Jenůfa

Jenůfa

opera w trzech aktach
libretto kompozytora
na podstawie sztuki Gabrieli Preissovej Její pastorkyňa
premiera 26 II 2016

Uprzejmie informujemy, że w czasie spektakli "Jenůfa" z miejsc na II i III balkonie nie jest w pełni widoczna tablica z polskimi napisami.

grupa cenowa A

Leoš Janaček to jeden z wciąż niedocenionych twórców w nowszych dziejach muzyki. Jest uznany przez specjalistów, jego nazwisko znajome, a kilka utworów, jak Sinfonietta, cieszy się popularnością. O właściwym docenieniu morawskiego kompozytora będzie jednak można mówić dopiero wtedy, gdy zajmie należne mu miejsce wśród ojców muzyki nowoczesnej. Jenůfa jest bowiem arcydziełem modernizmu. Nie tylko dzięki swej bezkompromisowej opowieści, odbierającej widzowi moralny komfort i zmuszającej go do konfrontacji z ciemnym jądrem rzeczywistości – przede wszystkim dzięki muzyce. Janaček jak nikt inny postawił przed sobą zadanie wywiedzenia muzyki z kształtu mowy, z jej codziennej intonacji, z kształtu potocznej rozmowy. Przez to jego muzyka nie może zostać oderwana od mowy i chyba właśnie ten nierozerwalny związek z językiem czeskim spowodował, że doceniono kompozytora z takim opóźnieniem. Kontakt z Jenůfą to jednak zawsze kontakt z modernizmem u jego artystycznych szczytów, na których traci on swoje snobizmy, a ujawnia moc dociekania istoty sztuki. Zdaniem Jana Jakuba Rousseau muzyka narodziła się poprzez oderwanie od języka jego części: melodyki zdania i intonacji codziennej mowy. Jeśli francuski filozof miał rację, to Janaček zabiera nas z powrotem do samych źródeł muzyki.

Galeria

Realizatorzy

Kalendarium

19:00  
scena duża
Powrót do góry