Szumski Sebastian

Sebastian Szumski

baryton

Ze śpiewem związany jest od 9 roku życia. Pod batutą Stefana Stuligrosza, wraz z Chórem Filharmonii Poznańskiej, koncertował w Polsce i na świecie, występując na najważniejszych estradach i festiwalach muzycznych. Ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie prof. Marka Rzepki. Swoje umiejętności wokalne doskonalił na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem: Heleny Łazarskiej, Evy Blahovej, Charlesa Kellysa, Rudolfa Piernaya, Ryszarda Karczykowskiego i Teresy Żylis-Gary.

Artysta koncertował w niemal wszystkich krajach Europy. Współpracował z cenionymi dyrygentami: Janem Tomaszem Adamusem, Krzysztofem Pendereckim, Stefanem Stuligroszem, Piotrem Sułkowskim, Federico Maria Sardellim, Allesandro de Marchi, Paulem McCreeshem, Joshuą Riffkinem, Andrew Parrotem, Vincentem Dumestrem, Ottavio Dantone.

W roku 2008 zadebiutował na scenie podczas Barbakanfestival w Krakowie, kreując partie Hrabiego Almavivy w operze „Wesele Figara” W.A. Mozarta. W roku 2010 otrzymał stypendium Opera Studio w Teatrze im. G. Verdiego w Pizie, gdzie w sezonie artystycznym 2010/2011 śpiewał partie Maestra w operze „Le convenienze e inconvenienze teatrali" G. Donizettiego. Partię tę śpiewał także w teatrach w Lucce i Livorno.

Sebastian Szumski koncertuje w kraju i za granicą. Ma w swoim dorobku liczne nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe, wśród których do najważniejszych należą: opera „Halka” (wersja wileńska) Stanisława Moniuszki z Capellą Cracoviensis, wydane przez wytwórnię Deutsche Harmonia Mundi, CD z wszystkimi motetami J.S. Bacha, nagranymi w solowej obsadzie dla cenionej francuskiej wytwórni Alpha, a także nagranie CD oratorium „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego, wraz z Aleksandrą Kurzak i Arturem Rucińskim, pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

W repertuarze posiada utwory od renesansowych polifonii po kompozycje współczesne, w tym liczne cykle pieśni, solowe partie oratoryjne oraz solowe partie w operach Händla, Purcella, Mozarta, Donizettiego, Belliniego, Rossiniego, Pucciniego i Moniuszki. Występował w trzech światowych prapremierach i nagraniach oper Aleksandra Nowaka, „Achat ili”, do libretta Olgi Tokarczuk (nagroda Fryderyk 2021), „Drach” (nagrody: Koryfeusz Muzyki Polskiej 2020, Onet olśnienia 2021), a także „Pokora” do libretta Szczepana Twardocha.

W ostatnich latach z powodzeniem wykonuje muzykę epoki baroku. Od roku 2011 stała współpraca jako solista i kameralista z cenionym w Europie krakowskim zespołem grającym na instrumentach z epoki Capella Cracoviensis zaowocowała, kilkudziesięcioma koncertami pod dyrekcja Jana Tomasza Adamusa na najważniejszych festiwalach muzycznych w ponad dwudziestu europejskich stolicach.

Powrót do góry