Kozłowski Karol

Karol Kozłowski

 

Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. dra hab. Stanisława Daniela Kotlińskiego (dyplom z wyróżnieniem) oraz Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP. Uczestniczył w kursach mistrzowskich Ryszarda Karczykowskiego, Rolando Paneraia, Salvatore Fisichellego, Sylvii Geszty, Heleny Łazarskiej i Claudia Desderiego. Otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclea Darclèe (Rumunia, 2005).

W latach 2007-2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście Nietoperza J. Straussa i gdzie wykonywał również partie: Tamina w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, Almavivy w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Cassia w Otellu G. Verdiego, Archanioła w Raju utraconym K. Pendereckiego i Edrisiego w Królu Rogerze K. Szymanowskiego. Występował na scenach m. in.: wersalskiego Théâtre Montansier (Oebalus w Apollu i Hiacyncie W. A. Mozarta), Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Almaviva w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Lindoro we Włoszce w Algierze G. Rossiniego), Opery Kijowskiej (Edrisi w Królu Rogerze K. Szymanowskiego), Narodniego Divadla w Brnie (Ferrando w Cosi fan tutte W. A. Mozarta) oraz Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, gdzie śpiewał jako Vitellozzo w Lukrecji Borgii G. Donizettiego, Misaił w Borysie Godunowie M. Musorgskiego, Damazy w Strasznym dworze S. Moniuszki, Młody sługa w Elektrze R. Straussa, Kudriasz w Katii Kabanowej L. Janáčka, Edrisi w Królu Rogerze K. Szymanowskiego, Goro w Madame Butterfly G. Pucciniego, Nauczyciel tańca i Latarnik w Manon Lescaut G. Pucciniego oraz jako Ksiądz Mignon w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego (m. in. za tę rolę artysta został nominowany do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: muzyka poważna).

Jest cenionym wykonawcą dzieł barokowych m. in. partii Ewangelisty w obu Bachowskich pasjach. Śpiewał w operach G. F. Händla: Ariodante, Tamerlano i Alcina. Współpracuje z większością polskich zespołów wykonujących muzykę barokową na instrumentach historycznych m.in. z Capellą Cracoviensis, Wrocławską Orkiestrą Barokową, a także z {oh!} Orkiestrą Historyczną, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Il Giardino d’Amore i Arte dei Suonatori. Występował pod batutą m. in. Fabia Bonizzoniego, Andreasa Speringa, Andrew Parrotta, Konrada Junghänela, Helmutha Rillinga, Kaia Wessela, Christophe’a Rousseta, Benjamina Bayla, Joshuy Rifkina, Fabio Biondiego, Jordiego Savalla, Łukasza Borowicza i Jana Tomasza Adamusa.

Brał udział m.in.: w inscenizacjach dzieł J. Ph. Rameau – jako tytułowy Pigmalion (Warszawska Opera Kameralna) oraz Valère i Damon w Les Indes galantes (Opera Nova), a także w mniej znanych i od dawna niewykonywanych operach: Semiramide riconosciuta Leonardo Vinciego i Arminio J. A. Hassego (w Warszawie i Pradze).

Wyjątkowa barwa i wszechstronność głosu artysty niejednokrotnie inspirowała współczesnych kompozytorów. Podczas kilku kolejnych edycji festiwalu Kissinger Sommer w Bad Kissingen Kozłowski wykonywał utwory pisane specjalnie dla niego przez m. in. Olivera Schnellera, Manfreda Trojahna i Bernda Redmanna. W 2014 roku Andrzej Kwieciński zadedykował mu swoje Canzon de’ baci na tenor i orkiestrę (utwór zwyciężył w Kategorii Młodych Kompozytorów na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Helsinkach) a Paweł Mykietyn w operze Czarodziejska góra powierzył mu rolę Settembriniego. Prapremiera w reżyserii Andrzeja Chyry miała miejsce na poznańskim Międzynarodowym Festiwalu Malta 2015. Brał udział w polskich prawykonaniach oper: Petera Eötvösa The Golden Dragon na festiwalu Opera Rara w Krakowie iPera Nørgårda Nuit des hommes (Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XX”). Był pierwszym wykonawcą fragmentów opery Aleksandra Nowaka Ja, Şeküre do libretta na podstawie powieści Orhana Pamuka Nazywam się Czerwień (Festiwal Malta 2023) a także wodewilu tego kompozytora Rzeczy do libretta Marcina Wichy (Auksodrone 2023).

Podczas koncertowego wykonania opery Falstaff G. Verdiego wieńczącego ostatni sezon artystyczny Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach, pod batutą Lawrence’a Fostera, wykonywał partię Fentona.

Śpiewak współpracuje z Polską Operą Królewską w Warszawie występując w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, spektaklu Sì dolce è’l tormento oraz jako tytułowy Orfeusz w operze C. Monteverdiego.

Artysta ma w swoim dorobku wiele rejestracji płytowych m. in.: Halkę i Straszny dwór S. Moniuszki, wydane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz kilka albumów z liryką wokalną (kilkakrotnie nominowanych do nagrody Fryderyk) m.in. Pieśni I. J. Paderewskiego a także dwa Schubertowskie cykle: Die schöne Müllerin i Winterreise.

karolkozlowski.eu

 

fot. Jacek Poremba

Powrót do góry