Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Biogram
sopran
Posiada profesjonalne wykształcenie muzyczne, w 1999 roku uzyskała dyplom muzyka instrumentalisty (gitara), a w roku 2004 ukończyła z wyróżnieniem studia na wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. K.Szymanowskiego w Katowicach i została solistką Teatru Wielkiego im. S.Moniuszki w Poznaniu. Jej egzamin dyplomowy w partii Gildy w operze „Rigoletto” G.Verdiego był równocześnie debiutem na scenie Opery Poznańskiej.
Już podczas studiów występowała na scenie w partiach lirycznych i koloraturowych w operach Mozarta, m. in. w singspielu „Dyrektor teatru” oraz jako Królowa Nocy, Pamina i Papagena w „Czarodziejskim flecie”. Królowa Nocy była jej popisową partią w latach 2003-2008.
Przez wiele lat pozostawała pod opieką wokalną prof. Heleny Łazarskiej i uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich w kraju i zagranicą.
Jest laureatką nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wokalnych, m.in.:
2002 – Nagroda specjalna na 37. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A.Dvoraka w Karlovych Varach (Czechy)
2004 – I nagroda na 18. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. M. Schneider-Trnavskiego w Trnavie (Słowacja)
2005 - II nagroda i nagrody specjalne na 11. Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu
2007 - III nagroda i nagrody specjalne na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
W 2008 roku zadebiutowała w Slovenskim Narodnym Divadle (Bratysława) partią Eurydyki w operze „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka, w reżyserii Mariusza Trelińskiego.
Od 2009 roku współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, kreując partie: Gildy w operze „Rigoletto”, Hanny w operze „Straszny dwór”, tytułowego Słowika Strawińskiego oraz Yvette w operze „Pasażerka”.
Ma w swoim repertuarze następujące partie:
*Hanna – Straszny dwór – S.Moniuszko
*Violetta – Traviata – G.Verdi
*Gilda – Rigoletto – G.Verdi
*Adina – Napój miłosny – G.Donizetti
*Musetta – Cyganeria – G.Puccini
*Rozyna – Cyrulik sewilski – G.Rossini
*Norina – Don Pasquale – G.Donizetti
*Adela – Zemsta nietoperza – J.Strauss
*Słowik – Słowik – I.Strawiński
*Ofelia – Hamlet – A.Thomas
*Oskar – Bal Maskowy – G.Verdi
*Ogień/Księżniczka/Słowik – Dziecko i czary – M.Ravel
*Frasquita – Carmen – G.Bizet
*Cunegunde – Candide – L.Bernstein
*Sophie – Werther – J.Massenet
*Eurydyka – Orfeusz i Eurydyka – Ch. W. Gluck
*Yvette – Pasażerka – M.Wajnberg
*Papagena – Czarodziejski flet – W.A.Mozart
*Głos z nieba – Don Carlos – G.Verdi
*Jano – Jenufa – L.Janacek
*Hermia/Tytania(Wróżka,Nimfa,Wiosna,Juno) – The Fairy Queen – H.Purcell
*Procris – Aurora – E.T.A.Hoffmann
*Dobra wróżka – Spiąca królewna – O.Respighi
*Nerina – L’usignolo di Boboli – A.Tansman (prawykonanie polskie)
Doskonale czuje się również wykonując repertuar oratoryjno-kantatowy, m.in.:
*Requiem – W.A.Mazarta
*Ein deutsches Requiem – J.Brahmsa
*Oratorium Jephta (Iphis) – G.F.Haendla
*Oratorium Mesjassiah – G.F.Haendla
*Oratorium Samson (Dalila) – G.F.Haendla
*Kantatę Jauchzet Gott – J.S.Bacha
*Messe solennelle – Ch.Gounoda
*Kantatę Carmina Burana – C.Orffa
Do ciekawych pozycji w jej repertuarze należy cykl 12 Mazurków F.Chopina w opracowaniu na głos i fortepian Pauliny Viardot oraz Odgłosy wiosny J.Straussa-syna
Występowała już we wszystkich znaczących teatrach operowych, filharmoniach i teatrach muzycznych w Polsce. Bierze udział w prestiżowych koncertach i festiwalach na terenie całego kraju oraz zagranicą, występując z najlepszymi orkiestrami (NOSPR, AMADEUS) i dyrygentami (P. Esswood, T.Kozłowski)
Dokonywała nagrań dla Telewizji Polskiej oraz austriackiej rozgłośni radiowej ORF Ö1.
fot.Ośko/Bogunia
Więcej informacji o artystce można znaleźć na stronie:
http://www.olejniczak.worobiej.com.