Nabucco

Nabucco

opera w trzech aktach
libretto Temistocle Solera
na podstawie opowieści biblijnej oraz sztuki Auguste'a Anicet-Bourgeois i Francisa Cornue
premiera 18 III 1995

grupa cenowa B

Wbrew tradycji najsławniejszy chór z Nabucca, Va, pensiero, nie był ponoć spontanicznie śpiewanym hymnem włoskiego Risorgimento. Zachwyty nad dziełem nie były też po premierze jednogłośne, chociaż nielicznych krytyków zakrzyczano. Fakt, że fabuła operynie zgadza się z żadnym ze źródeł – ani z historią biblijną, ani ze znaleziskami archeologii – nigdy nikomu nie przeszkadzał. Nabucco od początku zapierał dech w piersiach publiczności – nawet Donizettiemu, którego popularność nieco ucierpiała na skutek sukcesu Verdiego, ale który lojalnie dyrygował dziełem kolegi. Sam Verdi nie miał wątpliwości, że to triumfalny pochód Nabucca przez sceny Europy otworzył jego karierę. Oszałamiający sukces dzięki samej porywającej mocy śpiewu, wbrew wszelkim nielogicznościom akcji scenicznej i tym podobnym – czy w jakimś sensie Nabucco nie reprezentuje samej istoty włoskiej opery, tej istoty, która pozwala jej trwać bez względu na wszelkie krytyki i reformy? Chyba tylko Anglicy nieszczęśliwie przeczytali libretto i zdegustowani samym pomysłem wprowadzenia na scenę postaci biblijnych zmienili tytuł opery na Nino, po czym, już z czystym sumieniem, ulegli tej samej sile, co i reszta Europy. I tak już zostało.

Galeria

Realizatorzy

  • kierownictwo muzyczne
    Tadeusz Kozłowski
  • reżyseria
    Marek Weiss
  • scenografia
    Paweł Dobrzycki
  • kostiumy
    Maksymilian Kreutz
  • choreografia
    Emil Wesołowski
  • kierownictwo chóru
    Mariusz Otto

Kalendarium

18:00  
scena duża
19:00  
scena duża
18:00  
scena duża
19:00  
scena duża
Powrót do góry