„Jawnuta” we współpracy z OperaVision

 

Premiera Jawnuty na Międzynarodowych Targach Poznańskich (16.12.2022) zachwyciła i poruszyła publiczność. Spójność muzyki Moniuszki i twórczości artystów romskich, nowatorska, wielowymiarowa inscenizacja, pozwoliły w zaskakujący sposób opowiedzieć trudną historię miłości, obnażyły dręczące współczesność uprzedzenia i stereotypy, ale też były dla widzów niezwykłą lekcją tolerancji.  

Dzięki współpracy z OperaVision spektakl do 18.06.2023 Jawnuty dostępny jest online. OperaVision to inicjatywa zrzeszająca 30 teatrów operowych z 16 państw, której liderem jest stowarzyszenie Opera Europa. Założeniem projektu jest popularyzacja na szeroką skalę twórczości operowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych środków przekazu. Dzięki prestiżowej OperaVision widzowie z całego świata mają łatwy i darmowy dostęp online do najlepszych produkcji operowych. Cieszymy się, że Teatr Wielki w Poznaniu jest częścią tego projektu!

https://operavision.eu/performance/jawnuta

Streaming „Jawnuty” dofinansowano ze środków Unii Europejskiej.

Fragmenty recenzji:

Zespół romski, zdominowany przez główną wokalistkę i tancerkę Giselle Czureję, nadaje spektaklowi przejmujący i emocjonalny charakter.

Wszyscy artyści wykazują pełne zaangażowanie w realizację tego poruszającego muzycznego pomnika straconej romskiej społeczności.
John Allison
[RECENZJA]
__________
Flaga Romów wszechobecna w scenografii i widoczna jako wzór na kostiumach, stanowi jednocześnie stygmatyzację i identyfikację.

Tym, co podnosi spójną interpretację Ilarii Lanzino do rangi czegoś wyjątkowego, jest włączenie tradycyjnej muzyki romskiej.

Niezwykły wieczór operowy, który zdecydowanie warto zobaczyć.
Karin Coper
[RECENZJA]
__________

Przypadek polskiego Teatru wydaje się być idealnym przykładem tego, co się dzieje, gdy działająca od dawna scena operowa przenosi się w nową przestrzeń i prezentuje nowatorską inscenizację daleko od swojego macierzystego miejsca.
Luca Baccolini
[RECENZJA]__________

(…) udział dwóch odrębnych muzycznych środowisk w tej inscenizacji był znakiem jedności, a nie rozdziału.

„Jawnuta" w poznańskiej wersji robi niesamowite wrażenie.


(…) należy się uznanie dla reżyserki, która po raz pokonała trudności związane z interpretacją Moniuszki i z wyczuciem, ale zdecydowanie opowiedziała historię o wykluczeniu.
Kamil Zofiński
[RECENZJA]__________

(…) Ilaria Lanzino eksploruje problem porowatości granic pamięci, gdy bolesne doświadczenia jednostek odciskają swoje piętno na kolejnych pokoleniach (…).

(…) I wreszcie rzecz najważniejsza: romski zespół. Ten element koncepcji Lanzino uważam za wizjonerski.
Michał Bajer
[RECENZJA]_________

Niezwykle ryzykownym było połączenie muzyki Moniuszki ze współczesnymi kompozycjami romskimi.

Pieśni pozwalają przeżywać i rozumieć, a klisze obrazów na scenie tworzą kompozycję jak w fotoplastykonie. Muzyka klasyczna przeplata się z romską fantazją. Zabieg ryzykowny i polemiczny, ale wart zauważenia.

Kolejny wieczór z Moniuszką pokazuje jak ciekawe mogą być jego odczytania i reinterpretacje.
Benjamin Paschalski
[RECENZJA]
__________

Historia zakazanej miłości, odrzucenia, sprzeciwu, tragedii. Niby doskonale znana, a jednak się nie nudzi, wręcz przeciwnie – nieustannie toczy się na naszych oczach.
Maria Mickoś
[RECENZJA]__________

W „Jawnucie" dramaturgia i dramatyzm stają się dla siebie kochankami, drogą i drogowskazem, które bez siebie nie chcą istnieć. Taka jest rola sztuki społecznie zaangażowanej.

W „Jawnucie" Teatru Wielkiego w Poznaniu gesty artystów tańczą jak płomienie ognia. I nie chcą zgasnąć. Nie mogą! – opowiadają o emocjach ponadczasowych (…).
Dominik Górny
[RECENZJA]


Jawnuta
albo romskie historie na motywach opery Stanisława Moniuszki

kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko

reżyseria i choreografia: Ilaria Lanzino

dekoracje: Dorota Karolczak

kostiumy: Ilona Binarsch

światła: Wiktor Kuźma

projekcje: Leszek Stryła

kierownictwo chóru: Mariusz Otto

opracowanie muzyczne: Rafał Kłoczko, Jakub Lis

choreografia: Dominika Babiarz, Giselle Czureja, Natalia Trafankowska

konsultacja dramaturgiczna: Joanna Talewicz

asystent dyrygenta: Andrei Yakushau

asystenci reżysera: Dominika Babiarz, Bartłomiej Szczeszek

inspicjenci: Natalia Trafankowska, Wiesława Wiza

asystentki tłumaczki: Kamila Badoń-Lehr, Wiktoria Szczepaniak

Chicha: Małgorzata Olejniczak-Worobiej

Stach: Piotr Kalina

Jawnuta: Galina Kuklina

Jewa: Magdalena Wilczyńska-Goś

Bartosz: Jaromir Trafankowski

Dżęga: Tomasz Mazur

Morygo: Damian Konieczek

Szymon: Rafał Korpik

Stara Jewa: Mariola Hendrykowska

Stary Szymon: Ryszard Dłużewicz

Matka Stacha: Anita Furgol-Kownacka

Siostra Stacha: Lucyna Białas

oraz

Giselle Czureja (śpiew, taniec, choreografia)

Mirosław Dymitrak (gitara, śpiew)

Sara Czureja Band w składzie:

Sara Czureja-Łakatosz (cymbały węgierskie, śpiew)

Karolina Sydorowicz (skrzypce)

Miklosz Marek Czureja (fortepian)

i

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

public.common.backtop