opera w IV aktach
Straszny dwór
Jak opowiedzieć historię XIX-wiecznych amorów w czasach Tindera i mediów społecznościowych? Czy można pogodzić przywiązanie do tradycji z potrzebą nowoczesności? Czy w imię miłości jesteśmy w stanie zmienić nasze przekonania? Straszny dwór Stanisława Moniuszki, najważniejszy utwór polskiego repertuaru operowego, w nowatorskiej i niezwykle aktualnej interpretacji Ilarii Lanzino.
Spektakle
Informacje
Nowoczesność
Tradycja
I love Moniuszko
Bracia – Zbigniew i Stefan – poturbowani przez wojenne doświadczenia, postanawiają nigdy nie zakładać rodziny. Przysięga, którą składają, maskuje ich bezradność i wrażliwość. Hanna i Jadwiga – odważne i mądre córki Miecznika – pokpiwają z decyzji młodych żołnierzy. Radykalne postępowanie donikąd nie prowadzi, a błąkające się po komnatach duchy i historia strasznego dworu w jedną noc unieważnią męską przysięgę.
W Strasznym dworze Ilaria Lanzino udawania, że dzieło Moniuszki to nie zbiór efektowych pamiątek przeszłości, a utwór wspaniale wpisujący się w obecne czasy, dający pole twórczej interpretacji, z wyraziście zarysowaniami postaciami i aktualną wymową. Realizatorzy spektaklu pełnymi garściami czerpią z polskiej kultury, umiejętnie łącząc współczesność z dawnymi czasami. W scenograficznej oprawie spektaklu odnajdziemy nawiązania do prac Katarzyny Kobro, Natalii LL i Ewy Partum. Inscenizacja spektaklu podbiła najpierw serca jury międzynarodowego konkursu dla reżyserów operowych, potem recenzentów. Prasa zgodnie pisała: Rewelacja! Nie waham się użyć tego słowa. (...) Oby tak dalej w operowym teatrze i także w teatrze naszego życia [Piotr Nędzyński]. Reżyserka uświadomiła nam, że narodowa świętość sprzed ponad 150 lat może nabrać współczesnych znaczeń [Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”].
Dyrekcja Teatru zastrzega możliwość zmian w repertuarze, obsadach, terminach i formie wydarzenia.
Honorowy Mecenas Spektaklu:
Nicholas Payne (dyrektor Opera Europa 2003-2023)
W Strasznym dworze Ilaria Lanzino udawania, że dzieło Moniuszki to nie zbiór efektowych pamiątek przeszłości, a utwór wspaniale wpisujący się w obecne czasy, dający pole twórczej interpretacji, z wyraziście zarysowaniami postaciami i aktualną wymową. Realizatorzy spektaklu pełnymi garściami czerpią z polskiej kultury, umiejętnie łącząc współczesność z dawnymi czasami. W scenograficznej oprawie spektaklu odnajdziemy nawiązania do prac Katarzyny Kobro, Natalii LL i Ewy Partum. Inscenizacja spektaklu podbiła najpierw serca jury międzynarodowego konkursu dla reżyserów operowych, potem recenzentów. Prasa zgodnie pisała: Rewelacja! Nie waham się użyć tego słowa. (...) Oby tak dalej w operowym teatrze i także w teatrze naszego życia [Piotr Nędzyński]. Reżyserka uświadomiła nam, że narodowa świętość sprzed ponad 150 lat może nabrać współczesnych znaczeń [Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”].
Dyrekcja Teatru zastrzega możliwość zmian w repertuarze, obsadach, terminach i formie wydarzenia.
Honorowy Mecenas Spektaklu:
Nicholas Payne (dyrektor Opera Europa 2003-2023)
Czas trwania:
3h 30min
Język:
polski
Liczba przerw:
2
premiera w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu:
09.07.2021
Wybierz datę
06.10.2023
piątek
19:00
stacjonarne
07.10.2023
sobota
19:00
stacjonarne
08.10.2023
niedziela
18:00
stacjonarne
19.04.2024
piątek
19:00
20.04.2024
sobota
19:00
22.04.2024
poniedziałek
20:00
stacjonarne
gościnnie
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne
Marco Guidarini
reżyseria
Ilaria Lanzino
scenografia
Leif-Erik Heine
reżyseria świateł
Wiktor Kuźma
projekcje
Leszek Stryła
choreografia
Viktor Davydiuk
przygotowanie chóru
Mariusz Otto
asystent choreografa
Evgeniia Meissner
Obsada
dyrygent

Marco Guidarini
Hanna

Ruslana Koval

Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Jadwiga

Magdalena Wilczyńska-Goś
Magdalena Wachowska
Stefan

Piotr Friebe

Piotr Kalina
Zbigniew

Rafał Korpik

Damian Konieczek
Miecznik

Stanisław Kuflyuk
Jerzy Mechliński
Skołuba / Wieśniak

Rafał Korpik

Damian Konieczek
Cześnikowa
Anna Lubańska

Galina Kuklina
Maciej

Jaromir Trafankowski
Maciej Ogórkiewicz
Damazy
Szymon Rona
Bartłomiej Szczeszek
Marta
Julia Mech
Grześ
Bartłomiej Szczeszek
Stara niewiasta
Marcelina Górska
wykonawcy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
Galeria
Trailer
Obejrzyj krótką zapowiedź spektaklu
Po nowatorskiej Halce i obsypanej nagrodami realizacji „Parii” kolej na Straszny dwór. XIX-wieczna opera Stanisława Moniuszki w zaskakującej nowoczesnej odsłonie. Ilaria Lanzino odważnie inscenizuje jedną z najważniejszych oper dla Polaków.

Cennik
Kategoria A
Normalne | Ulgowe | |
---|---|---|
Parter | 80 zł | 70 zł |
Balkon I i Loże boczne | 80 zł | 70 zł |
Loża środkowa | 150 zł | |
Balkon II | 60 zł | 50 zł |
Balkon III - rzędy 1-3 | 45 zł | 40 zł |
Balkon III - rzędy 4 i 5 | 40 zł | 35 zł |
Balkon III - rząd 6 | 10 zł | 10 zł |
miejsca dostawne - Parter i Balkon I | 40 zł | 40 zł |