Kluczyńska Marta

Biogram

 

Dyrygentka o bogatym repertuarze operowym, baletowym i symfonicznym, Stale poszukuje nowych dróg interpretacyjnych i nieoczywistego repertuaru wartego pokazania szerokiej publiczności.

Jest pomysłodawczynią i dyrygentką cyklu koncertowych wykonań zapomnianych polskich oper w Teatrze Wielkim Operze Narodowej (2022 - Henryk Jarecki „Barbara Radziwiłłówna”, 2024 - Ludomir Różycki „Beatrix Cenci”). W roku 2021 została mianowana kierownikiem muzycznym Polskiego Baletu Narodowego. Od roku 2018 obejmuje dyrekcję muzyczną corocznych plenerowych widowisk operowych przed Pałacem w Nieborowie, (2018 - Antoni Radziwiłł „Faust”, 2019 - W. A. Mozart „Don Giovanni”, 2021 - W. Żeleński „Goplana”, 2022 - K. Kurpiński „Szarlatanczyli Wskrzeszanie umarłych”, 2023 - W.A. Mozart „Czarodziejski Flet”, 2024 - A. Dvorak „Rusałka”).

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. W roku 2019 wzięła udział w programie Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival (Wielka Brytania, 2010) i w Académie Européenedu Festival d’Aix-en-Provence (Francja, 2011, warsztaty prowadzone przez Petera Eötvösa; 2019 warsztaty Katie Mitchell).

Od sezonu artystycznego 2008/09 związana jest z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdziezadebiutowała w wieku 24 lat, prowadząc spektakl „W krainie czarodziejskiego fletu”. Następniepowierzono jej do prowadzenia spektakle operowe, m.in.: „Straszny dwór”, „Sen nocy letniej” B. Brittena, prawykonania oper w ramach Projektu ‘P’ — dla głosów i rąk Jagody Szmytki, „Transcryptum” Wojtka Blecharza, „Zwycięstwo nad słońcem” Sławomira Wojciechowskiego, „Solarize” Marcina Stańczyka oraz baletowe: „Romeo i Julia”, „Dziadek do orzechów”, „Giselle”, „Bajadera”, „Don Kichot”, „Korsarz”, „Tristan” i wiele innych.

Współpracowała także z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Wrocławską, Polską Operą Królewską, Landestheater Coburg. Operą na Zamku w Szczecinie. Prowadziła koncerty symfoniczne m.in.z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonieorchester Wuppertal, Orkiestrą Filharmonii Sarajewskiej, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie, Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną UMFC.

Wcześniej doświadczenie zdobywała jako dyrygent asystent w Operze Narodowej współpracując m.in. z Valerym Gergievem, Markiem Minkowskim, Stefanem Solteszem, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem czy Gabrielem Chmurą. Była także asystentem dyrygenta podczas produkcji opery Tannhäuser w Teatro Municipal de Santiago (Chile) oraz w Orkiestrze Sinfonia Varsovia.

 

Strona internetowa artystki: martakluczynska.com

fot. Karpati/Zarewicz