Woś Joanna

Joanna Woś


Ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi w 1987 roku, jednak już wcześniej zdobywała laury na krajowych konkursach wokalnych, m.in. I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao. W 1986 roku zaśpiewała rolę tytułową w Łucji z Lammermooru Gaetana Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Po udanym debiucie scenicznym została solistką tego teatru, z którym związana jest do dzisiaj. Stale współpracuje też z Operą Krakowską oraz z Operą Narodową. Z tymi zespołami odbyła wiele podróży artystycznych do Niemiec, Holandii, Belgii, Francji, Danii, Szwajcarii i Austrii. Samodzielnie zaś występowała m.in. w Alte Oper we Frankfurcie, Narodowej Operze w Zagrzebiu, Narodowej Operze w Wilnie, w teatrach i filharmoniach Tuluzy, Lyonu, Nancy i Strasburga.

Wyjątkowe warunki jej głosu o ogromnej giętkości i w górze skali sięgającego aż do trzykreślnego es sprawiają, że chętnie powierzano jej popisowe partie koloraturowe, takie jak Królowa Nocy w Czarodziejskim Flecie Wolfganga Amadeusza Mozarta, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna Jacques'a Offenbacha, Rozyna w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego, Gilda w Rigoletcie, czy Oskar w Balu maskowym Giuseppe Verdiego. W repertuarze ma także Zerbinettę w Ariadnie na Naxos Richarda Straussa oraz Szemachańską Królową w Złotym koguciku Nikolaja Rimskiego-Korsakowa. Jest jednak artystką zdecydowanie bardziej wszechstronną, ponieważ w repertuarze ma także role Mozartowskie (Hrabina w Weselu Figara, Fiordiligi w Così fan tutte, Donna Anna w Don Giovannim), Magdę w Jaskółce Giacoma Pucciniego, Eurydykę w Orfeuszu i Eurydyce Christopha Willibalda Glucka, a przede wszystkim swoją popisową partię Violetty w Traviacie Verdiego.

Ogromne uznanie międzynarodowej krytyki przyniosła Joannie Woś odmienna w charakterze rola Żony w Życiu z idiotą Alfreda Schnittkego. Utwór ten wystawiony w Nowosybirskim Teatrze Opery i Baletu przez Henryka Baranowskiego otrzymał Złotą Maskę jako najlepsze przedstawienie operowe w Rosji w 2003 roku. Spektakl z sukcesem prezentowano także w Magdeburgu, Berlinie i Monachium oraz w Rzymie.

Od kilku lat Joanna Woś specjalizuje się w operach belcantowych. Oprócz tytułów popularnych (Łucja z Lammermooru czy Don Pasquale Donizettiego, Cyrulik sewilski Rossiniego), polskie teatry specjalnie dla niej wystawiają rzadko obecne na naszych scenach dzieła, takie jak Purytanie Giovanniego Belliniego (Elwira, Teatr Wielki w Łodzi, 2002) czy Lukrecja Borgia Donizettiego (rola tytułowa, Teatr Wielki w Łodzi, 2004, nagroda: Złota Maska za najlepszą rolę sezonu; Opera Narodowa, 2009). Jako Lukrecja wystąpiła też w 2005 roku na festiwalu w St. Moritz w Szwajcarii.

Bogaty jest również repertuar koncertowy Joanny Woś, obejmujący m.in. Stabat Mater Pergolesiego i Rossiniego, Requiem, Exultate Jubilate oraz msze Mozarta, Mszę cecyliańską Gounoda, Requiem Gabriela Fauré, Carmina burana Carla Orffa oraz Stabat Mater Karola Szymanowskiego i III Symfonię Henryka Mikołaja Góreckiego. W 2009 roku z pianistą Markiem Drewnowskim nagrała pieśni Chopina.

public.common.backtop