Sezon 2025/2026
115 lat Teatru Wielkiego w Poznaniu!
12 CZERWCA 2025 – START SPRZEDAŻY BILETÓW NA CAŁY SEZON 25/26.
Do 31 sierpnia na hasło PRZEDSPRZEDAŻ bilety w specjalnej cenie.
Cztery spektakle premierowe, w tym jeden prapremierowy, dwa festiwale, wydarzenia specjalne, koncertowe wykonania oper, prezentacja w Filharmonii Berlińskiej, wyjątkowi artyści oraz kolejne wznowienia – nowy sezon w poznańskiej operze rozpocznie się z końcem września.
Moniuszko i jego kontynuatorzy, operowy Oscar Wilde i premiera Króla Rogera
Jubileuszowy sezon Teatru Wielkiego w Poznaniu otworzy kolejna edycja Festiwalu Moniuszki (27 września-8 listopada 2025), podczas którego – obok dzieł patrona poznańskiej sceny – usłyszymy utwory Zygmunta Noskowskiego i Karola Szymanowskiego. Przed nami koncertowe wykonania oper, kameralny wieczór pieśni, projekt dla najmłodszych. Kluczowym wydarzeniem festiwalu będzie premierowa realizacja Hrabiny Stanisława Moniuszki (10 października 2025). Inscenizację spektaklu powierzono Karolinie Sofulak, reżyserce, która odważnie i bezkompromisowo szuka uniwersalnych treści w dziełach operowych. Wizję Sofulak dopełnią: Katarzyna Tomala-Jedynak (kierownictwo muzyczne), Dorota Karolczak (dekoracje), Ilona Binarsch (kostiumy) oraz soliści wraz z chórem i orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu. Reżyserka swoją koncepcję inscenizacyjną zawarła w haśle Sen Niepodległej Pol(s)ki. Czy zatem operę patrona poznańskiego Teatru odczytamy inaczej, niż tylko jako satyryczny komentarz zachowań społeczeństwa przełomu XVIII i XIX wieku, które poddawało się zagranicznym modom i obyczajom? Czy odnajdziemy odpowiedź na pytanie, czym jest tożsamość narodowa? Oraz jaka w jej tworzeniu była (i jest) rola kobiet?
Po Hrabinie przyjedzie czas na prapremierę Doriana Graya w reżyserii Davida Pountneya i pod muzycznym kierownictwem maestro Jacka Kaspszyka (23 listopada 2025). Pierwsza na świecie operowa inscenizacja jedynej powieści Oscara Wilde’a została przygotowana dla Teatru Wielkiego w Poznaniu w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Warstwę muzyczną dzieła stworzyła Elżbieta Sikora – polska kompozytorka od przeszło czterech dekad mieszkająca we Francji. Historia Doriana Graya, który sprzedał duszę w zamian za wieczną młodość, jest równie fascynująca, co tragiczna. Życzenie Doriana, by pozostać młodym i zachować piękno uchwycone w jego portrecie urealnia się. Czy dzięki temu doświadcza absolutu szczęścia i czuje się spełniony? Czy wpada w otchłań zobojętnienia i bezwzględności wobec osób, których spotyka na swej drodze? Zapraszamy na niezwykłą podróż przez meandry ludzkiej psychiki.
Repertuar poznańskiej sceny wzbogaci jedna z najważniejszych oper początku XX wieku – Król Roger Karola Szymanowskiego (24 kwietnia 2026). Bogactwo muzycznego pejzażu, głęboka sensualność, połączenie wątków wielu kultur w zachwycający sposób oddają tęsknotę człowieka za bogiem i inspirują do coraz to nowych interpretacji. Reżyserię Króla Rogera powierzono Krzysztofowi Cicheńskiemu, który w swojej pracy artystycznej poszerza definicję teatru operowego tworząc zaskakujące inscenizacje. W tytułowej partii wystąpi Szymon Mechliński, jeden z najbardziej wszechstronnych barytonów młodego pokolenia, zapraszany przez prestiżowe sceny świata. Solistów, chór i orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Jacek Kaspszyk.
Taniec hipnotyzujący publiczność – wiele barw baletowych emocji.
