"Halka" w Filharmonii Berlińskiej - echa koncertu


1 października 2019 – w Międzynarodowy Dzień Muzyki – odbyło się wydarzenie szczególnie ważne dla polskiej kultury – wykonanie koncertowe „Halki” Stanisława Moniuszki w jednej z najważniejszych sal koncertowych świata - Filharmonii Berlińskiej. Związane ono było z obchodami 200. rocznicy urodzin kompozytora. Wydarzenie zostało współorganizowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza, Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej, Instytut Polski w Berlinie, Ambasadę Rzeczypospolitej Polskiej w Berlinie, Kancelarię Von Zanthier & Schulz oraz Dyrekcję Koncertową Prof. Victora Hohenfelsa. Patronat objęło Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Polityka. Koncert poprowadził Frederik Hanssen - szef redakcji kulturalnej "Der Tagesspiegel”.

Ogromny sukces - tymi słowami można podsumować całe przedsięwzięcie. Pierwszego dnia października udało się zapełnić liczącą ponad dwa tysiące miejsc widownię. Wieczór w mieście, w którym Moniuszko spędził trzy lata swojej edukacji, był momentem zadumy, nostalgii i przepięknej, polskiej muzyki. Wersję koncertową „Halki” wykonał chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod kierownictwem maestro Gabriela Chmury (dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu) oraz znakomici soliści. Partię tytułową zaśpiewała Magdalena Nowacka, natomiast w rolę Jontka wcielił się Dominik Sutowicz. Artyści zostali bardzo ciepło przyjęci w stolicy Niemiec. Aplauz widowni trwał ponad 15 minut.

Tych, którzy nie mieli możliwości wysłuchać koncertu na żywo, zapraszamy do obejrzenia transmisji spektaklu "Halka" w reżyserii Pawła Passiniego, który odbywał się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie 20 września 2019. Spektakl streamingowany był na platformie OperaVision i jest tam dostępny w jakości Ultra HD 4k do obejrzenia za darmo.


"Halka" w Filharmonii Berlińskiej
Obsada

kierownictwo muzyczne
Gabriel Chmura
kierownictwo chóru
Mariusz Otto
Halka
Magdalena Nowacka
Jontek
Dominik Sutowicz
Janusz
Łukasz Goliński
Stolnik
Rafał Korpik
Zofia
Magdalena Wilczyńska-Goś
Dziemba
Damian Konieczek
Góral
Piotr Friebe
Gość I
Bartłomiej Szczeszek
Gość II
Piotr Maciejowski
Gość III, IV
Andrzej Ogórkiewicz


Fragmenty recenzji po koncercie

"Opera Poznańska nie musi wstydzić się żadnych porównań. [...] Muzyka Moniuszki emanuje szczególnym ciepłem, gdy na scenie pojawia się Halka.

Wówczas kojarzące się środziemnomorsko belcanto miesza się z bardziej ziemistymi tonami muzyki ludowej. Magdalena Nowacka śpiewa tę rolę z pełną inteligencji prostotą. U jej boku stoi Dominik Sutowicz, wiejski kochanek Halki, obdarzający Jontka aurą naiwności i dumy. Jego tenor jest mocny w forte i zniewalająco giętki w pasażach cichych. Łukasz Goliński jako Janusz gra bogatego szlachcica, tak elegancko jak i bezwzględnie, Magdalena Wilczyńska-Goś śpiewa partię jego narzeczonej Zofii, u której można zauważyć materiał na przyszłą jędzę domową.

Gabriel Chmura dyryguje orkiestrą momentami nonszalancko, momentami z żarliwym zaangażowaniem. I jak to przystało na operę narodową, na koniec artyści otrzymują białe i czerwone goździki."

- Clemens Haustein, Berliner Zeitung

 

"Mimo dramatycznej fabuły ogólny nastrój opery pozostaje raczej liryczny, szczególnie postać Halki, w której rolę wcieliła się fenomenalna Magdalena Nowacka, wyraża niedolę oszukanej i opuszczonej dziewczyny przepięknymi liryzmami.

U jej boku stoi niezwykły tenor Dominik Sutowicz, który wyposaża Jontka, przyjaciela Halki z lat młodości, w tony pełne namiętności i pasji. Cóż za głos! Postać złego szlachcica Janusza w pełni zaprezentował Łukasz Goliński, podobnie rzecz się ma z narzeczoną Janusza, Zofią, którą Magdalena Wilczyńska-Goś obdarza jasnym sopranem. Śpiewakom udaje się stworzyć atmosferę na scenie przy pomocy jedynie delikatnie zaznaczonej gry aktorskiej.

