Marguerite Donlon
Biogram
Choreografka, reżyserka teatralna i kuratorka. Pochodzi z Irlandii, obecnie mieszka w Berlinie i w Osnabrück. Wraz z zakończeniem kariery baletowej w 1999 roku – była solistką English National Ballet oraz Deutsche Oper Berlin – rozpoczęła międzynarodową karierę choreograficzną. Znana jest z humoru i olbrzymiej kreatywności, jej prace zachwycają szerokie grono odbiorców. Dzięki stylistycznym innowacjom, irlandzkiemu dowcipowi oraz łączeniu różnych form sztuki, Marguerite Donlon przesuwa artystyczne granice, zdobywając miejsce na międzynarodowej scenie tanecznej.
Donlon od dzieciństwa była związana z tradycyjnym tańcem irlandzkim; dopiero w wieku 16 lat zaczęła uczęszczać na profesjonalne zajęcia baletowe. Pierwszy angaż otrzymała w English National Ballet. W 1990 roku została zaproszona jako solistka do Deutsche Oper Berlin, gdzie pracowała z legendami tańca, takimi jak Natalia Makarova, Rudolf Nurijew i sir Kenneth MacMillan oraz z najbardziej uznanymi współczesnymi choreografami, m.in. z Williamem Forsythem, Mauricem Béjartem, Meg Stuart, Bill T. Jonesem i Jiří Kyliánem.
W latach 2001-2013 sprawowała funkcję dyrektora baletu i choreografa w Saarländisches Staatstheater. Zespół zyskał uznanie dzięki unikalnemu stylowi i występował w Europie, USA i Azji. W 2014 roku założyła The Donlon Dance Collective. W latach 2019-2021 była dyrektorem baletu i głównym choreografem w Theater Hagen (Niemcy). W latach 2021-2023 pełniła funkcję dyrektora baletu i choreografa w Theater Osnabrück (Niemcy).
Obecnie Donlon jest niezależną choreografką i dyrektorką DDC. Jest też inicjatorką i założycielką Międzynarodowego Festiwalu Tańca Saar (od 2006 roku) oraz Peace Dance Festival Osnabrück (pierwsza edycja: 2023). W 2009 roku założyła iMove Saar, dynamiczną i odnoszącą sukcesy młodzieżową grupę taneczną, złożoną z przedstawicieli różnych kultur i środowisk etnicznych. Ponadto założyła również iMove Ha oraz iMove Os.
Donlon jest autorką wielu cenionych przez krytyków prac choreograficznych, które wskazują jej wszechstronność i umiejętność wyrażania siebie. Rocznik „Dance" wielokrotnie wyróżniał ją i prowadzony przez nią zespół tytułami: „najlepsza grupa roku", „najlepsza produkcja", „najlepszy tancerz" czy „najważniejsze dzieło sztuki". Spektakl Giselle-Reloaded, dzięki połączeniu tańca współczesnego i tradycyjnego tańca irlandzkiego (co stało wyróżnikiem jej twórczości) był nominowany do Prix Benois de la Danse. Spektakl Romeo i Julia otrzymał nominację do niemieckiej nagrody teatralnej „Die Faust".
Marguerite Donlon stworzyła wiele choreografii dla zespołów z całego świata, m.in. dla Nederlands Dans Theater 2 (NDT), Stuttgart Ballet, Berlin Ballet, Hubbard Street Dance Company (Chicago), Rambert Dance (Londyn), Companhia Nacional de Bailado (CNB) w Portugalii, Staatstheater am Gärtnerplatz (Monachium), Musiktheater im Revier (MiR) w Gelsenkirchen, Visceral Dance (Chicago), Svetlana Zakharova i Balet Bolszoj, The One Grand Show i Friedrichstadt-Palast (Berlin). Ostatnio pracowała z BalletX w Filadelfii, Theater Basel, Staatsballet Karlsruhe i Ballett Graz.
Oprócz pracy choreograficznej, Donlon zajmuje się także reżyserią. Przygotowała Acts without Words i Words and Music Samuela Becketta dla Théâtre National de Luxembourg – TNL oraz Ruhrfestspiel Recklinghausen (Niemcy). Jej debiutem operowym było Dziecko i czary (kier. muz. Min Chung) przygotowane dla Korean National Opera and Ballet (2008). W 2023 roku przygotowała choreografię do Le Radeau de la Méduse (reż. Tobias Kratzer, Komische Oper Berlin).
Donlon postrzega taniec jako społeczny łącznik i narzędzie komunikacji na różnych poziomach. W 2012 roku uruchomiła szeroko zakrojony projekt dotyczący świadomości ekologicznej. Zainspirowana spotkaniem z ekologiem Davidem De Rothschildem stworzyła balet Blue oraz interaktywną rzeźbę, w której powstanie zaangażowało się 8 000 dzieci, zbierając plastikowe zakrętki do jej napełnienia. Rzeźba Plastic Ocean była prezentowana we Frankfurcie na otwarciu wystawy towarzyszącej Eco Arts Festival oraz w Grecji. W rezultacie Donlon została zaproszona na światowy szczyt dotyczący zanieczyszczenia wody (Berlin), gdzie przedstawiła temat, w jaki sposób dzięki tańcowi można dotrzeć do wielu osób i wesprzeć działania naukowe i polityczne.
Po 12 latach pracy w Saarbrücken, Marguerite Donlon stworzyła projekt ZeichenTanz lub Sign Dance, który umożliwił osobom niedosłyszącym odbiór przedstawień baletowych dzięki tłumaczeniu na język migowy. W 2022 roku z powodzeniem uruchomiła TanzZeichen dla Dance Company Osnabrück wraz z tłumaczem języka migowego aktorem Rafaelem-Evitanem Grombelką.
Narzędziem, które Donlon wykorzystuje do komunikacji są sztuki performatywne. Jest otwarta na nowe pomysły i czerpie radość z przekraczania granic wraz z zespołami pełnymi pasji.
Marguerite Donlon została odznaczona Medalem Zasługi przez premiera Kraju Saary za wybitne osiągnięcia artystyczne. W 2017 roku otrzymała honorowe obywatelstwo w uznaniu jej wybitnych osiągnięć w dziedzinie tańca. W 2012 roku została mianowana przez wicepremiera Irlandii członkiem Global Irish Network. W 2014 roku uzyskała akredytację jako PCT i RD1st Business Coach i Mentor Leadership i łączy swoją pracę artystyczną z umiejętnościami coachingowymi w świecie biznesu, wspierając kreatywne myślenie i budowanie zespołów.