Kebour Fabrice

Fabrice Kebour

Fabrice Kebour ma na swym koncie przeszło 250 produkcji i zaliczany jest do czołówki reżyserów światła w Europie.

Karierę rozpoczął w Nowym Jorku, gdzie rozwijał swoje umiejętności pod okiem uznanych specjalistów przy wielu projektach. Jego pierwszym znaczącym sukcesem był udział w programie stażowym prowadzonym przez United Scenic Artists, który umożliwił mu współpracę z wiodącymi realizatorami światła w Stanach Zjednoczonych, na Off i On Broadwayu. Po pomyślnym ukończeniu dwuletniego stażu Fabrice Kebour został pierwszym obcokrajowcem, który zdał egzamin i uzyskał członkostwo w United Scenic Artists Local 829 (związek zawodowy reprezentujący projektantów, realizatorów, rzemieślników działających w branży kultury i rozrywki). Po 5 latach spędzonych w Nowym Jorku, w czasie których zdobył wiele doświadczeń, Fabrice Kebour powrócił do Paryża, gdzie opracował swoje pierwsze europejskie projekty, wśród nich Hamleta w reżyserii Terry'ego Handsa oraz – na zaproszenie Gian Carlo Menottiego – realizacje dla Festiwalu w Spoleto. W tym samym czasie współpracował z reżyserem światła przy produkcji Camerona Mackintosha Les Misérables (Madryt, Dublin, Edynburg, Singapur, Duisburg i Hong-Kong), a także przy Miss Saigon w Stuttgarcie i Scheveningen.

Zrealizował światła do spektaklu Un Chapeau de Paille d'Italie (reż. Giorgio Barberio Corsetti, La Comédie Française), Makbeta i Turandot (La Scala, Mediolan), a takżedo Don Carlosa w Teatrze Maryjskim. Od 2007 roku współpracuje przy większości spektakli realizowanych przez sir Davida Pountney’a, m.in. przygotował światła do Mocy przeznaczenia (Wiener Staatsoper), Czarodziejskiego fletu (Bregenz Festival) oraz do światowej premiery opery Philipa Glassa Spuren der Verirrten, którazostała zaprezentowana na otwarcie opery w Linzu, a także do Śpiewaków norymberskich w Operze Lipskiej. Współpracował również z reżyserem Clausem Guthem: La Bohème i Berenice (Opéra de Paris), a w 2022 roku na festiwalu w Aix-en-Provence opracował światła do Il Viaggio, Dante, światowej premiery opery Pascala Dusapina. W tym samym roku odbyła się również światowa premiera baletu Alice Philipa Glassa, którą przygotował we współpracy z choreografami Amirem Hosseinpourem i Jonathanem Lunnem w Opéra du Rhin. W Operze Lyon reżyserował światła do Tannhäusera (reż.David Hermann). Wraz z Christofem Loyem opracował światłado Trittico (Puccini) na Salzburger Festspiele i doLa Rondine (Openhaus Zurich,2023).

Fabrice Kebour lubi wychodzić poza swoje główne dziedziny, którymi są teatr i opera, i zawsze chętnie podejmuje nowe wyzwania. W 2006 roku zaprojektował światła na otwarcie i zakończenie 15. Igrzysk Azjatyckich w Doha (Katar).W 2011 roku został zaproszony do udziału w retrospektywie światowej sławy projektantów świateł w ramach wystawy „Light Speaks” podczas Praskiego Quadriennale Scenografii i Przestrzeni Teatralnej. Fabrice Kebour był wielokrotnie wyróżniany, m.in. został trzykrotnie nominowany do nagrody Moliera za najlepsze projekty świateł: 2005 rok – Camille C, Théâtre de l'Oeuvre; 2011 – Baby Doll, Théâtre de l'Atelier; sezon 2014/2015 – Pluie d'Enfer, Théâtre de la Pépinière. Za sezon 2014/2015 otrzymał Prix de la critique, Prix de l'Europe Francophone za Die Lustigen Weiber von Windsor, Opéra Royal de Wallonie. W 2015 roku został nominowany do Welsh Theatre Awards za Mojżesza w Egipcie Rossiniego.

Powrót do góry