UWERTURA
Wreszcie spektakl w siedzibie Teatru! Wchodzisz do sali, rozglądasz się – żyrandol jak zawsze zachwyca, czerwone fotele zachęcają, by rozsiąść się w nich wygodnie, złote zdobienia cieszą oko. Jedno nie daje Ci spokoju – wszystko tu wygląda właściwie tak samo, jak przed remontem. A teraz, Drogi Widzu/Droga Widzko, usiądź w wybranym przez siebie miejscu i otwórz się na zupełnie nowe doświadczenie operowego świata. Kurtyna (nowa!) w górę – zaczynamy!
AKT I
Spójrz na głównych bohaterów znajdujących się na scenie i na elementy scenografii za nimi – efekty uzyskane dzięki nowemu oświetleniu zapierają dech. Świat wykreowany przez najnowocześniejszy system świateł odbiega od tego, co widziałeś/widziałaś tu wcześniej. Dekoracje zmieniają się w okamgnieniu, zauważasz, że dzieje się płynniej i niemal zupełnie bezszelestnie. Tu musiało się coś zmienić!
AKT II
Feeria kolorów kostiumów i gra świateł zaskakują, ale przecież spektakl angażuje nie tylko Twój zmysł wzroku. Uświadamiasz sobie, że dobrze znane głosy solistów brzmią inaczej. Masz wrażenie, że muzyka otacza Cię z każdej strony, jak gdybyś był/była z artystami na scenie. A teraz słyszysz odgłos burzy i jest on tak realny, tak prawdziwy, że odruchowo spoglądasz w górę, spodziewając się nad głową ciężkich, deszczowych chmur, a nie sufitu Teatru! Jak to w ogóle jest możliwe?
AKT III
Spektakl trwa. Tekst tłumaczenia kolejnej arii, wyświetlany na nowym ekranie, odczytujesz, jak gdyby był pisany o Tobie i o tym, co niedawno przeżyłeś/przeżyłaś. Muzyka, kunszt wykonania, obraz, światło – łączą się w spójną opowieść, która przenosi Cię do innego świata. Chłoniesz emocje ze sceny, rozwijasz swoją wrażliwość. Nie możesz oprzeć się wrażeniu, że spektakl – mimo że byłeś/byłaś na nim kolejny raz – odkrył przed Tobą coś zupełnie nowego. Tak, powrót do Teatru to niezwykłe doświadczenie!
EPILOG
Trwający przeszło dwa lata remont przyniósł Teatrowi Wielkiemu w Poznaniu generalne zmiany w infrastrukturze sceny i orkiestronu. Jesteśmy pierwszą operą w Europie, która będzie mogła pochwalić się immersyjnym systemem dźwięku przestrzennego L’Acoustic L-Isa 360 Hyperreal oraz z systemem Ambiance wspomagającym akustykę. Dzięki nim podczas spektakli wykreujemy wokół widzów pejzaż dźwiękowy w taki sposób, aby de facto byli otoczeni dźwiękiem. Będzie to efekt porównywalny do kinowego dolby surround. Spektakle – zarówno premierowe, ale i repertuarowe – zabrzmią zatem w nowej odsłonie.
Modernizacja sceny była zaplanowana na szeroką skalę i aby móc wyobrazić sobie ogrom zrealizowanych prac, spójrzmy na liczby:
- wymieniono ponad 800 m2 drewnianej podłogi; wykorzystano do tego drewno sosnowe, w którym słoje są w orientacji pionowej; położono ponad 7800 desek,
- mamy 42 główne sztankiety, każdy o udźwigu 500 kg (wcześniej 120 kg); ponadto są sztankiety boczne (4), 3 kurtynowe i sztankiet do wyświetlania tekstu libretta,
- położono ponad 60 km kabli,
- udźwig roboczy każdej z 4 zapadni zwiększono do 15 ton,
- do dyspozycji oddano 2 mosty oświetleniowe i 3 mosty dźwiękowe,
- sterowanie ręczne zastąpiono mechanicznym,
- dzięki zmianom 1 osoba będzie w stanie od strony technicznej obsłużyć spektakl, zrobi to posługując się 3 mobilnymi pulpitami elektronicznymi: 2 większymi i 1 mniejszym (do ręki),
- nowa kurtyna, zwieszona na 70 mocowaniach, powstała z wykorzystaniem ręcznie malowanych fragmentów materiału poprzedniej kurtyny,
- położono ponad 700 nowych obwodów elektrycznych i 600 regulatorów,
- system oświetleniowy został w całości wymieniony na nowy – poczynając od regulatorów i rozdzielnic, poprzez przewody i gniazda przyłączeniowe, a kończąc na urządzeniach oświetleniowych, - 95% nowych urządzeń systemu oświetlenia to konstrukcje oparte na źródłach LED, co pozwoli obniżyć zużycie energii elektrycznej o blisko 75% w stosunku do urządzeń używanych przed remontem,
- urządzeń oświetleniowych jest o trzy razy więcej, niż przed rozpoczęciem inwestycji,
- do sterowania systemem oświetlenia zastosowano najnowocześniejsze konsolety obsługujące 26 723 kanały DMX512, których pełen potencjał to 255 000 (istnieje możliwości rozbudowy oraz modernizacji systemu w przyszłości); przed remontem maksymalnie używano 1024 kanały,
- modernizacji zostało poddane również oświetlenie widowni – wymieniono wszystkie żarówki na źródła LED, emitujące najwyższej jakości światło. Rozwiązanie to dziesięciokrotnie obniży zużycie prądu. Identyczne żarówki LED oświetlają takie obiekty, jak Opera w Sydney, La Scala w Mediolanie czy Metropolitan Opera w Nowym Jorku,
- napęd śrubowy zapadni został zastąpiony linowym,
- zamontowano nową zapadnię osobową,
- strop techniczny został wzmocniony, dodano stalową podłogę – dzięki temu rozwinięto maszynownię mechaniki górnej, czyli większość napędów przeniesiono na strop techniczny
- rozbudowano wentylację – wzmocniono system klimatyzacji na scenie oraz założono 2 nowe wentylatory oddymiające, każdy o średnicy 125 cm i mocy 1600 m3/min.,
- remont trwał przeszło 25 miesięcy,
- modernizację sceny było zaangażowanych ponad 120 osób.
Najbardziej emocjonujące, pełne oczekiwania i tęsknoty są powroty do domu. Wracając na scenę Teatru Wielkiego w Poznaniu tak się właśnie czujemy – po długiej podróży wracamy tam, gdzie jest nasze miejsce. Nasze i Państwa – to nasza wspólna przestrzeń. To tutaj możemy inspirować się nawzajem, uczyć, otwierać się na piękno operowego i baletowego świata, stawiać pytania i poprzez sztukę szukać na nie odpowiedzi. Mamy nadzieję, że powrócą Państwo z nami – do zobaczenia w Teatrze Wielkim w Poznaniu!
'