Traviata

Traviata

opera w czterech aktach
libretto Francesco Maria Piave
na podstawie powieści Aleksandra Dumas (syna) Dama kameliowa
premiera 29 IX 1996

grupa cenowa B

Literatura francuska to obok Szekspira główne źródło inspiracji Verdiego. W Traviacie jest to oczywiście Dumas (syn) i jego Dama kameliowa, dzieło znane ze swej „niemoralności”. Dla kościoła anglikańskiego było ono nie do przyjęcia. Odradzał on swym wiernym oglądanie tej opery. Królowa Wiktoria pofatygowała się, by osobiście nie pójść na spektakl do własnego Her Majesty’s Theatre. Podobno jednak kazała przegrać sobie muzykę w pałacu. Wątpliwości Anglików zaniepokoiły też Amerykanów, ale ci, wciąż jeszcze przerażeni Don Giovannim, uznali, że w porównaniu z Mozartem, Verdi to sama niewinność. Czy w tych perypetiach nie tkwi część odpowiedzi na to, dlaczego kompozytorzy w krajach protestanckich woleli skupić się na muzyce instrumentalnej niż ryzykować słowo i akcję sceniczną? We Włoszech zmartwienia były za to zupełnie innego rodzaju. Fanny Salvini-Donatelli jako Violetta została wygwizdana przez publiczność: niewiarygodna, zbyt zaawansowana wiekiem, z nadwagą. Verdi mówił to samo już przed zupełnie nieudaną premierą. Nie wspominano natomiast o moralności. I pisz tu, kompozytorze, dla Włochów i Anglików jednocześnie!

Galeria

Realizatorzy

Obsada

Kalendarium

18:00  
scena duża
19:00  
scena duża
19:00  
scena duża
18:00  
scena duża
Powrót do góry