programach recitali Tomasza Raczkiewicza, obok sztandarowych arii z oper ulubionego kompozytora artysty, G. F. Haendla, tj. Rinaldo, Serse, Giulio Cesare, Rodelinda, Flavio, Ottone, Amadigi, czy też młodzieńczych oper W. A. Mozarta, tj. Ascanio in Alba, Mitridate, re di Ponto, znajdują się również pieśni, poczynając od dawnych mistrzów – Dowland, Purcell, poprzez romantyków: Schumann, Wolf, Czajkowski, Rachmaninow, aż po kompozytorów współczesnych, tj. de Falla, Szymanowski, Lutosławski, Baird, Dobrochna-Kwiatkowska, Przybylski, Ullmann, Krása, Laks.

Tomasz Raczkiewicz współpracował z następującymi dyrygentami: Jackiem Bonieckim, Łukaszem Borowiczem, Francesco Bottigliero, Cheung Chauem, José Maria Florêncio, Aleksandrem Grefem, Antonim Grefem, Michałem Klauzą, Andrzej Knapem, Hans-Josefem Knaustem, Tadeuszem Kozłowskim, Kazimierzem Kryzą, Warcisławem Kuncem, Radosławem Labakhuą, Wojciechem Michniewskim, Markiem Mosiem, Agnieszką Nagórką, Mieczysławem Nowakowskim, Wojciechem Rodkiem, Tadeuszem Serafinem, Rubenem Silvą, Krzysztofem Słowińskim, Marcinem Sompolińskim, Andrzejem Straszyńskim, Roberto Tolomellim, Katarzyną Tomalą-Jedynak, Tadeuszem Wicherkiem, Maciejem Wielochem. Ponadto współpracował z reżyserami: Natalią Babińską, Henrykiem Baranowskim, Sylwestrem Biragą, Gianfranco de Bosio, Giovannym Castellanos, Krzysztofem Cicheńskim, Moniką Dobrowlańską, Igorem Gorzkowskim, Krzysztofem Jasińskim, Krzysztofem Kolbergerem, Güntherem Könemannem, Krystianem Ladą, Hans-Peterem Lehmannem, Sjaronem Minailo, Eweliną Pietrowiak, Marią Sartovą, Magdą Szpecht, Markiem Weissem-Grzesińskim, Januszem Wiśniewskim, Michałem Znanieckim, Davidem Pountneyem.

NAGRANIA:
2011: Carmina Burana C. Orffa realizowane przez Operę Śląską
2016: Msza 1050 G. Kaczmarka
2018: Reytan. Druga strona drzwi. Teatr telewizji w reż. J. Pączka
2020: Heca, czyli polowanie na zająca, filmowa wersja opery w reż. K. Hołysz

PUBLIKACJE:
Rozważania o śpiewie kastratów – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Zeszyt Naukowy nr 74, Wrocław 1999
Rozważania o śpiewie kastratów cz. II – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Zeszyt Naukowy nr 81, Wrocław 2001
Rozważania o śpiewie kastratów – seria: Historia wokalistyki, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu, Wrocław 2004
Kastraci – kreatorzy włoskiej sztuki operowej w Europie XVII i XVIII wieku, 2011
https://maestro.net.pl/index.php/ks-maestro/84-statyczne/22-tomasz-raczkiewicz-kastraci
Pan Demia – tomik poezji 2021

WYRÓŻNIENIA I NAGRODY
- 12.02.2003: Medal Młodej Sztuki przyznany przez kapitułę Głosu Wielkopolskiego w dziedzinie animacji za oryginalne formy promowania muzyki w różnych środowiskach,
- 9.06.2004: Medal Młodego Pozytywisty – Nagroda Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego w uznaniu pasji w pracy organicznej,
- listopad 2008: III nagroda w ogólnopolskim konkursie na piosenkę o Poznaniu pod Patronatem Prezydenta Miasta Poznania A nam warto żyć nad Wartą za piosenkę pod tytułem Twój Poznań,
- 2.10.2012: laureat w konkursie Profesjonaliści Forbesa 2012 w kategorii AKTOR w województwie wielkopolskim,
- wrzesień 2015: statuetka twórców Fundacji Zakłady Kórnickie – Władysława i Jadwigi Zamoyskich BENE MERITUS za wkład w realizację Letniego Festiwalu Muzyka z Kórnika,
- 20.08.2018: Medal Fidelier et Constanter – w uznaniu szczególnych zasług za wieloletnią, wytrwałą i wierną pracę dla dobra osób niepełnosprawnych intelektualnie,
- 7.10.2021: Medal za Zasługi dla Tomaszowa Lubelskiego im. Tomasza Zamoyskiego, Założyciela Miasta, za kultywowanie kultury i tradycji regionu tomaszowskiego w 400. rocznicę lokacji.

AUDIO.VIDEO
A. Vivaldi: Stabat Mater cz.5
W.A. Mozart: Requiem. Recordare
C. Orff: Carmina Burana
Heca, czyli polowanie na zająca
H. Wars: Sex Appeal

 

 fot. Ośko/Bogunia

 

Powrót do góry