Iwona Sobotka
Biogram
sopran
Rozpoczęła międzynarodową karierę zdobywając Grand Prix i I nagrodę Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Królowej Elżbiety w Brukseli (2004). Jest również laureatką I nagrody Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, Grand Prix i nagród specjalnych Konkursu Wokalnego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz I nagrody East and West International Artists Audition w Nowym Jorku. Jej wszechstronna działalność artystyczna obejmuje zarówno występy z wiodącymi orkiestrami symfonicznymi, ciągłe poszerzanie repertuaru operowego, jak i aktywność pedagogiczną.
Od roku 2022 solistka Teatru Wielkiego w Poznaniu, gdzie zadebiutowała jako Madama Butterfly i Tosca w koncertowych wykonaniach dzieł Pucciniego, a także jako tytułowa Rusałka Dvořáka w reżyserii Karoliny Sofulak, Desdemona w „Otellu” Verdiego w reżyserii Davida Pountneya oraz Manon Lescaut Pucciniego w inscenizacji Gerarda Jonesa. Artystka z poznańskim zespołem miała okazję wystąpić również w Filharmonii Berlińskiej, gdzie zadebiutowała jako Neala w koncertowym wykonaniu „Parii” Moniuszki pod dyrekcją Maestro Jacka Kaspszyka.
W sezonie 2024/2025 artystka wzbogaci swój repertuar o nowe role, występując jako Aida i Turandot w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Amelia w „Un Ballo in Maschera" w Słowackim Teatrze Narodowym oraz Senta w „Der Fliegende Holländer" w Narodowym Centrum Sztuki w Tajpej. Ponadto, powróci do ról Leonory w „Il Trovatore" w Estońskiej Operze Narodowej, Madama Butterfly w Operze Wrocławskiej oraz w Teatrze Wielkim w Łodzi, a także Rusałki w Teatrze Wielkim w Poznaniu.
W jej planach są również liczne koncerty, podczas których wystąpi m.in. w „Glagolitic Mass" L. Janáčka z Filharmonią Czeską pod dyrekcją Sir Simona Rattle'a, „Requiem" G. Verdiego z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz „Symfonię Tysiąca" G. Mahlera z Filharmonią Krakowską. Nie zabraknie jej także na festiwalach, gdzie zaprezentuje „Cztery ostatnie pieśni" R. Straussa na Festiwalu Eufonie w Warszawie, „Pieśni księżniczki z baśni" Szymanowskiego na Festiwalu Wielkanocnym im. L. van Beethovena w Warszawie oraz „Missa Solemnis" Beethovena na Schleswig-Holstein Musik Festival.
W poprzednich sezonach Iwona Sobotka z powodzeniem kreowała role takie jak Roxana w „Królu Rogerze" Szymanowskiego dla Chicago Opera Theater, Córka w „The Nose" Szostakowicza dla Teatro Real w Madrycie, czy Violetta Valery w „Traviacie" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Występowała również jako Leonora w „Il Trovatore" dla Estonian National Opera, Rusałka w Slovak National Theater.
Sobotka zadebiutowała na scenie operowej w Opéra National de Paris w 2004 roku, gdzie wystąpiła jako Pierwsza Dama w „Czarodziejskim flecie" oraz Ygraine w „Ariane et Barbe-Bleue". Wzięła udział w światowej sławy produkcji „Czarodziejskiego fletu" Barrie Kosky'ego z Komische Oper Berlin, prezentowanej w Niemczech, Australii, Nowej Zelandii, Makau i Tajwanie, w roli Paminy. Inne jej role to Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie", Donna Anna w „Don Giovannim", Magda w „La Rondine", Mimi w „La Boheme" Blumenmädchen w „Parsifal“ oraz Liù w „Turandot" i wiele innych.
Artystka prowadzi bogatą działalność koncertową. Na zaproszenie Sir Simona Rattle’a występowała wielokrotnie z Filharmonią Berlińską, London Symphony Orchestra czy Staatskapelle Berlin. Występowała także z orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Luksemburgu, Londynie, Wiedniu, Paryżu, Berlinie, Helsinkach, Warszawie, Barcelonie czy Madrycie, pracując ze znakomitymi dyrygentami takimi jak Sir Simon Rattle, Sir Colin Davis, Semyon Buchkov, Marco Armiliato, Marek Janowski, Jesus Lopez Cobos, Juanjo Mena, Massimo Zanetti czy Vladimir Jurowski. W roku 2016 odbyła tournée koncertowe do Japonii i Tajwanu z Filharmonią Berlińską pod dyrekcją Sir Simona Rattle’a.
Iwona Sobotka jest powszechnie doceniana za interpretacje polskiego repertuaru wokalnego – w szczególności dzieł Karola Szymanowskiego. W roku 2004 ukazała się jej pierwsza solowa płyta wydana przez wytwórnię Channel Classics jako zbiór pieśni Karola Szymanowskiego wyróżniona przez Polską Akademię Fonograficzną nagrodą „Fryderyk” za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. Następne płytowe rejestracje to kolejne albumy z pieśniami Szymanowskiego, nagrany dla wytworni EMI Classics z udziałem City of Birmingham Symphony Orchestra pod dyrekcją Sir Simona Rattle ́a oraz wydane przez Polskie Radio „Pieśni” z orkiestrą nagrane z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Kazimierza Korda. W roku 2010, na zaproszenie pianisty Piotra Anderszewskiego, artystka wzięła udział w cyklu koncertów „Szymanowski Focus” propagując muzykę tego kompozytora, m.in. w Wigmore Hall w Londynie oraz w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Jej najnowszy album „SZYMANOWSKI" z udziałem NFM Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Giancarlo Guerrero prezentuje nowe spojrzenie na cykl „Pieśni księżniczki z baśni" op. 31 w pełni zorkiestrowny na tę okazję przez włoskiego kompozytora Bruno Dozzę.
Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, gdzie kształciła się pod kierunkiem wybitnego artysty i pedagoga Toma Krause.
fot. Łukasz Rajchert