“Jawnuta” in collaboration with OperaVision
Premiera Jawnuty na Międzynarodowych Targach Poznańskich (16.12.2022) zachwyciła i poruszyła publiczność. Spójność muzyki Moniuszki i twórczości artystów romskich, nowatorska, wielowymiarowa inscenizacja, pozwoliły w zaskakujący sposób opowiedzieć trudną historię miłości, obnażyły dręczące współczesność uprzedzenia i stereotypy, ale też były dla widzów niezwykłą lekcją tolerancji.
Dzięki współpracy z OperaVision spektakl do 18.06.2023 Jawnuty dostępny jest online. OperaVision to inicjatywa zrzeszająca 30 teatrów operowych z 16 państw, której liderem jest stowarzyszenie Opera Europa. Założeniem projektu jest popularyzacja na szeroką skalę twórczości operowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych środków przekazu. Dzięki prestiżowej OperaVision widzowie z całego świata mają łatwy i darmowy dostęp online do najlepszych produkcji operowych. Cieszymy się, że Teatr Wielki w Poznaniu jest częścią tego projektu!
https://operavision.eu/performance/jawnuta
Streaming „Jawnuty” dofinansowano ze środków Unii Europejskiej.
Fragmenty recenzji:
Zespół romski, zdominowany przez główną wokalistkę i tancerkę Giselle Czureję, nadaje spektaklowi przejmujący i emocjonalny charakter.
Wszyscy artyści wykazują pełne zaangażowanie w realizację tego poruszającego muzycznego pomnika straconej romskiej społeczności.
John Allison
[RECENZJA]
Flaga Romów wszechobecna w scenografii i widoczna jako wzór na kostiumach, stanowi jednocześnie stygmatyzację i identyfikację.
Tym, co podnosi spójną interpretację Ilarii Lanzino do rangi czegoś wyjątkowego, jest włączenie tradycyjnej muzyki romskiej.
Niezwykły wieczór operowy, który zdecydowanie warto zobaczyć.
Karin Coper
[RECENZJA]
Przypadek polskiego Teatru wydaje się być idealnym przykładem tego, co się dzieje, gdy działająca od dawna scena operowa przenosi się w nową przestrzeń i prezentuje nowatorską inscenizację daleko od swojego macierzystego miejsca.
Luca Baccolini
[RECENZJA]
(…) udział dwóch odrębnych muzycznych środowisk w tej inscenizacji był znakiem jedności, a nie rozdziału.
„Jawnuta" w poznańskiej wersji robi niesamowite wrażenie.
(…) należy się uznanie dla reżyserki, która po raz pokonała trudności związane z interpretacją Moniuszki i z wyczuciem, ale zdecydowanie opowiedziała historię o wykluczeniu.
Kamil Zofiński
[RECENZJA]
(…) Ilaria Lanzino eksploruje problem porowatości granic pamięci, gdy bolesne doświadczenia jednostek odciskają swoje piętno na kolejnych pokoleniach (…).
(…) I wreszcie rzecz najważniejsza: romski zespół. Ten element koncepcji Lanzino uważam za wizjonerski.
Michał Bajer
[RECENZJA]
Niezwykle ryzykownym było połączenie muzyki Moniuszki ze współczesnymi kompozycjami romskimi.
Pieśni pozwalają przeżywać i rozumieć, a klisze obrazów na scenie tworzą kompozycję jak w fotoplastykonie. Muzyka klasyczna przeplata się z romską fantazją. Zabieg ryzykowny i polemiczny, ale wart zauważenia.
Kolejny wieczór z Moniuszką pokazuje jak ciekawe mogą być jego odczytania i reinterpretacje.
Benjamin Paschalski
[RECENZJA]
Historia zakazanej miłości, odrzucenia, sprzeciwu, tragedii. Niby doskonale znana, a jednak się nie nudzi, wręcz przeciwnie – nieustannie toczy się na naszych oczach.
Maria Mickoś
[RECENZJA]
W „Jawnucie" dramaturgia i dramatyzm stają się dla siebie kochankami, drogą i drogowskazem, które bez siebie nie chcą istnieć. Taka jest rola sztuki społecznie zaangażowanej.
W „Jawnucie" Teatru Wielkiego w Poznaniu gesty artystów tańczą jak płomienie ognia. I nie chcą zgasnąć. Nie mogą! – opowiadają o emocjach ponadczasowych (…).
Dominik Górny
[RECENZJA]
Jawnuta
albo romskie historie na motywach opery Stanisława Moniuszki
kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
reżyseria i choreografia: Ilaria Lanzino
dekoracje: Dorota Karolczak
kostiumy: Ilona Binarsch
światła: Wiktor Kuźma
projekcje: Leszek Stryła
kierownictwo chóru: Mariusz Otto
opracowanie muzyczne: Rafał Kłoczko, Jakub Lis
choreografia: Dominika Babiarz, Giselle Czureja, Natalia Trafankowska
konsultacja dramaturgiczna: Joanna Talewicz
asystent dyrygenta: Andrei Yakushau
asystenci reżysera: Dominika Babiarz, Bartłomiej Szczeszek
inspicjenci: Natalia Trafankowska, Wiesława Wiza
asystentki tłumaczki: Kamila Badoń-Lehr, Wiktoria Szczepaniak
Chicha: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Stach: Piotr Kalina
Jawnuta: Galina Kuklina
Jewa: Magdalena Wilczyńska-Goś
Bartosz: Jaromir Trafankowski
Dżęga: Tomasz Mazur
Morygo: Damian Konieczek
Szymon: Rafał Korpik
Stara Jewa: Mariola Hendrykowska
Stary Szymon: Ryszard Dłużewicz
Matka Stacha: Anita Furgol-Kownacka
Siostra Stacha: Lucyna Białas
oraz
Giselle Czureja (śpiew, taniec, choreografia)
Mirosław Dymitrak (gitara, śpiew)
Sara Czureja Band w składzie:
Sara Czureja-Łakatosz (cymbały węgierskie, śpiew)
Karolina Sydorowicz (skrzypce)
Miklosz Marek Czureja (fortepian)
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu