Moniuszko w plenerze - Enter Enea Festival

 

Przed nami dwunasta edycja Enter Enea Festival, w ramach którego nie zabraknie akcentu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu!

Po raz dwunasty nad Jeziorem Strzeszyńskim spotkają się miłośnicy dobrych brzmień i niekonwencjonalnych projektów muzycznych. Kolejna edycja Enea Enter Festival – autorskiego festiwalu Leszka Możdżera – odbędzie się w dniach 13-15 czerwca.

14 czerwca w ramach Enea Enter Festival została zaplanowana premiera kompozycji MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE. Utwór, skomponowany przez Leszka Możdżera na zamówienie poznańskiego Teatru Wielkiego, jest inspirowany uwerturą „Bajka” Moniuszki. Leszkowi Możdżerowi podczas prapremierowego wykonania towarzyszyć będzie Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak.

Podczas festiwalowych dni nad Jeziorem Strzeszyńskim usłyszymym.in. Chassola, Hadriena Ferauda, Danieal Herskedala i Verneri Pohjola, Marialy Pacheco w duecie z Omarem Sosą oraz indyjską królową gitary basowej – Mohini Dey. Polską scenę reprezentowana będzie Adam Bałdych, z którym wystąpią Leszek Możdżer (fortepian) i Paolo Fresu (trąbka), a ponadto usłyszmy wykonawców występujących w projekcie Chojnacki/Miguła Contemplations.

Karnety na Festiwal w sprzedaży na portalach:
going, eventim.pl, ebilet.pl

MONIUSZKO I MOŻDŻER
„Nowoczesność jest tą częścią utworu, która się najszybciej starzeje”, powiedział Witold Lutosławski. Partytury Moniuszki pomimo tego, że wydają się na pierwszy rzut oka eksponatami muzealnymi, po głębszym wejściu zachwycają zwartą konstrukcją, mistrzowską instrumentacją oraz zręcznym prowadzeniem formy. Leszek Możdżer tym razem użył partytury uwertury fantastycznej „Bajka” Moniuszki jako tła, na którym namalował swoją własną kompozycję. Fragmenty partytury zostały pocięte i porozsuwane tak, aby zmieścić w niejazzowe akcenty, tempa co poniektórych fragmentów kompozycji zwolnione, przez co jeszcze bardziej dociera do słuchacza mistrzowski język tej orkiestracji, wprowadzone zostały powtórzenia, przez co utwór brzmi bardziej współcześnie (nawiązania do muzyki technicznej). Całość jest eksperymentem, który – miejmy nadzieję – okaże się nadzwyczaj interesującym spojrzeniem na muzykę z przeszłości.
 
Zamówienie przez Teatr Wielki w Poznaniu u Leszka Możdżera utworu, u źródeł którego leży uwertura fantastyczna „Bajka” patrona Sceny pod Pegazem, to konsekwencja realizowania przez Teatr strategii promocji dorobku kompozytorskiego Moniuszki i jednocześnie przykład redefinicji języka muzycznego jednego z najważniejszych twórców muzyki polskiej. To również bardzo wyjątkowy sposób uczczenia 150. rocznicy śmierci patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu, która miała miejsce 4 czerwca br. 

Utwór Leszka Możdżera nie stoi w opozycji do dzieła Moniuszki, to raczej twórczy kontrapunkt do przeszłości muzycznej – Możdżer wykorzystuje z niej to, co najlepsze i łączy z estetyką jazzową. Poprzez stylistyczny mariaż, połączenie elementów z pozoru do siebie nieprzystających, chcemy pokazać publiczności, że dźwięki Moniuszki dobrze brzmią nie tylko w gmachu operowym, ale również i w plenerze, a w połączeniu z kunsztem jednego z najlepszych polskich artystów jazzowych stają się niezwykle świeże i zyskują dzięki kreatywnemu uwspółcześnieniu. W prawykonaniu weźmie udział Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu, którą poprowadzi dyrygentka, Katarzyna Tomala-Jedynak, współpracująca z poznańską Operą od 2015 roku, a także goście tegorocznej edycji Festiwalu. 

MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE
premiera

Leszek Możdżer & Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak
feat. Verneri Pohjola, Adam Bławicki, Łukasz Sobolak i inni

Więcej o festiwalu: http://enterfestival.pl/ 

 

public.common.backtop