Chór i orkiestra Teatru Wielkiego znajdują się na zadowalająco wysokim poziomie. Kompetentne kierownictwo Gabriela Chmury nie pozostawia nic do życzenia. Publiczność słusznie honorowała wszystkich wykonawców i dziękowała długim aplauzem za ten szczególny wieczór, który potwierdził wysoki poziom, z którego znany jest Teatr Wielki."

- Peter Sommeregger, Klassik begeistert

"To był na pierwszy rzut oka szalony, ale bardzo dobry pomysł, żeby wykonać w wersji koncertowej Halkę ni mniej, ni więcej, tylko w dużej sali Filharmonii Berlińskiej. […] gwiazdą przedstawienia, a raczej gwiazdorem, okazał się Dominik Sutowicz w roli Jontka, który włożył w nią niesamowite emocje, nie mówiąc o jakości głosu. Dostał ogromne brawa."

- Dorota Szwarcman, szwarcman.blog.polityka.pl

"Orkiestra pod dyrekcją maestro Gabriela Chmury przeniosła publiczność w głąb dramatycznej, a jednocześnie bardzo intymnej historii miłosnej, opowiedzianej dźwiękiem. Opierającej się na trzech filarach wykonawców: Magdaleny Nowackiej (Halka), Dominika Sutowicza (Jontek) i Łukasza Golińskiego (Janusz). Tych właśnie troje solistów błyszczało najjaśniej, nie tylko prezentując najwyższy poziom wokalny, lecz także wzniecając emocje i napięcie w ich wzajemnych interakcjach, co nie jest łatwe do ukazania w wersji koncertowej.[...] Koncert uatrakcyjnił świetny chór, przemieszczający się wewnątrz sali koncertowej, wśród widowni, a nie jedynie górujący statycznie nad orkiestrą."

- Beata Fischer, beatafischer.com

"Stylistyczne wpływy w muzycznym języku tego kompozytora urodzonego w 1819 roku niedaleko Mińska pochodzą nie tylko z jego ojczyzny. Istnieje też i niemiecki akcent. W Berlinie w latach 1837-40 Moniuszko był uczniem Carla Friedricha Rungenhagena, kierownika Berlińskiej Akademii Śpiewu. Mistrz kazał mu wedle starej szkoły robić ćwiczenia z kontrapunktu i przekazał mu w ten sposób solidną bazę warsztatową. Moniuszko bardzo zachwycał się swoim francuskim kolegą Danielem Francois Esprit Auberem, będącego wówczas obok Giacomo Meyerbeera największą gwiazdą paryskiej sceny muzycznej."

- Frederik Hanssen, Der Tagesspiegel

"Wtorkowy koncert w prestiżowej Filharmonii Berlińskiej można uznać za podwójny powrót. Dyrygent i dyrektor artystyczny poznańskiego Teatru Wielkiego Gabriel Chmura właśnie w Berlinie zaczynał swoją światową karierę. Ale w pewnym sensie to także powrót dla Moniuszki. Nie wszyscy wiedzą, że twórca polskiej opery narodowej studiował w Berlinie i to właśnie tam opublikowano jego pierwsze utwory. […]

Dyrektor Teatru Wielkiego w Poznaniu Renata Borowska-Juszczyńska mówi, że impulsem do przyjazdu do Berlina była dobra reakcja europejskiej publiczności, która ogląda przedstawienia z poznańskiej opery na platformie streamingowej operavision.eu. – Nasze dwa ostatnie streamingi cieszyły się bardzo dużą popularnością i to był właśnie Moniuszko. Dodało nam to odwagi – mówi."

- Wojciech Szymański, Deutsche Welle

"Współcześnie wykonania utworów Moniuszki w tym niemieckim mieście nie zdarzają się często. Partie "Halki" wybrzmiały w Filharmonii Berlińskiej dzięki solistom, chórowi i orkiestrze z Poznaniu. Publiczność po występie długo oklaskiwała dyrygenta Gabriela Chmurę oraz solistów: Magdalenę Nowacką, Dominika Sutowicza, Łukasza Golińskiego, Rafała Korpika i Magdalenę Wilczyńską-Goś."