W nadchodzącym sezonie Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na kolejną edycję festiwalu Przedwiośnie Baletowe (28 lutego-14 marca 2026). Projektowi przyświeca idea, aby pokazać nowe perspektywy tańca i kierunki, w których się rozwija. Festiwal to platforma artystycznych kreacji młodych twórców, z niezwykle świeżym spojrzeniem na taniec, młodzieńczą energią i odważnych w poszukiwaniu nowych formy ekspresji. Obok debiutów choreograficznych istotnym elementem festiwalu będzie prezentacja choreografii artystów o ugruntowanej pozycji. Festiwal otworzy spektakl Spectrum 04, będący debiutami choreograficznymi tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. W tym projekcie artyści Baletu nie tylko tańczą i realizują się w roli choreografów, ale też przygotowują strategię komunikacji, materiały promocyjne, scenografię, dobiera muzykę, kostiumy etc. Takie podejście do spektaklu otwiera przed nimi nowe ścieżki kariery i pozwala odkryć nieznane dotąd formy ekspresji, nie tylko na scenie. W programie festiwalu znalazł się również spektakl nie upilnuje nas nikt z choreografiami Marguerite Donlon, Katarzyny Kozielskiej i Anne Jung. Nie zabraknie też spektakli gościnnych z udziałem wiodących zespołów z Polski i z zagranicy oraz warsztatów i spotkań z choreografami.
Publiczność będzie również podziwiać artystów Baletu w spektaklach, które od momentu premier zachwycają feerią tańca: R+J Romeo i Julia oraz Królowa Śniegu w choreografii Roberta Bondary, Don Kichot w choreografii Michala Štípy, Stabat Mater z muzyką Szymanowskiego i Pergolesiego w choreograficznym ujęciu Danieli Cardim i Edwarda Cluga i spektakl 4, prezentujący choreografie Krzysztofa Pastora, Sol León i Paula Lightfoota oraz Roberta Bondary.
Baletowy repertuar w czerwcu wzbogaci się o premierę z choreografią gościnnego artysty z zagranicy – szczegóły już wkrótce.
Wznowienie, klasyka operowa nieklasycznie, koncerty specjalne i propozycje dla najmłodszych.
Pod skrzydła Pegaza powróci Faust Gounoda w brawurowej inscenizacji Karoliny Sofulak (wznowienie 11.02.2026). Ponadto w sezonie 25/26 będzie okazja, by zobaczyć tytuły szczególnie bliskie miłośnikom opery oraz które polecamy widzom rozpoczynającym przygodę z teatrem operowym: Cyrulik sewilski, Turandot, Traviata, Rigoletto, Czarodziejski flet, Skrzypek na dachu, Zemsta nietoperza. Nie zabraknie również propozycji, dzięki którym w sposób szczególny czujemy się blisko z publicznością, jak choćby koncert sylwestrowy, koncerty noworoczne czy wspólne kolędowanie. Najmłodszych odbiorców zapraszamy na muzyczne spotkania w ramach cykli Mała Orkiestra Wielkiego Teatru, BUM!TRACH!BACH!, Historie na dęte oraz do wspólnego świętowania urodzin patrona poznańskiej sceny najnajLUTOSŁAWSKI, jak również na wzruszającą operę Bleee… W kameralnych przestrzeniach Teatru Wielkiego w Poznaniu soliści i zespoły zaprezentują koncerty Tym razem bez arii, nieBŁĘKITNA RAPSODIA i Oblicza Carmen.
Istotnym punktem nadchodzącego sezonu będzie koncert w słynnej Filharmonii Berlińskiej. To czwarta prezentacja Teatru Wielkiego w Poznaniu – po Halce (2019), Parii (2023) i Strasznym dworze (2024) – w ramach cyklu koncertów z muzyką polską. Tym razem niemiecka publiczność usłyszy koncertowe wykonanie Króla Rogera Karola Szymanowskiego (12.11.2025). W tytułowej partii wystąpi Szymon Mechliński, a za pulpitem dyrygenckim stanie Jacek Kaspszyk. Przed nami jedno z kluczowych wydarzeń promujących kulturę polską za granicą w 2025 roku.
Jubileusz
115-letnia historia Teatru Wielkiego w Poznaniu zobowiązuje, ale jest też pretekstem do twórczych poszukiwań, prowokuje do pytań i pozwala spojrzeć szerzej na rolę teatru operowego w świecie. Myślenie o przyszłości sztuki operowej, tworzenie inscenizacji zgodnie ze współczesnymi trendami czy świadome kreowanie artystycznych potrzeb widzów to misja poznańskiej sceny konsekwentnie realizowana od lat. Tradycja we nowoczesności, współczesność w klasyce, nieoczywiste połączenia talentu artystów przygotowujących spektakle oraz występujących na scenie pod Pegazem tworzą niepowtarzalny kolaż – sezon jubileuszowy będzie niezwykle intensywny i ważny, a przede wszystkim pełen emocji i wzruszeń. Mamy nadzieję, że w repertuarze 2025/2026 widzowie znajdą inspiracje do odkrywania operowego i baletowego świata, i przeżyją ten wyjątkowy czas z nami!
>>> Link do Sezonu 2025/2026 <<<