Pelczyńska Weronika

Weronika Pelczyńska

 

Tancerka i choreografka. Absolwentka szkoły tańca SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance) w Austrii i Wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej. Występowała w Austrii, Niemczech, Włoszech, Chorwacji, Francji i Polsce. Jako tancerka współpracowała z Marią Stokłosą (Fundacja Burdąg), Małgorzatą Haduch (Unfinished Company) oraz Anną Nowicką. Pracowała przy produkcjach w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu. Zagrała także w spektaklach Teatru Studio Buffo oraz Teatru Tańca Mufmi. Za granicą współpracowała z takimi artystami jak Matej Kejzar (Bodhi Project), Stephanie Thiersch (Mouvoir Company), Johannes Wieland (Staatstheater Kassel), Davis Freemna (Random Scream Company), Rafaele Giovanola i Rainald Endrass (Cocoon Dance Company) czy Josef Frucek i Linda Kapetanea (Rootlessroot Company). Jest członkinią Centrum w Ruchu, grupy zrzeszającej niezależnych twórców oraz przestrzeni dla sztuk performatywnych w Warszawie.

W 2011 roku przygotowała debiutanckie solo choreograficzne Yvonne, Yvonne oparte na twórczości Yvonne Rainer (produkcja komuna//warszawa w ramach programu RE//MIX). Wspólnie z choreografkami Magdą Jędrą i Izą Szostak stworzyła spektakl „Europa.Śledztwo” (produkcja komuna//warszawa), który został wyróżniony w ramach rankingu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi” miesięczniku „Teatr” w sezonie 2013/2014. Ponadto była stypendystką programu DanceWeb 2013 (ImpulsTanz) oraz Carte Blanche 2013 (Modul Dance). W 2015 roku przygotowała choreografię na potrzeby projektu Halka/Haiti CT. Jaspera i Joanny Malinowskiej, prezentowanego w ramach Polskiego Pawilonu na Biennale w Wenecji (produkcja Zachęta Narodowa Galeria Sztuki).

Od 5 lat pracuje także jako autorka ruchu scenicznego i choreografii do spektakli w teatrach dramatycznych. Współtworzyła m.in. spektakle Agnieszki Glińskiej (Opowieści Lasku wiedeńskiego” Odona von Horvatha (2010), Amazonia Michała Walczaka (2011), Moralność pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej (2011), Sąd ostateczny Odona von Horvatha (201), Wiśniowy sad Antona Czechowa (2013) Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej (2014), Iwona, księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza (2014), a także Trzy siostry Antona Czechowa (Teatr Telewizji, 2012), Gdzie jesteś Pinokio? Roberta Jarosza (2011), Byczek Fernando Munro Leafa (2014), Anny Seniuk Pchła Szachrajka Jana Brzechwy (2013), Ewy Konstancji Bułhak Siodło Pegaza. Utwory Jerzego Wasowskiego (2013), Pawła Szkotaka Anna Karenina Helen Edmundson (2012).

Pracowała również przy produkcjach filmowych m.in. Barbary Sass-Zdort (W imieniu diabła, 2011), Zuzanny Solakiewicz (15 stron świata, 2015) oraz Bartka Prokopowicza (Chemia, 2016).

 

fot. M.Ośko / M. Bogunia

Powrót do góry