Freszel Joanna

Joanna Freszel


Absolwentka Wydziału Wokalnego na w/w uczelni w klasie prof. Jadwigi Rappé (2012) oraz Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
w Warszawie (2013), stypendystka Ministra Kultury (2010, 2011), programu Pro Polonia (2011), programu ISA2012 (2012), zgłoszona do Paszportów Polityki (2010, 2012), odznaczona medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta UMFC (2013). Nagrodzona Stypendium Młoda Polska (2014), nominowana w dwóch kategoriach do Nagrody Fnograficznej FRYDERYKI 2016. Odznaczona Złotym Orfeuszem przyznawanym przez Academie du Disque Lyrique (2016, Les Orphées d'Or - Prix de la SACD za najlepszą interpretację muzyki współczesnej - płyta real life song). Doktorantka na macierzystej Uczelni. 

Zdobyła m.in. II Nagrodę na Konkursie im. H. Halskiej (Wrocław, Polska, 2009),
III Nagrodę i Nagrodę Specjalną w Konkursie im. K. Szymanowskiego (Łódź, Polska, 2009), I Nagrodę na II LAŚ (Sopot, Gdańsk, Polska, 2010), I Nagrodę i trzy Nagrody Specjalne w II Konkursie im. J. E. J. Reszków (Częstochowa, Polska, 2011), Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Konkursie Belvedere im. H. Gabor (Wiedeń, Austria, 2011) oraz I Nagrodę (Giuseppe Sinopoli Award) wraz ze Specjalną Nagrodą Opery we Frankfurcie na J:opera Voice Competition isa 12. Jest finalistką Viotti Competition (Vercelli, Włochy, 2012). Zdobyła również wyróżnienie (przyznano tylko jedną nagrodę) w XI Konkursie Muzyki XX i XXI Wieku Dla Młodych Wykonawców (Radziejowice, Polska, 2016).

Zdobyła również II miejsce i Nagrodę Specjalną za wykonanie pieśni Karłowicza na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. M. Karłowicza (Kraków, 2006), II nagrodę na X Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. F. Platówny (Wrocław, 2008), I miejsce i Nagrodę Specjalną dla najlepszego sopranu na I Ogólnopolskim konkursie wokalnym im. H. Słonickiej (Suwałki, 2008), wyróżnienie na VI Festiwalu Belcanto (Nałęczów, 2008), wyróżnienie wraz z nagrodą specjalną na III Ogólnopolskim Konkursie Złote Głosy Mazowsza (Warszawa, 2008).

Jako chórzystka Alla Polacca przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie w ciągu 17 lat występowała w operach „Manru”, „Cyganeria”, „Tosca”, „Śpiewnik Domowy”, „Turandot”, „Werther” i innych.

Wraz z chórem Cappella Corale Varsoviana, nagrała muzykę do polskich filmów takich jak „Gwiazda Kopernika”, „Joanna”, „Jan Paweł II”, „1920 Bitwa Warszawska”. 

W 2009 wzięła udział w projekcie „Haydn w Euroregionie Nysa”, podczas którego wykonywała w Polsce i Czechach partię Hanny z oratorium J. Haydna „Pory Roku”. 

W 2010 w ramach Festiwalu „Warszawska Jesień” uczestniczyła w dwóch prawykonaniach w Polsce (Sadness Untitled M. Nikodijevića i Primordia Rerum O. Bianchiego). Wynikiem tego sukcesu była audycja do Paryżu (Festiwal Aix-en Provence) i koncert w Genewie (Festiwal Contrechaps). 

W 2011 miała recital „Frédéric Chopin and Franz Liszt” w siedzibie UNESCO w Paryżu i została zaproszona przez European Opera Centre na kurs wokalny w Thessalonikach (Grecja), gdzie miała recital w Megaron Concert Hall. Zadebiutowała jako Musetta w „La Bohème” G. Pucciniego (Polska), Vénus i Phrygienne w „Dardanus” J. Ph. Rameau (Irlandia, UK), Fiordiligi w „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta (Polska). W tym samym roku koncertowała z orkiestrą Sinfonia Iuventus wykonując IV Symfonią G. Mahlera i współpracowała z Kwartetem Śląskim w ramach Festiwalu „Kwartet Śląski i jego goście”. 

