Natalia Puczniewska-Braun
Biogram
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie śpiewu prof. Ewy Wdowickiej. W przedstawieniach studenckich organizowanych w macierzystej uczelni występowała w repertuarze Mozartowskim –„Bastien i Bastienne” (Bastienne), „Dyrektor teatru” (Rossignol) oraz „Czarodziejski flet”(Królowa Nocy). Na drugim roku studiów zadebiutowała w Teatrze Wielkiego Poznaniu jako Barbarina w „Weselu Figara” W.A. Mozarta. Na scenie poznańskiej opery wykonywała również partię Papageny oraz Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie”, Despiny w „Così fan tutte” i Zuzanny w „Weselu Figara” Mozarta, Anusi w „Wolnym strzelcu” Carla Marii von Webera, I Kwiata w Parsifalu i Pastuszka w „Tannhäuserze” Richarda Wagnera, Lejli w „Poławiaczach pereł” Georges’a Bizeta, Głosu z nieba w operze„Don Carlos” i Gildy w „Rigoletcie” Giuseppe Verdiego, Noriny w „Don Pasquale” Gaetano Donizettiego, Hanny w „Strasznym dworze” Stanisława Moniuszki czy Katorżnicy w „Lady Makbet mceńskiego powiatu”Dymitra Szostakowicza.
Brała udział w prestiżowych koncertach i festiwalach na terenie całego kraju, m.in. w Warszawskiej Jesieni jako Królowa Nocy w przedstawieniu„Ignorant i szaleniec”Pawła Mykietyna.
Pierwsze laury zdobyła w latach 1993-1994, zajmując III i II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie dla młodych śpiewaków we Wrocławiu. Później, w 2000, roku zajęła II miejsce na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju w kategorii operowej. W tym samym roku została finalistką VII Międzynarodowego Konkursu im. Sylwii Geszty w Luksemburgu, zdobywając IV miejsce oraz nagrodę publiczności. Dwukrotnie była stypendystką Ministerstwa Kultury w Luksemburgu, a ponadto uczestniczyła tam w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Sylwię Geszty. Swoje umiejętności doskonaliła także na kursach wokalnych pod okiem znakomitych pedagogów: Leopolda Spitzera, Christine Hampe, Ryszarda Karczykowskiego oraz Heleny Łazarskiej.
Współpracuje z filharmoniami w Poznaniu, Gdańsku, Białymstoku i Wrocławiu oraz z Operą na Zamku w Szczecinie. Od roku 2000 występuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, śpiewając w „Don Carlosie”, „Strasznym dworze” czy „Wesołej wdówce” Lehára. Przez wiele sezonów współpracowała z Theater Trier i Luzerner Theater (Niemcy), gdzie z wielkim powodzeniem wykonywała partię Królowej Nocy.
W swoim repertuarze ma partie liryczne i koloraturowe oraz cykle pieśni kompozytorów polskich, rosyjskich, niemieckich i francuskich.
fot.Ośko/Bogunia