Kontek Anna

Anna Kontek


Urodziła się w Polsce. Po studiach architektonicznych w Warszawie (1975) ukończyła wydział scenografii na University of Art and Design w Helsinkach (1984). Jej praca dysertacyjna poświęcona była scenografii i kostiumom Małego księcia – baletu zrealizowanego w Fińskiej Operze Narodowej w 1982 roku, z którą od tamtego momentu jest związana. Od tego czasu realizowała scenografie, dekoracje i kostiumy dla ponad 100 produkcji operowych, baletowych i teatralnych.


Wśród licznych realizacji operowych na scenie Fińskiej Opery Narodowej warto wymienić: Katarzynę Izmajłową Szostakowicza (1982), Cyganerię (1985, 1994, 2000) i Toskę (1987) Pucciniego, Ariadnę na Naxos Straussa (1986), Koronację Poppei Monteverdiego (1986), Simona Boccanegrę (1987) i Bal maskowy (1989) Verdiego, Lohengrina Wagnera (1994), Czarodziejski flet Mozarta (2006), Lutra Tikki (2000).


Do najważniejszych spektakli baletowych, do których zrealizowała scenografię należą Jezioro łabędzie w choreografii Patrice Bart (1993), Dziadek do orzechów (1994) i Śpiąca królewna (1997), w choreografii Rudolfa Nuriejewa, Bajadera – chor. Natalia Makarova (1997) i Szeherezada w choreografii Kennetha Greve’a (2010).

 
Dla innych scen opracowała scenografie m.in. do spektakli: Wesele Figara i Don Giovanni, Opowieści Hoffmanna, Traviata i Don Carlos, Madame Butterfly, Carmen, Borys Godunow. Jej prace realizowane były we Francji, Niemczech, Szwecji, Estonii i Stanach Zjednoczonych. Przygotowała także liczne wystawy, pokazywane w Pradze, Warszawie, Talinie, Toronto, Bilbao i Tokio.


Uhonorowana została srebrnym medalem „Prague Quadriennale” w 1995 roku za Słowika, Fińską Nagrodą Wihuri w 2002 za spektakl Chowańszczyzna, Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (1991) za promowanie łączności kulturalnej pomiędzy Polską i Finlandią.

public.common.backtop