Kawałek Natalia

Natalia Kawałek

mezzosopran

Absolwentka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w klasie profesor Izabelli Kłosińskiej, po ukończeniu którego kontynuowała naukę na wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst u Claudii Vischi. W ramach programu Erasmus kształciła się również w Conservatorio di Santa Cecilia w Rzymie u Rebecchi Berg i Sary Mingardo. Jest laureatką trzeciego miejsca i nagrody publiczności podczas International Singing Competition for Baroque Opera Pietro Antonio Cesti (2012); drugiego miejsca, nagrody publiczności i licznych wyróżnień na Hilde Zadek Gesangswettbewerb w Wiedniu (2013), jak również wyróżnienia podczas DEBUT Gesangswettbewerb w Niemczech (2016).

 

Artystka regularnie współpracuje z prestiżowym Theater an der Wien, gdzie w ostatnim czasie miała okazję występować jako Zofia w głośnej inscenizacji „Halki” S. Moniuszki w reżyserii Mariusza Trelińskiego, Fatima w operze „Oberon”C.M. von Webera (reż. N. Habjan, dyr. T. Guggeis), Hermia w „Midsummer's Night Dream”B. Brittena (reż. D. Micheletto, dyr. A. Manacorda), Ann Kennedy w „Marii Stuardzie”G. Donizettiego (reż. Ch. Loy, dyr. P. Arrivabeni) oraz Dama di Lady Macbeth u boku Placido Domingo w roli Macbetha w „Macbethcie” G. Verdiego (reż. R. Gayer, dyr. B. de Billy). W czerwcu 2017 zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie rolą Lucienne w „Die tote StadtE. Korngolda (reż. M. Treliński, dyr. L. König). Niezwykle ważnym wydarzeniem był jej udział w koncercie sylwestrowym w 2015 r. w Theater an der Wien zatytułowanym „3 mezzi”, majacy formę gali trzech mezzosopranów, gdzie Natalia wystąpiła u boku Anne Sophie von Otter i Angeliki Kirschlager.

 

W latach 2013-2016 śpiewaczka należała do Junges Ensemble des Theaters an der Wien, w ramach którego na deskach wiedeńskiej Kammeroper kreowała między innymi role Carmen w operze G. Bizeta, Armidy w „Rinaldo”G.F. Händla, Concepcion w „L'heure espagnole”M. Ravela, Annio w „La clemenza di Tito”W.A . Mozarta. W 2016 roku debiutowała także na festiwalu operowym w Glyndebourne rolą Cherubina w „Le nozze di Figaro”W.A. Mozarta.

 

Bardzo często jest zapraszana do współpracy przez zespoły muzyki dawnej. Śpiewaczka regularnie współpracuje z zespołem grającym na instrumentach historycznych Il Giardino d'Amore(z którym debiutowała w nowojorskiej Carnegie Hall w 2014 roku i z powodzeniem koncertuje w Polsce, Europie, USA, jak i w Chinach). Z kolei z orkiestrą Capellą Cracoviensis miała okazję występować na Bach Festival w Świdnicy w roli Ginevry w „Ariodante” Händla (dyr. A. Spering), Opera Rara Festiwal jako tytułowa Halka w scenicznej wersji „Halki wileńskiej”S. Moniuszki (reż. C. Tomaszewski, dyr. J.T. Adamus), jak również z tym samym tytułem dla Koominen Ooppera w Helsinkach w reż. L. Akerlund, jako Dorabella w „Cosi fan tutte”W.A. Mozarta (reż. C. Tomaszewski, dyr. J. T. Adamus) oraz w oratorium „Il ritorno di Tobia” J. Haydna (dyr. P. Goodwin). Do współpracy zaprasza ją również J. Ch. Spinosi i jego Ensemble Matheus, z którym wykonywała partię altu solo w „Mesjaszu”Händla w Auditorio w Valladolid (2017), jak też rolę Enrico w koncertowej wersji opery „Elisabetta, regina d'Inghilterra”G. Rossiniego (Opera Royal de Versailles, 2017 \). Pod batutą Alana Curtisa i z jego zespołem Il complesso baroccowystąpiła w roli Creusy w koncertowej wersji „Demofonte”W. Glucka (Theater an der Wien, 2016), z kolei z wiedeńskim zespołem Bach Consort pod kierownictwem Rubena Dubrovskiego wystąpiła w rosyjskiej prapremierze opery „Rinaldo”G.F. Händla w roli Armidy, która miała miejsce w Teatrze Bolszoj w Moskwie (2016).

 

Śpiewaczka bardzo chętnie sięga również po repertuar pieśniarski. Podczas festiwalu Opera Rara w Krakowie 2018 r. z powodzeniem wykonała swój autorski recital „Zakochana w kłopotach”z towarzyszeniem pianisty Marcina Kozieła, z kolei w ramach festiwalu Festiwalu Bachowskiego w 2019 r. w Żarowie zaprezentowała program zatytułowany „Groźna dziewczyna”z pianistą Lechem Napierałą.

 

Płyty, na których można usłyszeć Natalię Kawałek ukazały się dzięki wytwórni Evoe Recordsi należą do nich „Enemies in love”z ariami i duetami G. F Händla nagrana razem z kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim; „Amor Sacro Amor Profano”z muzyką włoskiego i francuskiego baroku, „Cantates et petits macarones”zawierającą perły kameralnej muzyki francuskiej doby baroku (wszystkie te nagrania zrealizowane były z „Il Giardino d'Amore”pod kierownictwem Stefana Plewniaka) oraz „Venezia di Vivaldi” z wirtuozowskimi ariami A. Vivaldiego (nagranie dokonane u boku mezzosopranu Miriam Albano oraz kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego z zespołem Cappella dell'Ospedale della Pietà).

public.common.backtop