Manru

Manru

opera w trzech aktach 
libretto Alfred Nossig

Trudno znaleźć polską operę tak bardzo wpisującą się w obchody 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, a zarazem tak dzisiaj aktualną. To właśnie jej twórca – Ignacy Jan Paderewski – jest ikoną walk powstańczych rozpoczętych w Poznaniu 27 grudnia 1918 roku. Jak ta napisana przez Alfreda Nossiga historia sprzed ponad stu lat wygląda dzisiaj?

Realizacja dzieła w reżyserii Marka Weissa wpisuje się w ideę opery zaangażowanej społecznie. Przenosi on Manru w teraźniejsze czasy gdzie niektóre tendencje w ogóle się nie zmieniły. Ta zdumiewająco aktualna dzisiaj historia to miłość w świecie nietolerancji, podziałów klasowych i etnicznych. To także problemy dwóch społeczności, z których żadna nie jest jednoznacznie pozytywna. Język, którego użył reżyser interpretując dzieło z początku XX wieku sprawił, że odnosi się wrażenie obcowania z twórczością zupełnie nowoczesną. Ksenofobia, ostracyzm, wrogość – oglądamy te zachowania w telewizji, słyszymy w radiu, widzimy na ulicy. Tym razem spróbujemy się z nimi zmierzyć na deskach gmachu pod Pegazem. Oprócz tego usłyszymy także mistrzowsko skomponowaną muzykę Ignacego Jana Paderewskiego, którą wykonają soliści, orkiestra i chór Teatru Wielkiego w Poznaniu, a poprowadzi Tadeusz Kozłowski – absolutny guru polskiej muzyki operowej.  

Mamy 2018 rok, interpretacja reżysera komentuje światowe tendencje, zmiany społeczne i kulturowe. Może warto się nad nimi zastanowić, dodać odrobinę refleksji i rozwiązać te problemy raz na zawsze? Tak, by za kolejne sto lat słuchać pięknej muzyki Paderewskiego i cieszyć się z nieaktualności historii Ulany i Manru.



 

RECENZJE

 

Koprodukcja Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu . Udział Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu dofinansowany ze środków Województwa Wielkopolskiego

Spektakl realizowany w ramach obchodów 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego

Galeria

Realizatorzy

Kalendarium

19:00  
scena duża

Realizatorzy

kierownictwo muzyczne
Tadeusz Kozłowski
reżyseria
Marek Weiss
dekoracje i kostiumy
Kaspar Glarner
współpraca scenograficzna
Dorota Karolczak
choreografia
Izadora Weiss
projekcje video
Bartek Macias
reżyseria świateł
Marek Rydian
kierownictwo chóru
Mariusz Otto
współpraca muzyczna
Marta Gardolińska
asystent reżysera
Andrzej Ogórkiewicz
asystent reżysera
Monika Rękoś
asystent choreografa
Evgenia Meissner
przygotowanie chóru dziecięcego
Michał Sergiusz Mierzejewski
19:00  
scena duża

Realizatorzy

kierownictwo muzyczne
Tadeusz Kozłowski
reżyseria
Marek Weiss
dekoracje i kostiumy
Kaspar Glarner
współpraca scenograficzna
Dorota Karolczak
choreografia
Izadora Weiss
projekcje video
Bartek Macias
reżyseria świateł
Marek Rydian
kierownictwo chóru
Mariusz Otto
współpraca muzyczna
Marta Gardolińska
asystent reżysera
Andrzej Ogórkiewicz
asystent reżysera
Monika Rękoś
asystent choreografa
Evgenia Meissner
przygotowanie chóru dziecięcego
Michał Sergiusz Mierzejewski
Powrót do góry