W 2012 zaśpiewała „Requiem” W. A. Mozarta wraz z orkiestrą Filharmonii Białostockiej pod dyr. J. Maksymiuka, „IX Symfonię” L. van Beethovena z orkiestrą Filharmonii Śląskiej pod dyr. J. Salwarowskiego oraz „Wielką Mszę h-moll” BWV 232 J. S. Bacha z Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis. Zadebiutowała również na deskach Estońskiej Opery Narodowej jako Małgorzata w operze „Faust” Ch. Gounoda oraz w SewilskimTeatro Lope de Vega jako Fiordiligi w „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta

W 2013 solistka odbyła trasę koncertową w Ukrainie z cyklem „Chantefleurs, chantefables” W. Lutosławskiego i występowała z orkiestrami Filharmonii we Lwowie, Odessie, Czernihowie, Doniecku, Dniepropietrowsku. Została również zaproszona do wykonania „Siedmiu wczesnych pieśni” A. Berga z orkiestrą Filharmonii w Szczecinie oraz „Federico’s little songs” i „Madrigals, Book II” G. Crumba w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. W tym samym roku zaproponowano jej udział w Festiwalu SAAREMAA OPERA DAYS w Estonii, na którym z M. Rutkowskim dała recitale z muzyką B. Brittena Dwukrotnie zaśpiewała także „III Symfonię Pieśni Żałosnych H. M. Góreckiego” z Orkiestrą Symfoniczną R. Janiaka, Camerata Viva.

W 2014 roku pierwszy raz wystąpiła w Filharmonii Krakowskiej, gdzie pod batutą M. Dworzyńskiego zaśpiewała partię S II z „Wielkiej Mszy c-moll” KV 427 W. A. Mozarta. W tym samym roku, w Zamku Ujazdowskim w Warszawie wraz z Orkiestrą AUKSO i M. Mosiem prawykonała „In Memoriam” U. Caine’a a wraz z zespołem proMODERN w ramach Festiwalu Sinfonia Varsovia utwory A. Gronau, A. Kościówa i Z. Dogwiałło. Miała możliwość również wykonać „Misse pro pace” W. Kilara z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyr. J. Rogali. Udana współpraca z Estońską Operą Narodową zaowocowała recitalem w ramach Opera in the Town Hall Festival w Tallinie z kompozycjami kompozytorów polskiej i estońskiej muzyki współczesnej. 

W 2015 trzykrotnie była zaproszona do nowej siedziby NOSPR w Katowicach, gdzie m.in. na Festiwalu Prawykonań z Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą Szymona Bywalca, wykonała utwory E. Bogusławskiego, J. W. Hawela, E. B. Wojtackiego. Dała recitale pieśni J. Cage’a podczas Małej Warszawskiej Jesieni w Studio S 1 im. W. Lutosławskiego. W grudniu wydała swoją debiutancką płytę real life song z utworami młodych kompozytorów współczesnych. 

