Greve Kenneth Abildgaard

Kenneth Abildgaard Greve

Absolwent Duńskiej Królewskiej Szkoły Baletowej w Kopenhadze i Amerykańskiej Szkoły Baletowej w Nowym Jorku.

Tańczył w takich zespołach jak New York City Ballet, American Ballet Theatre, Ballet de l'Opéra de Paris (gdzie otrzymał prestiżowy tytuł „danseur étoile” od Rudolfa Nuriejewa, ówczesnego dyrektora baletu), Stuttgarter Ballett, Wiener Staatsballett, Royal Danish Ballet. Gościnnie występował w Koenigen Ballet van Flanderen, Balletto di Teatro dell' Opera di Roma, The Dallas Ballet, The Boston Ballet, The National Ballet of Canada, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Opéra de Nancy et de Lorraine, The South African Ballet Theatre, The Bolshoi Ballet, The San Francisco Ballet, The Kirov Ballet, The Royal Swedish Ballet, Ballet du Xxiemme Siecle, The Sasaki Arts Ballet, The Norwegian National Ballet, Royal Ballet in London (gdzie od 2005 roku jest pierwszym gościnnym tancerzem).

Wykonywał choreografie m.in. takich wielkich twórców jak August Bournonville, Michaił Barysznikow, George Balanchine, Frederick Ashton, Alvin Ailey, Maurice Béjart, John Neumeier, Rudolf Nuriejew, Jiří Kylián, John Cranko, Hans van Manen, Marcia Haydee.

Repertuar Kennetha Greve’a obejmuje pokaźną ilość różnych produkcji i pojedynczych roli. Tańczył m.in. „Jezioro łabędzie” w choreografii Barysznikowa, Nuriejewa, Jonasa Kåge’a, Erica Bruhna, Olga Vinegradova, Petera Martinsa, Eugene Polyakova, Anthony’ego Dowella; „Śpiącą królewnę” w choreografii Nuriejewa i Haydee; „La Sylphide” – Bournonville’a, Flemminga Flindta i Petera Schaufussa; „Romeo i Julię” w choreografii Nuriejewa, Sir Kennetha MacMillana, Cranko; „Don Quixote” – Nuriejewa, Barysznikowa, Tchenichovej; „Giselle” – Erika Bruhna, Henninga Kronstama i Nicole Petracchi; „Dziadka do orzechów” w choreograficznej wersji Nuriejewa, Flindta, Dinny Bjørn i Alexie Ratmanskiego.

Jako choreograf zrealizował m.in. „A suggestion denier” (Londyn, 1991), „To be me” (Boston, 1992), „Dødens Skæbne” (Kopenhaga, 1994), „L`emotion” (Stuttgart, 1996), „From beyond” i „Woman” (Bruksela, 2002), „Full length HAMLET” (Południowa Afryka, 2003), dla Królewskiego Duńskiego Baletu Narodowego przygotował spektakle „Strings”, „LUX” i „Dziadek do orzechów” (2007), dla Fińskiego Baletu Narodowego opracował „Szeherezadę”, z zespołem tym zrealizował także „Jezioro łabędzie” w Pradze.

Odznaczony został Orderem Dannebroga w klasie Kawalera (1997) i Kawalera 1. Stopnia (2006), przez królową Danii Małgorzatę II. Od 1998 roku jest pedagogiem tańca w Duńskim Królewskim Balecie i wielu innych zespołach baletowych. Od 2009 roku jest Ambasadorem Dobrej Woli przeciwko rasizmowi przy UNESCO. W 2008 został dyrektorem Fińskiego Baletu Narodowego.

Powrót do góry