
Ran Arthur Braun
Ran Arthur Braun ukończył klasę fortepianu i śpiewu klasycznego w Jerozolimskiej Akademii Muzyki i Tańca, następnie studiował reżyserię w La Monnaie Opera Studio w Brukseli. Kontynuował studia podyplomowe na Wydziale Muzyki Dawnej Konserwatorium Królewskiego w Hadze.
Od 2004 Ran pracował jako kierownik produkcji, asystent dyrektora oraz choreograf scen walki w produkcjach Festiwalu w Bregenz w Austrii. Pracował jako producent i kierownik sceny dla w Teatro Sociale di Como we Włoszech, a także jako realizator wznowień, współreżyser, kierownik sceny przy ponad pięćdziesięciu produkcjach w teatrach operowych w całej Europie.
Ran Arthur Braun jest także uznanym choreografem scen walki i ruchu scenicznego z dorobkiem ponad osiemdziesięciu realizacji, w tym w Royal Opera House, Covent Garden oraz Salzburg Festival.Wyreżyserował i stworzył scenografię do opery Cyganeria Giacomo Pucciniego dla Estońskiej Opery Narodowej, za którą w 2011 roku otrzymał estońską nagrodę muzyczną i teatralną. Ponadto produkcja ta wystawiana była w Litewskiej Operze Narodowej i podczas Festiwalu Operowego na wyspie Saaremaa wraz z Estońską Operą Narodową. Spektakl ten inaugurował także sezon 2012/2013 w Teatrze Wielkim w Poznaniu.
Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu w 2013 roku zrealizował reżyserię i choreografię polskiej prapremiery opery Cyberiada Krzysztofa Meyera, za którą otrzymał nominację do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury 2014. Spektakl zdobył tę nagrodę w kategorii Najlepsza Scenografia. W sezonie 2014/2015 Cyberiada zostanie wystawiona na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.
Zrealizował reżyserię i scenografię światowej premiery opery Two Heads and a Girl Isidory Žebeljan podczas festiwalu Settimana Musicale Senese we Włoszech. Spektakl zaprezentowany został także podczas Bemus Festival w Belgradzie (2012). W 2013 roku w okresie letnim podczas Festiwalu w Bregencji Ran Arthur Braun pracował jako choreograf scen wyczynowych i akcji do spektaklu Czarodziejski flet w reżyserii Davida Pountney’a. Przedstawienie to zostało też wznowione podczas kolejnego festiwalu w 2014 roku, z dodatkowymi scenami akcji, będąc najbardziej spektakularną realizacją operową w historii Festiwalu. Ran Arthur Braun stworzył choreografię ceremonii otwarcia Festiwalu w 2014 roku, a także odniósł sukces swoim debiutem reżyserskim na tej scenie, realizując światową premierę spektaklu Trans Maghreb do muzyki Petera Herberta.
Po współpracy z Nicolą Raab nad choreografią sztuk walki przy verdiowskim Otello, Ran Arthur Braun powrócił do Royal Danish Opera w Kopenhadze, gdzie brał udział w realizacji Alciny G.F. Händla, w reżyserii Francisco Negrina, koprodukcji z Norweską Operą Narodową w Oslo. W teatrze tym współpracował także jako autor ruchu scenicznego do opery Makbet Giuseppe Verdiego w reżyserii Benedicta Andrewsa. Współpracę z tym reżyserem będzie kontynuować podczas realizacji opery Cyganeria G. Pucciniego na scenie Dutch National Opera w Amsterdam, a później w English National Opera.
Kolejne sezony obejmować będą dwie produkcje opery Piotruś Pan Richarda Ayresa w Staatstheater Stuttgart, berlińskiej Komische Oper, Welsh National Opera w Cardiff i londyńskiej Royal Opera House – Covent Garden. Przyszłe prace obejmują choreografie w projektach akcji, w tym także w ramach Bregenz Festival.
fot. Magdalena Ośko / Maciej Bogunia