- Beata Kwiatkowska, Dwójka – Polskie Radio reportaż do odsłuchania

"Partię Janusza zaśpiewał rewelacyjnie, mocnym, świetnie postawionym głosem, doskonale dysponowany Łukasz Goliński. Skutecznie konkurował on z potęgą głosu tenora Dominika Sutowicza w roli Jontka. Magdalena Nowacka też wypadła świetnie, jej głos wprawiony w wykonywaniu głównych ról w operach Verdiego absolutnie nadawał się do partii Halki. […]

W epizodach symfonicznych i towarzysząc solistom bardzo dobrze spisała się orkiestra Teatru Wielkiego, zaś sola wiolonczelowe w wykonaniu Doroty Hajzer były najlepszą wizytówką artyzmu. Dyrygent Gabriel Chmura poprowadził operę z nerwem, zadając niekiedy bardzo szybkie tempa, co z pewnością zyskało uznanie wyrobionej berlińskiej publiczności."

- Joanna Tumiłowicz, Maestro.net.pl

 "Halka bryluje w Berlinie. Teatr Wielki z Poznania poszedł drogą wytyczoną przed laty przez Marię Fołtyn. Postanowił zaprezentować polską operę narodową „Halka” w centrum kultury muzycznej Niemiec, w Filharmonii Berlińskiej. W ogromnej wypełnionej po brzegi sali publiczność wysłuchała i zobaczyła nasze dzieło w znakomitej obsadzie pod dyrekcją Gabriela Chmury. Artyści, choć bez kostiumów i dekoracji, stworzyli jednak wrażenie dramatycznej akcji, która dzieje się najpierw w posiadłości bogacza, a później gdzieś na wsi. Można było słuchając pięknej muzyki odczuć stosunek zamożnych do biednych, co jest kwestią uniwersalną, niezależną od opowieści o prostej Góralce. W roli Halki wystąpiła Magdalena Nowacka. Owacje świadczyły dobitnie, że Moniuszko także za granicą może zwyciężać."

- Bronisław Tumiłowicz, Tygodnik Przegląd

"Z Poznania do Berlina to niecałe trzy godziny autokarem, ale dla ludzi muzyki jest to odległość znacznie większa, bo któż nie chciałby stanąć na środku jednej z najbardziej znanych sal koncertowych na świecie - Berlińskiej Filharmonii. Takie miejsce i taka rocznica zobowiązują. [...]

 Tego wieczoru widownia licząca ponad dwa tysiące miejsc była zapełniona. Przeważała miejscowa Polonia, ale nie brakowało prawdziwych fanów Moniuszki wśród niemieckiej publiczności. Wersję koncertową „Halki” wykonał chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod kierownictwem maestro Gabriela Chmury (dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu) oraz znakomici soliści. Partię tytułową zaśpiewała Magdalena Nowacka, natomiast w rolę Jontka wcielił się Dominik Sutowicz. „Koncertowo” swoje partie wykonali również Łukasz Goliński w roli Janusza i Magdalena Wilczyńska-Goś w roli narzeczonej Janusza - Zofii. Największych jednak emocji dostarczył publiczności Dominik Sutowicz - za niesłychany głos i interpretację zasłużenie otrzymał od publiczności największe brawa. [...]

Świetny chór pod kierownictwem Mariusza Otto, uatrakcyjnił koncert przemieszczając się wewnątrz sali koncertowej, wśród widowni, a w finale śpiewał odwrócony tyłem, zaś jego dyrygent prowadził go stojąc na górze. Również soliści, ku zaskoczeniu widowni, wykonywali czasem swoje partie poza sceną. Gabriel Chmura w zdecydowany sposób poprowadził wykonawców. Cały spektakl nagrodzony owacjami, na długo zostanie nam w pamięci. Współcześnie wykonania utworów Moniuszki w wielkich salach koncertowych Europy nie zdarzają się często. W czasie berlińskiego, koncertowego wykonania „Halki”, przygotowanego przez Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, można było przekonać się o światowym formacie jego twórczości. Można pokusić się o stwierdzenie, że Moniuszko w tym dniu w wielkim stylu wrócił zatem do Berlina."

- Grażyna Bebłot, ArtPost

Foto: Bartek Barczyk www.bartbarczyk.com

Patronat Honorowy: Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Berlinie.

Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako część Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA 2017-2022, we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.

Koncert współfinansowany przez Instytut Polski w Berlinie.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Projekt dofinansowany z dotacji Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Koncert współorganizowany w partnerstwie z Dyrekcją Koncertową Prof. Victora Hohenfels.

Partner wydarzenia: Kanzlei von Zanthier & Schulz
(https://www.vonzanthier.com/pl/)

Patronat medialny: POLITYKA

Powrót do góry