Halka

Halka

opera w czterech aktach
libretto Włodzimierz Wolski
premiera 26 VI 2015

grupa cenowa A

Polskie spory wokół Halki chyba szybko nie ustaną. Arcydzieło opery narodowej, dzieło zakorzenione w ludowej tradycji, utwór nieporównywalny z innymi manifestacjami polskiej XIX-wiecznej opery, wreszcie dzieło należące do narodowej tożsamości, będące koronnym przykładem odpowiedzialności artysty względem jego wspólnoty. To jedna strona medalu. A oto druga: ludowość, ale powierzchowna, bez próby wniknięcia w jej muzyczną istotę, zwykły romans przebrany za narodową opowieść, przykład na to, jak w Polsce poświęcało się jakość samej sztuki dla doraźnych względów politycznych, dzieło „ledwie przyzwoite”, które dźwiga jedynie siła nacjonalistycznego kanonu. Spór o Halkę jest zatem sporem o samą sztukę, o jej zadania, o jej służebność i jej własne wartości. W jakiś sposób ogniskuje się w tym dziele artystyczny dylemat rozbiorowej Polski i jej sztuki, rozdartej między koniecznością doraźnego służenia oraz służenia samej sobie, między niezbędnym prowincjonalizmem a międzynarodowym kontekstem wielkiej sztuki. Dokładnie 170 lat po wileńskiej premierze opery konflikt wciąż trwa we wszystkich aspektach naszego zbiorowego życia. Halka pozostanie więc z nami, gdyż jej główny dylemat jest wciąż czymś, co nie odeszło w przeszłość.

Spektakl dofinansowano z dotacji celowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Galeria

Realizatorzy

Kalendarium

19:00  
scena duża
19:00  
scena duża
18:00  
scena duża
19:00  
scena duża
Powrót do góry