Dorota Karolczak
Biogram
Scenografka projektująca nowatorskie i cieszące się uznaniem krytyki produkcje operowe w Polsce i Europie. Absolwentka architektury i studiów scenograficznych. Jej ostatnie prace obejmują m.in. światową premierę Opery „Anhelli” (scenografia / Teatr Wielki w Poznaniu, 2019), „The Golden Dragon” (scenografia / Mainfranken Theater Würzburg, 2019), „Faust”(kostiumy / Badaisches Staatstheater Karlsruhe, 2019), „Rodrigo” (scenografia / Göttingen International Handel Festival, 2019), musical „Sweeney Todd” (scenografia / Northern Ireland Opera, 2019), „Opera za trzy grosze” (scenografia / Northern Ireland Opera oraz Royal Academy of Music London, 2018), rock-musical „RENT” (scenografia / Tournee po Europie, 2017). W roku 2019 Irish Times Theatre Awards nominowało Dorotę Karolczak w kategorii „najlepsze kostiumy” za produkcję „Sweeney Todd”. Jako co-designer i asystentka scenografa Dorota Karolczak pracowała m.in. w: Bayerische Staatsoper München, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Semperoper Dresden, Oper Graz i Narodni Divadlo Praha. W swojej pracy Dorota Karolczak preferuje nowoczesne, proekologiczne podejście do procesu kreacji projektowej i artystycznej. Szanuje przestrzeń życia człowieka i w swoich projektach uwzględnia ochronę środowiska naturalnego. Jej projekt „Anhelli” w całości został zrealizowany z przesłaniem: od recyklingu do sztuki wysokiej. Użyto do niego materiały z odpadów i opakowań.
W ostatnich latach artystka przygotowała dla Teatru Wielkiego w Poznaniu scenografie do spektakli: „Rusałka” Antonína Dvořáka w reżyserii Karoliny Sofulak i „Jawnuta albo romskie historie na motywach opery Stanisława Moniuszki” w inscenizacji Ilarii Lanzino.
Mieszka w Berlinie i Warszawie.