Mariella von Vequel-Westernach

Biogram

Pochodząca z Monachium, Mariella von Vequel-Westernach jest uznaną realizatorką świateł scenicznych. Jej trwająca przeszło dwie dekady kariera obejmuje współpracę z renomowanymi teatrami w rodzimych Niemczech oraz na arenie międzynarodowej.

Realizatorka współpracowała z Bayerischer Rundfunk w Monachium, Münchner Kammerspiele oraz projektowała światła dla niemieckiego pawilonu podczas EXPO 2000 w Hanowerze. Od 2001 roku działa jako realizatorka świateł, współpracując m.in. z Theatre Dortmund, Junge Ensemble Stuttgart, Münchner Residenztheater oraz Bayerische Staatsoper. W latach 2002-2010 regularnie pracowała dla Ruhrtriennale, współdziałając z takimi reżyserami, jak Alvis Hermanis, Alain Platel, Robert Wilson oraz z pochodzącą z Katalonii grupą teatralną La Fura dels Baus. W latach 2009-2014 pełniła funkcję zastępcy kierownika oświetlenia w Schauspiel Hannover, gdzie pracowała z Lars-Ole Walburgiem, Tiną Lanik, Tomem Kühnelem i Heike M. Goetze.

Ponadto Mariella von Vequel-Westernach wspiera szkolne projekty teatralne, młodzieżowe inicjatywy taneczne, koncerty galowe oraz teatralne i taneczne produkcje festiwalowe. W 2012 roku opracowała reżyserię świateł do Tristana i Izoldy w Stadttheater Minden w reżyserii Matthiasavon Stegmanna, a w 2013 roku współpracowała z reżyserem Olivierem Tambosi w Fińskiej Operze Narodowej. Od lata 2014 roku do początku sezonu 2015/16 pełniła funkcję zastępcy kierownika działu oświetlenia w Luzerner Theater.

Od września 2015 do września 2017 pełniła funkcję mistrza oświetlenia w Musiktheater im Revier w Gelsenkirchen, gdzie odpowiadała za reżyserię świateł baletu Prospero's Island Bridget Breiner, a także za światła i projekcje w The Little Match Girl Kevina O'Daya oraz w The Rest is Dance w choreografii Marguerite Donlon, Renato Paroni de Castro i Pontusa Lidberga. Dzięki tej współpracy zrealizowała oświetlenie spektaklu The Last Life Boat, prezentowanego w Irlandii i Niemczech. W listopadzie 2017 roku przygotowała czteroczęściowy wieczór baletowy Old, New, Borrowed, Blue z choreografiami Davida Davsona, Uwe Scholza, Bridget Breiner i Jiríego Kyliána (Musiktheater im Revier).

Ponadto oprócz pracy nad spektaklami baletowymi, realizatorka kieruje swoje zainteresowania w kierunku teatru muzycznego. Warta odnotowania jest produkcja Don Giovanniego w Gelsenkirchen, a także Trubadur w reżyserii Bena Baura w Operze w Grazu oraz Il Pirata w Theatre St. Gallen. Przygotowała także światła dla produkcji w Theatre Augsburg, Theatre Hagen, Deutsche Oper Berlin oraz do premiery Penelopeia – a different Story w Zurychu i Bazylei.

W latach 2017-2019 pracowała jako inspektor i projektant oświetlenia w Staatstheater Stuttgart, gdzie zrealizowała oświetlenie dla Stuttgarter Ballett (Romeo i Julia) i w różnych produkcjach operowych, m.in. Don Pasquale.

Od kwietnia 2019 do września 2024 pełniła funkcję kierownika działu i głównego reżysera świateł w Mainfranken Theatre Würzburg. Odegrała istotną rolę podczas planowania i realizacji nowych projektów budowlanych i renowacyjnych oraz była odpowiedzialna za światła do licznych produkcji, m.in. Rigoletto, Eugeniusz Oniegin, Riss durch die Welt, Once Upon a Time, Evita, Jaś i Małgosia, Zmierzch bogów, The Golden Dragon i Emilia Galotti.

Przygotowane przez nią realizacje zostały wyróżnione, m.in. Niemiecką Nagrodę Teatralną „Der Faust” – och 5 Minuten z JES Stuttgart (2009). Jej umiejętności techniczne, w połączeniu z jej kreatywną wizją, czynią ją poszukiwaną ekspertką. W wolnym czasie angażuje się w różne projekty kulturalne. Jej pasja do teatru i sztuki jest widoczna w każdym projekcie, którego się podejmuje, inspirując zarówno publiczność, jak i zespoły.
Niewątpliwie Mariella von Vequel-Westernach to innowacyjna reżyserka świateł, która wzbogaca krajobraz teatralny swoją wiedzą i zaangażowaniem, konsekwentnie wyznaczając dzięki swojej pasji do teatru nowe standardy.