Marta Gardolińska

Wielokrotnie nagradzana młoda dyrygent z Warszawy, wykształcona w Wiedniu, od sezonu 2018/19 pracuje jako Young Conductor in Association (Młody Dyrygent Współpracujący) w światowej klasy angielskiej orkiestrze symfonicznej, Bournemouth Symphony Orchestra (BSO). Już na początku współpracy z BSO zdobyła uznanie brytyjskiej publiczności i krytyków koncertem poprowadzonym w zastępstwie Bena Gernona, dzięki brawurowej interpretacji II Symfonii Rachmaninowa.

Wśród zespołów, z którymi pracowała znalazły się między innymi ORF Radio- Symphonieorchester Wien, Tonkünstler Niederösterreich (Wiedeń), Orkiestra Symfoniczna Teatro Lirico Giuseppe Verdi di Trieste, Danubia Orchestra Obuda (Budapeszt), Orkiestra Symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku oraz Narodowa Orkiestra Kameralna Armenii. Przez dwa lata pełniła funkcję korepetytora oraz dyrygenta w Johann- Strauss-Operette-Wien, z którą odbyła dwukrotnie tournee po Niemczech dyrygując operetkami Zemsta nietoperza (2015) oraz Ptasznik z Tyrolu (2014). Jako wokalistka i asystent dyrygenta w dwóch światowej klasy chórach - Wiener Singverein i Arnold Schoenberg Chor - miała okazję pracować pod kierunkiem Riccardo Muttiego, Zubina Mehty i Nicolausa Harnoncourta i wielu innych.

Kształciła się u tak wybitnych muzyków jak Peter Eötvös, Simone Young, Bernard Haitink, Mark Stringer, Gustav Meier, Yuji Yuhasa, Konrad Leitner, Erwin Ortner czy Marin Alsop, w prestiżowych instytucjach muzycznych Europy i Stanów Zjednoczonych, wśród których wymienić należy Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Universität für Musik und Darstellende Kunst, Cabrillo Music Festival w Santa Cruz (USA) oraz Pierre Monteux School for Conductors and Orchestral Musicians w Maine (USA).

Wśród sal, w których dyrygowała znalazły się Konzerthaus i Goldener Saal Musikverein w Wiedniu, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Opera Szczecinska, Teatro Peón Contreras w Meridzie w Meksyku i Festspielhaus w Füssen.

Marta Gardolińska jest również doceniana na konkursach dyrygenckich w kraju i za granicą. W listopadzie 2015 r. zakwalifikowała się do półfinału Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Antal Doráti w Budapeszcie, a w 2016 r. otrzymała wyróżnienie i specjalną nagrodę od orkiestry Opery i Filharmonii i Podlaskiej w ramach VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku oraz Trzecią Nagrodę i nagrodę specjalną od orkiestry na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Felixa Mendelssohna w Salonikach. Była finalistką XV edycji warsztatów Kritisches Orchester w Berlinie w 2017 roku i półfinalistką Pierwszego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Hong Kongu.

Została wyróżniona prestiżowym tytułem Associate Fellow oraz stypendium na lata 2017-2019 fundacji Marin Alsop „Taki Concordia Conducting Fellowship”, promującej najlepsze kobiety dyrygentki. Jest również laureatką konkursu „Wybitny Polak w Austrii” 2016 w kategorii Kultura.

Powrót do góry