Śpiewacy norymberscy

PREMIERA STUDENCKA

opera w trzech aktach
libretto kompozytora
premiera 4 III 2018

grupa cenowa B

RECENZJE

Tomasz Mann wspominał, że w Niemczech jego młodości wagneryzm nie był zwykłym zjawiskiem artystycznym – stanowił wyznanie wiary. Jakżeż ten Wagner wszystkich czarował i uwodził! A jeśli nie uwodził, to budził nienawiść. Nie ma w tym nic dziwnego: ze swoją wizją jedności sztuki i rewolucji, z wiarą w kapłańskie posłannictwo sztuki i wrogością względem popularnej opery, był może Wagner pierwszym prawdziwym artystą nowoczesnym. W jego twórczości znajdujemy centrum węzła, jaki stanowią narodziny wszelkich modernizmów i awangard. Nie bez racji inny muzyczny radykał, Ferenc Liszt, tytułował Wagnera w listach „O niewiarygodny!”. Śpiewacy norymberscy są jednym z najważniejszych ogniw tego łańcucha. To tutaj właśnie pada sławne określenie „święta sztuka niemiecka”, wyrażające wielką odpowiedzialność tej sztuki względem całej ludzkości. Sięgając zarazem do tradycji meistersingerów, cechowych śpiewaków o średniowiecznym rodowodzie, stawia nas Wagner wobec zaskakującej nowoczesności tego, co archaiczne. Wagnerowskie szukanie sedna współczesnych doświadczeń w doświadczeniach przeszłości i – jak w Pierścieniu Nibelungów – w pradawnym świecie mitu nie tylko ustanowiło jedną z istotowych cech sztuki nowoczesnej w ogóle, ale też postawiło w innym świetle całość naszej kondycji.       


Libretto dostępne w wersji elektronicznej
[POBIERZ LIBRETTO]


 

RECENZJE


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania:
Sceniczna realizacja premierowego spektaklu „Śpiewacy norymberscy” R. Wagnera

___________________________________________

Lista fundatorów | odpalprojekt.pl

Jarosław Wagner
Grażyna Wolińska
Dominika Wysoczyńska
Paweł Zabel
___________________________________________

Galeria

Powrót do góry