Czarodziejski flet

Czarodziejski flet

singspiel w dwóch aktach
libretto Emanuel Schikaneder
premiera 10 VI 2017

grupa cenowa B

Jedynie upływ czasu i przyzwyczajenie mogły ukryć niezwykłość Czarodziejskiego fletu. Wybrał Mozart nie włoską operę, której był uznanym już mistrzem, ale niemiecką formę singspielu czy też śpiewogry z mówionymi dialogami i z piosenkami niejednokrotnie zastępującymi arie, a więc formę, która reprezentowała osiemnastowieczną muzykę popularną. Napisał swe dzieło dla teatru Schikanedera, a więc dla ludowej publiczności z wiedeńskich przedmieść i wypełnił je tym typem poczucia humoru, który tak drażnił u Mozarta arystokratów i który przepełnia jego korespondencję. Wreszcie Mozart, wolnomularz i zwolennik ideałów francuskiego oświecenia, komponując muzykę do libretta Schikanedera – wolnomularza i zwolennika ideałów francuskiego oświecenia – pozwolił sobie na szczelne wypełnienie Czarodziejskiego fletu wolnomularską symboliką i rewolucyjnymi przesłaniami. Norbert Elias, niemiecki socjolog, widział w Mozarcie pierwszego artystę dążącego do prawdziwego wyzwolenia, jako muzyk i jako człowiek nisko urodzony. Czarodziejski flet jest jednym z najważniejszych dokumentów tej postawy. „Nazbyt masońskie, ale piękne” – powiedział o tym dziele w filmie Amadeusz wymyślony przez reżysera Antonio Salieri. „Godne największych monarchów” – powiedział prawdziwy Salieri. 



Partner spektaklu


Galeria

Realizatorzy

  • kierownictwo muzyczne
    Gabriel Chmura
  • reżyseria i kostiumy
    Sjaron Minalto
  • dramaturgia
    Krystian Lada
  • scenografia
    Douwe Hibma
  • kierownictwo chóru
    Mariusz Otto

Kalendarium

19:00  
scena duża
19:00  
scena duża
19:00  
scena duża
19:00  
scena duża
19:00  
scena duża
19:00  
scena duża
18:00  
scena duża
19:00  
scena duża
18:00  
scena duża
Powrót do góry