Festiwal Przedwiośnie Baletowe

 

Czekają na nich najważniejsze sceny tanecznego świata, lecz nim entuzjazm widowni w Stanach Zjednoczonych, Niderlandach i Wielkiej Brytanii, najpierw pojawią się w Poznaniu. Kto? Debiutujący choreografowie i najbardziej nowatorskie spektakle baletowe. Przedwiośnie baletowe kontynuuje tradycję „Poznańskiej Wiosny Baletowej”, której IX edycji sprawiło, że Teatr Wielki stał się ważnym miejscem prezentującym refleksję nad sztuką tańca. W czasie Wiosny można było zobaczyć najbardziej udane propozycje choreograficzne sezonu oraz zanurzyć się w historię i spojrzeć w przyszłość sztuki baletowej. Przedwiośnie będzie festiwalem badającym puls tańca, najnowsze trendy i nieoczywiste redefinicje tego, czym jest ruch i gest.

Festiwal otworzy spektakl „Spectrum 02” – debiuty choreograficzne tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. W tym projekcie dziewięcioro artystów Baletu nie tylko tańczy i realizuje się w roli choreografów, ale też przygotowuje strategię komunikacji, materiały promocyjne, scenografię, dobiera muzykę, kostiumy etc. Takie podejście do spektaklu otwiera przed nimi nowe ścieżki kariery i pozwala odkryć nieznane dotąd formy ekspresji, nie tylko na scenie. Ubiegłoroczna edycja „Spectrum” pokazała, że kreatywność tancerek oraz tancerzy potrafi zaskoczyć i zachwycić publiczność. W programie festiwalu znalazł się również tryptyk baletowy „BER”, który poznańska publiczność po raz pierwszy zobaczy na wyremontowanej scenie Teatru. Zaprezentowanie w jednym spektaklu prac Roberta Bondary, Martynasa Rimeikisa oraz ikony współczesnej choreografii, Alexandra Ekmana, z pewnością wzbudzi emocje widzów. Oprócz wydarzeń z udziałem Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu, w ramach „Przedwiośnia Baletowego” pojawią się gościnnie zespoły z Polski i zagranicy. Zobaczymy stworzony w tym sezonie artystycznym przez Krzysztofa Pastora Juniorski Zespół Polskiego Baletu Narodowego (PBN Junior), skupiający najbardziej utalentowanych młodych tancerzy, a także KOMOCO – projekt Sofii Nappi, choreografki, której talent i unikalny język choreograficzny docenia publiczność na całym świecie oraz jurorzy prestiżowych konkursów. Zespół kierowany przez Nappi zaprezentuje spektakl „Pupo”, którego premiera miała miejsce zaledwie miesiąc przed pokazem na poznańskim festiwalu. Pierwszą edycję „Przedwiośnia Baletowego” zamknie spektakl „Łabędzie”, wyróżniony nagrodą publiczności FEDORA 2023. Zaangażowani w realizację spektaklu tancerze niewidomi, słabowidzący oraz poruszający się alternatywną motoryką przeniosą widzów do świata, gdzie liczy się wrażliwość, wzajemne zrozumienie, autentyczność i odwaga w wyrażaniu siebie.

„Mamy wielką nadzieję, że festiwal wpisze się na stałe w coroczny repertuar poznańskiej sceny i przeniesie nas w świat tańca – pełnego pasji, innowacji i inspiracji, sprawiając, że taniec i balet będą bliższe i bardziej przystępne dla naszych widzów niż kiedykolwiek.”, mówi Robert Bondara, choreograf i kierownik Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Zapraszamy na pierwsze w historii Teatru Wielkiego w Poznaniu „Przedwiośnie Baletowe”!

 

HARMONOGRAM FESTIWALU:

choreoDIY
rozmowa z twórcami spektaklu Spectrum 02.
15 II 2024, godz. 18:15

SPECTRUM 02. Debiuty choreograficzne
Cirbian / Chinnici / de Sousa / Garbas / Gumna / Romano / Ruaro / Tinari / Zorzoli
15 II 2024, godz. 19:00

choreoDIY
pokaz tworzenia choreografii na żywo – Robert Bondara
18 II 2024, godz. 17:15

JUVENALIA Polski Balet Narodowy Junior
Lanzo / Melfi / Pastor / Szabó
18 II 2024, godz. 18:00

choreoDIY
rozmowa z Adriano Popolo Rubbio, projekt KOMOCO
20 II 2024, godz. 18:15

PUPO
KOMOCO / Sofia Nappi
20 II 2024, godz. 19:00

BER
Bondara / Ekman / Rimeikis
22 II 2024, godz. 19:00

ŁABĘDZIE – spektakl teatru ruchu
Berg / Bukowski / Sosnowska / Bińkowska / Jermacz / Kasperska
24 II 2024, godz. 19:00
25 II 2024, godz. 18:00

 

Festiwal Przedwiośnie Baletowe poprowadzi Julia Asperska, kuratorka i managerka kultury.
Członkini zespołu kuratorskiego największych targów choreograficznych na świecie – Internationale Tanzmesse w Dusseldorfie (www.tanzmesse.com).
Przez 10 lat reprezentowała osoby artystyczne na arenie międzynarodowej współpracując z agencjami ze Szwecji jako art project manager (www.keyperformance.se) oraz Niemiec jako wicedyrektorka agencji (www.somethinggreat.de). Przez 2 lata kierowała kolekcją sztuk performatywnych. (www.somethinggreatcollection.com).

Od 2018 roku współpracuje z organizacją pozarządową z Urugwaju prowadzoną przez choreografkę Tamarę Cubas (www.campoabierto.uy).
Jako freelancerka wspiera organizacje i instytucje w zakresie budowania programów kuratorskich i strategii rozwoju na arenie międzynarodowej.

 

Powrót do góry