Valášek Aleš

Aleš Valášek

 

Dorastał w Chartumie (Sudan). W 1988 roku wraz z rodziną wrócił do Czechosłowacji. Warsztat artystyczny szkolił u artystki Věry Ničovej. Uzyskał dyplom z projektowania kostiumów na Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (DAMU) pod kierunkiem Jany Zbořilovej, a następnie dyplom magisterski z wyróżnieniem z architektury i urbanistyki pod kierunkiem prof. Jiříego Suchomela na Uniwersytecie Technicznym w Libercu. W 2006 był studentem-rezydentem na wydziale kostiumologii i sztuk performatywnych London College of Fashion. W 2008 roku uczestniczył w kursie ze scenografii i projektowania kostiumów Motley Theatre Design Course (Londyn) pod kierunkiem Alison Chitty, Ashleya Martina-Davisa, Anthony’ego Lamble’a i Cat Martin. W 2009 roku otrzymał prestiżową nagrodę British Linbury Prize for Stage Design.

Jest m.in. autorem projektów do ponad 100 produkcji – w różnych gatunkach i na różną skalę – od teatru alternatywnego po operę, teatr muzyczny i film, od teatru dla dzieci po wielkoformatowe projekty operowe.

W portfolio Aleša Valášeka znajdują się projekty do spektakli baletowych i operowych, jak m.in.: Giselle i Bajadera (Moravské divadlo, Ołomuniec), Carmen i operetka Polska krew (National Theatre [NdB], Brno), Włoszka w Algierze, Jezioro łabędzie, Rusałka, Nabucco, Orfeusz Monteverdiego i Koronacja Poppei, Mozart i Salieri Rimskiego-Korsakova (Divadlo J. K. Tyla [DJKT], Pilzno), Turandot i Trubadur (Revolving Theatre, Czeski Krumlow), Hrabina Marica (State Opera/Štátna opera, Bańska Bystrzyca), Zemsta nietoperza (Teatr Państwowy, Koszyce), Polska krew (Odesa Academic Theatre of Musical Comedy, Odessa), a także do musicali Curtains Johna Kandera (Hudební divadlo Karlín, Praga), Little Shop of Horrors Alana Menkena i Zorro zespołu Gipsy Kings (Městské divadlo Brno, Brno), Fat Pig Neila LaBute’a (Moravské divadlo, Ołomuniec), Next to Normal i Tick, Tick, Boom! (Divadlo na Prádle, Praga), American Idiot zespołu Green Day (Divadlo J. K. Tyla [DJKT], Pilzno) i wiele innych. W 2010 roku Valášek stworzył scenografię do nowej wersji musicalu Marguerite z muzyką Michela Legranda. W 2018 roku, wraz z twórcą legendarnego musicalu Les Misérables Alainem Boublilem, zaprojektował kostiumy do niemieckojęzycznej premiery broadwayowskiego musicalu An American in Paris (Landestheater Linz) w reżyserii Nicka Winstona i niemieckiej trasy Amerykanina w Paryżu w reżyserii Christophera Tölle. Jego najnowszym projektem jest Titanic – broadwayowski musical dla Landestheater Linz (Austria). W 2022 roku zadebiutuje w Stanach Zjednoczonych kostiumami do produkcji musicalu Dźwięki muzyki w reżyserii uznanego Francesca Zambello. (Glimmerglass opera, Nowy Jork).

Znany jest z tego, że projektuje oryginalne tkaniny i nadruki oraz biżuterię do większości swoich produkcji, aby wzmocnić ich autentyczność. W 2019 roku zaprojektował stałą kolekcję rzeźb dla czeskiego Museum Hořice. Projekt został wyróżniony państwową nagrodą Gloria Musaealis i nagrodą Instytutu Dziedzictwa Narodowego (Národní památkový ústav) Patrimonium Pro Futuro w 2020.

W 2014 r. reżyser Hana Pinkavová przygotowała film dokumentalny dla czeskiej telewizji ČT Art o życiu i pracy Valáška, zatytułowany Jít za svým snem (Podążaj za marzeniami). W latach 2016-2018 Aleš uczył projektowania kostiumów na Academy of Performing Arts Prague.

Valášek pracuje też jako ilustrator i artysta koncepcyjny.

Powrót do góry