Remigiusz Łukomski

 

Bas. Uczeń prof. Włodzimierza Zalewskiego. Laureat licznych nagród i wyróżnień w międzynarodowych konkursach wokalnych. Występuje regularnie na wielu scenach operowych w Polsce i za granicą. Do najważniejszych ról artysty należą: Król Marek w Tristanie i Izoldzie, Mefisofeles w Fauście, Sarastro w Czarodziejskim flecie, Griemin w Egeniuszu Onieginie, Skołuba w Strasznym dworze, Książę Chowański w Chowańszczyźnie, Bartolo w Weselu Figara, Colline w La Bohème, Komandor w Don Giovannim i Sparafucile w Rigoletcie. Debiutował na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej rolą Sarastra w Czarodziejskim flecie (2006), co zaowocowało wieloletnią współpracą i występami w takich spektaklach, jak: Wozzeck, La Bohème, W krainie czarodziejskiego fletu, Elektra, Straszny dwór, Don Giovanni, Carmen, Traviata, Turandot i Nabucco. Artysta występował również na scenach: Deutsche Nationaltheater und die Staatskapelle Weimar (Rigoletto, Tristan i Izolda, Don Giovanni, Faust, Eugeniusz Oniegin, Chowańszczyzna, Ognisty anioł, Wesele Figara), Opery Krakowskiej (Don Giovanni, Miłość do trzech pomarańczy, Straszny dwór), Teatru Wielkiego w Poznaniu (La Bohème), Opery Wrocławskiej (Don Giovanni), Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Don Giovanni), Opery i Filharmonii Podlaskiej (Czarodziejski flet, Carmen). Współpracował z takimi reżyserami, jak: Willy Decker, Mariusz Treliński, Achim Freyer, Grzegorz Jarzyna, Maciej Prus, Krzysztof Warlikowski, Michał Znaniecki, Karsten Wiegand, Andrea Moses, Agata Duda-Gracz, Christian Sedelmayer oraz tej miary dyrygentami, co: Jacek Kaspszyk, Antoni Wit, Kazimierz Kord, Michał Klauza, Tadeusz Kozłowski, Tomasz Tokarczyk, Łukasz Borowicz, Bassem Akiki, Antoni Wicherek, Stefan Solyom, Martin Hoff, Enrique Mazzola, Carlo Montanaro, Will Crutchfield, Jari Hämäläinen i Felix Bender. Koncertował z NOSPR i występował w wielu wiodących polskich filharmoniach, a także w Europie i USA. W latach 2009-2014 współpracował z Deutsches National Theater Weimar. Uczestniczył w najważniejszych polskich festiwalach, m.in. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W dorobku ma wiele nagrań, w tym: Falstaffa Verdiego, Lodoïskę Cherubiniego i Credo Pendereckiego z Filharmonią Narodową. (fot. arch. artysty)

Powrót do góry