Krzysztof Cicheński

Krzysztof Cicheński

 

Reżyser, którego działalność artystyczna związana jest przede wszystkim z założonym przez siebie w 2006 roku niezależnym Teatrem Automaton. W latach 2011-2013 Cicheński wraz z grupą przyjaciół – aktorów, artystów multimedialnych, plastyków i muzyków – wyreżyserował siedem spektakli, głównie na podstawie własnych tekstów. W 2011 roku, w ramach poznańskiego VI Festiwalu Wiosny, Teatr Automaton zaprezentował pierwszą premierę – Seminaria immanentnej wiosny, będącą teatralno-filozoficznym komentarzem do Święta wiosny Igora Strawińskiego. Inkorporacja mumii mojej praprababki Małgorzaty wystawiona została po raz pierwszy w czerwcu 2011 roku w ramach festiwalu Nowej Siły Kuratorskiej. Spektakl, który za każdym razem dostosowywany jest do nowej przestrzeni, był wielokrotnie prezentowany poznańskiej publiczności. W grudniu 2011 roku, podczas XV Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Maski” w Poznaniu, Cicheński wyreżyserował przedstawienie Czerwona planeta: tygrys, asasyn i martwa cesarzowa, w którym ważnym kontekstem była poezja Allena Ginsberga i opera Madame Butterfly Giacomo Pucciniego. Teatr Automaton wystawiał swoje premiery także podczas kolejnych edycji Festiwalu „Maski” – opowieść Spadkobiercy Geppetta (2012) oraz Egzorcyści i terapeuci (2013). W 2012 roku powstały także: widowisko Ekshumacja Kurki Wodnej wg dramatu Witkacego oraz Puzuk, tragikomedia na cztery kamerki internetowe. Prowadzenie własnego zespołu teatralnego i związane z tym problemy organizacyjne i finansowe, stanowiły dla reżysera ważny kontekst w pracy nad inscenizacją Pajaców Leoncavallo.

Krzysztof Cicheński jest także doktorantem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk. Oprócz działalności naukowej, związanej z pracą nad rozprawą doktorską (promotor prof. Dobrochna Ratajczakowa), twórca prowadzi także liczne zajęcia praktyczne na kierunku Wiedza o teatrze. Działania teatralne ze studentami zostały zaprezentowane podczas pokazów pracy Archiwum aktorów w 2012 roku i Próżność, queer, szaleństwo w roku 2014.

Dzięki współpracy Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz rekomendacji prof. Ratajczakowej, Krzysztof Cicheński rozpoczął karierę jako reżyser operowy. W 2014 roku wziął udział w pierwszej edycji projektu Laboratorium Teatru Operowego, którego efektem było wystawienie opery Bruna Coliego Anioł dziwnych przypadków, z librettem napisanym na podstawie opowiadania Edgara Allana Poego. Spektakl, grany w kameralnej Sali im. Wojciecha Drabowicza poznańskiej opery, spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno ze strony publiczności jak i polskich i zagranicznych krytyków. Przedstawienie prezentowane już było podczas 52. Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdrój oraz w Akademii Muzycznej im. Franciszka Liszta w Budapeszcie.

fot. Magdalena Ośko / Maciej Bogunia

Powrót do góry