Lehotsky Michal

Michal Lehotsky

 

Pochodzi ze Słowacji, studiował śpiew u Stana Mjartana. W 1996 brał udział w kursach na Akademii Mozartowskiej w Krakowie pod kierunkiem Evy Blahovej i Kerstin Meyer, kursach mistrzowskich Petera Mikuláša w Piešťany oraz kursach w Bayreuth.

Jest laureatem konkursu im. Mikuláša Schneidera-Trnavský'ego i Emy Destinnovej oraz podwójnym półfinalistą konkursu Hans Gabor-Belvedere w Wiedniu (1996 i 1997).

W latach 1996-2001 pracował w teatrze operowym w Koszycach (Słowacja), następnie został solistą Słowackiego Teatru Narodowego w Bratysławie (2004-2008), a od 2008 stał się samodzielnym artystą pracując jako wolny strzelec.

Na scenie Słowackiego Teatru Narodowego, gdzie regularnie występuje do dziś, wykreował wiele niezapomnianych ról, takich jak: Książę (Rigoletto), Rodolfo (Cyganeria), Manrico (Trubadur), Pinkerton (Madame Butterfly) Gustav III (Bal maskowy), Radames (Aida), Cavaradossi (Tosca), Don José (Carmen), Turiddu (Rycerskość wieśniacza), Canio (Pajace), Calaf (Turandot), tytułowy Peter Grimes i Otello, Macduff (Macbeth), Jeník (Sprzedana narzeczona), Książę (Rusałka), Gennaro (Lukrecja Borgia), Hermann (Dama pikowa).

Gościnnie wystąpił w teatrze w Wiedniu (m. in. jako Števa w Jenůfie), Deutsche Oper w Berlinie, na Festiwalu Operowym w Wexford (Irlandia), w Węgierskiej Operze Narodowej w Budapeszcie, Teatrze Narodowym w Bukareszcie, a także w Chinach i Japonii. W latach 2002-2011 często gościł Operze Narodowej w Pradze.

Za rolę Cania (Pajace) w Teatrze Narodowym w Brnie otrzymał nominację do prestiżowej Ceny Thálie w 2008.

Współpracował z Filharmonią Czeską i Monachijską, WDR Sinfonieorchester Köln i Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Wystąpił w scenicznym wykonaniu cyklu pieśni Zápisník zmizelého Janáčka w Rimini, Graczach Szostakowicza z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra pod batutą Vasilya Petrenko.

Jego dyskografia obejmuje dwa wykonania Jakobina Dvořáka (nagranie na żywo z Wexford – wytwórnia „Fonè label” – oraz nagranie z WDR Orchester pod batutą Gerda Albrechta – wytwórnia „Orfeo”), operę Król i węglarz Dvořáka (z WDR Orchester pod batutą Gerda Albrechta – wytwórnia „Orfeo”). Jego współpraca z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra została udokumentowana dwoma nagraniami (Gracze Szostakowicza, Skrzypce Rotszylda Veniamina Fleishmana.

Powrót do góry