W 2016 zaśpiewała dwa koncerty z Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej; została zaproszona na Koncert Jubileuszowy przez Orkiestrę w Rybniku, oraz przez Filharmonię Lwowską do wykonania partii S I w Wielkiej Mszy c-moll (KV 427) W. A. Mozarta. W marcu jej debiutancka płyta real life song została nominowana w dwóch kategoriach do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyki 2016 a w lipcu nagrodzona przez Academie du Disque Lyrique Złotym Orfeuszem w kategorii Najlepsza Interpretacja Muzyki Współczesnej. Uczestniczyła w prawykonaniu opery K. Wołka na sopran, zespół i aktorów
pt. Nici wystawianejw ramach Festiwalu Musica Polonica Nova w Narodowym Forum Muzyki. Prawykonywała kompozycję A. Kościowa oraz A. Falkiewicza podczas Festiwalu 7 Nurtów 7 Premier. Z OMN pod batutą Sz. Bywalca, także w Studio S1 zaśpiewała brawurowy utwór Credentials or „Think, Think Lucky” Romana Haubenstock-Ramatiego.
W Muzeum F. Chopina w Warszawie przy słowach Marka Kondrata wykonywała „Sonety Shakespeare'a”, P. Mykietyna. Prowadziła Warsztaty w ramach Festiwalu Co Jest Grane 24 Festival. Została zaproszona do wspólnych koncertów przez zespół Il Tempo (Kościół Seminaryjny w Warszawie - Konferencja muzykologiczna: „Music Migration in the Early Modern Age: Centres and Peripheries – People, Works, Styles, Paths of Dissemination and Influence”); Orkiestrę Royal Baroque Ensemble pod kierownictwem M. Toporowskiego (Zamek Królewski - „Muzyka XVIII wieku - all’italiana i alla polacca”) oraz przez Collegium Musicum 90 (studio s1 - XXIII Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej „W duchu Italii - Włosi za granicą”). Wraz z M. Rutkowskim oraz swoim zespołem uczestniczyła
w koncertach promocyjnych płyty (PKiN w Warszawie) oraz w Audycji Five o'clock, Studio Szpilmana w Warszawie, której gospodarzem jest A. Kwiecińska. We wrześniu w Filharmonii Narodowej zainaugurowała 59 Festiwal Warszawska Jesień, gdzie z Maestro J. Kaspszykiem wykonała Mysteries of the Macabre G. Ligetiego. Natomiast w ramach Festiwalu Mała Warszawska Jesień przygotowała i poprowadziła warsztaty dla dzieci „W poszukiwaniu głosu” w Warszawskiej Zachęcie. Prawykonywała również w Polsce Stabat Mater A. Pärta w ramach V Festiwalu Sztuki Wokalnej im. prof. Haliny Słonickiej oraz Oratorium „Canticum Puerorum” E. Knapika pod batutą Maestro G. Chmury w NOPSP. W grudniu, na zaproszenie K. Bumanna wystąpiła z koncertami Straussowskimi w Filharmonii Pomorskiej. 

Joanna Freszel występowała w licznych koncertach okolicznościowych w kraju i za granicą z orkiestrami i zespołami pod batutą: M. Agresta, J. Alpertena, W. Boermana, A. Borzyma seniora i juniora, Sz. Bywalca, K. Dębskiego, M. Dworzyńskiego, P. Esswooda, A. Ferrari, Cz. Grabowskiego, R. Janiaka, R. Joosta, J. Kaspszyka, A. Klocka, M. Kluczyńskiej, M. Matelskiej, A. Maguier, J. Maksymiuka, M. Mosia, V. Pähn, L. Pillot, R. Rewakowicza, J. Rogali, A. Sapiechy, J. Salwarowskiego, S. Standage, T. Strugały, J. Swobody, V. Syvokhip, A. Tamayo, Ł. Wojakowskiego, T. Wojciechowskiego, J. M. Zarzyckiego. 

Angażuje się w działalność pedagogiczną. Była nauczycielem w Szkole Językowej Atmosphere oraz DK Rybnicka w Warszawie. Prowadziła Kursy Muzyki Barokowej w Sochaczewie (2009) i letnie warsztaty chóru Alla Polacca (2007).  Udziela prywatnych zajęć ze śpiewu solowego, kształcenia słuchu, nauki gry na fortepianie oraz flecie poprzecznym. 

W 2006 z wyróżnieniem obroniła dyplom mgr inż. Ochrony Środowiska w SGGW w Warszawie.



fot. Anna Konieczna-Purchała

Powrót do góry