Weiss Izadora

Izadora Weiss

Absolwentka warszawskiej szkoły baletowej i Akademii Muzycznej w Warszawie. Autorka choreografii do 30 spektakli operowych prezentowanych w kraju i za granicą. Przełomowym w jej karierze okazał się spektakl I Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego z jej librettem. Po tej realizacji Jiří Kylián, jeden z najwybitniejszych współczesnych choreografów, zaprosił ją do Nederlands Dance Theater na staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w tym zespole dał jej szansę doskonalenia warsztatu nie tylko u boku samego Kyliána, ale też takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paula Lightfoot.

Była założycielką i dyrektorem artystycznym Bałtyckiego Teatru Tańca w Gdańsku. W ciągu ośmiu lat zrealizowała z nim piętnaście autorskich spektakli, m.in. Romea i Julię, za który została uhonorowana Pomorską Nagrodę Artystyczną. W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała światową premierę tryptyku Händla Tre donne – tre destini uznaną za jedno z najważniejszych wydarzeń 2009 roku w polskim teatrze muzycznym. W 2011 roku zaprezentowała w Teatrze Narodowym w Warszawie Święto wiosny Strawińskiego we własnej choreografii. Pod wrażeniem tego spektaklu Jiří Kylián zgodził się zrealizować z zespołem BTT swoje choreografie i połączyć je w jednym wieczorze ze spektaklem Izadory Weiss. Sen nocy letniej według Szekspira z muzyką Gorana Bregovicia uznano w mediach brytyjskich za najlepszą premierę teatru tańca na świecie w 2013 roku. Kolejnym wspólnym projektem Izadory Weiss i Jiříego Kyliána dla BTT były Niderlandy. Nagrodzono go tytułem najlepszego spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss po raz drugi otrzymała nagrodę im. Jana Kiepury dla najlepszego choreografa w Polsce. Została też odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jej Fedra wg Racine’a z muzyką Mahlera była prezentowana w londyńskim teatrze The Place i zyskała tam tytuł największego w Londynie tanecznego wydarzenia miesiąca.

Ostatnią jej gdańską premierą był Tristan & Izolda do wybranych przez siebie kompozycji Krzysztofa Pendereckiego. Ta oraz trzy inne jej choreografie były prezentowane w Petersburgu na Diaghilev International Festival of Arts. Projekt został zrealizowany pod nową nazwą zespołu Biały Teatr Tańca przy wsparciu Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Rok 2017 zaowocował premierą autorskiego spektaklu Darkness, który Izadora Weiss zrealizowała w Polskim Balecie Narodowym na zaproszenie dyrektora Krzysztofa Pastora. Spektakl został uznany przez krytyków miesięcznika „Teatr” za najlepszą choreografię sezonu 2016/2017. 

Izadora Weiss poświęciła się budowaniu stałego zespołu Białego Teatru Tańca w Warszawie, czemu służył m.in. autorski projekt Eros, Thanatos inspirowany malarstwem Jacka Malczewskiego z muzyką Karola Szymanowskiego, zreplikowany na scenie warszawskiego Teatru Polskiego. Najnowsza premiera BTT to Eurydyka w piekle do muzyki Karola Szymanowskiego, Eugene Yssaye’a i Dymitra Szostakowicza. Do tych ostatnich trzech dzieł choreograficznych Izadora Weiss zaprojektowała również dekoracje i kostiumy.

Powrót do góry