Karolina Sofulak

Biogram

Absolwentka studiów filologiczno-kulturoznawczych Europy Zachodniej na Uniwersytecie Warszawskim oraz międzywydziałowego kierunku reżyserii opery i teatru muzycznego na AST, ASP i Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako współpracowniczka reżysera i reżyserka wznowień pracowała dla następujących teatrów: Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Opera North, Cantiere Internazionale d’Arte Montepulciano, Badisches Staatstheater Karlsruhe, Grange Park Opera, Theater Chemnitz, Teatro Regio di Torino, Opéra National de Bordeaux, Opéra de Dijon, Wuppertaler Bühnen, English National Opera oraz Royal Opera House Covent Garden. Reżyserowała dla Brighton Early Music Festival (Pygmalion Rameau) i London Festival of Baroque Music (Combattimento di Tancredi e Clorinda Monteverdiego). W 2016 roku została finalistką stypendium Independent Opera Fellowship, a rok później przygotowała Rycerskość wieśniaczą Mascagniego dla Opera North w Wielkiej Brytanii jako część entuzjastycznie przyjętego sezonu jednoaktówek Little Greats. W 2018 roku zdobyła pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie reżyserskim European Opera-directing Prize, a jej zwycięska inscenizacja Manon Lescaut Pucciniego została zaprezentowana na scenie Opera Holland Park w Londynie w czerwcu 2019 roku. W Polsce wyreżyserowała między innymi Traviatę Verdiego dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku (2012), Fausta Gounoda dla Teatru Wielkiego w Poznaniu (2019), Napój miłosny dla Opery Śląskiej w Bytomiu (2019) oraz Turandot dla Opery Krakowskiej (2022). Jej głośna inscenizacja Vandy Dvoráka na krakowskim festiwalu Opera Rara w 2020 podjęła temat zmiany filozofii władzy i siły wspólnoty walczących o lepszy świat kobiet. W kolejnym roku na warsztat wzięła The Golden Dragon Petera Eötvösa – opowieść o dramacie emigracji. W grudniu 2021 roku w Królewskiej Operze Duńskiej w Kopenhadze wystawiła z wielkim sukcesem Bal maskowy Verdiego, który zostanie wznowiony w Operze w Oslo wiosną 2023.

 

fot. Edyta Dufaj