Jenůfa

Jenůfa

opera w trzech aktach
libretto kompozytora
na podstawie sztuki Gabrieli Preissovej Její pastorkyňa
premiera 26 II 2016

grupa cenowa A

Leoš Janaček to jeden z wciąż niedocenionych twórców w nowszych dziejach muzyki. Jest uznany przez specjalistów, jego nazwisko znajome, a kilka utworów, jak Sinfonietta, cieszy się popularnością. O właściwym docenieniu morawskiego kompozytora będzie jednak można mówić dopiero wtedy, gdy zajmie należne mu miejsce wśród ojców muzyki nowoczesnej. Jenůfa jest bowiem arcydziełem modernizmu. Nie tylko dzięki swej bezkompromisowej opowieści, odbierającej widzowi moralny komfort i zmuszającej go do konfrontacji z ciemnym jądrem rzeczywistości – przede wszystkim dzięki muzyce. Janaček jak nikt inny postawił przed sobą zadanie wywiedzenia muzyki z kształtu mowy, z jej codziennej intonacji, z kształtu potocznej rozmowy. Przez to jego muzyka nie może zostać oderwana od mowy i chyba właśnie ten nierozerwalny związek z językiem czeskim spowodował, że doceniono kompozytora z takim opóźnieniem. Kontakt z Jenůfą to jednak zawsze kontakt z modernizmem u jego artystycznych szczytów, na których traci on swoje snobizmy, a ujawnia moc dociekania istoty sztuki. Zdaniem Jana Jakuba Rousseau muzyka narodziła się poprzez oderwanie od języka jego części: melodyki zdania i intonacji codziennej mowy. Jeśli francuski filozof miał rację, to Janaček zabiera nas z powrotem do samych źródeł muzyki.

Galeria

Realizatorzy

  • kierownictwo muzyczne
    Katarzyna Tomala
  • reżyseria i scenografia
    Alvis Hermanis
  • adaptacja reżyserii
    Marielle Kahn
  • dramaturgia
    Christian Longchamp
  • projekcje video
    Ineta Sipunova
  • kostiumy
    Anna Watkins
  • choreografia
    Alla Sigalova
  • reżyseria świateł
    Gleb Filshtinsky
  • kierownictwo chóru
    Mariusz Otto

Kalendarium

18:00  
scena duża
19:00  
scena duża
19:00  
scena duża
Powrót do góry