Kitala Jarosław

Jarosław Kitala

 baryton

Absolwent klasy śpiewu solowego Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Opera Studio przy Opéra National du Rhin w Strasbourgu; laureat i finalista prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. Ady Sari w Nowym Sączu, Adama Didura w Bytomiu, przesławnego konkursu w hiszpańskim Bilbao czy elitarnego konkursu opery barokowej w Innsbrucku (Austria).

Prowadzi aktywną działalność artystyczną; śpiewa koncerty o szerokim zakresie repertuarowym i stylistycznym: recitale kameralne, spektakle oraz koncerty operowe i oratoryjno-kantatowe. W programie posiada liczne partie solowe pozycji operowych i oratoryjnych; partie tytułowe i pierwszoplanowe, m.in. w operach: „Alceste” J.B. Lully’ego, „Dido and Aeneas” H. Purcella, „Rinaldo”, „Rodelinda”, „Giulio Cesare” G. F. Händla, „Il matrimonio segreto”, „L’italiana in Londra” D. Cimarosy, „Le nozze di Figaro”, „Così fan tutte” W.A. Mozarta, „Il barbiere di Siviglia”, „La cambiale di matrimonio” G. Rossiniego i inne, oraz w muzyce oratoryjnej, jak: „Rappresentazione di Anima et di Corpo” E. Cavalieriego, „Completorium”, „Litaniae de Providentia Divina” G.G. Gorczyckiego, „Juditha Triumphans” A. Vivaldiego, „Messiah”, „Jephtha”, „Samson”, „Judas Maccabaeus” G.F. Händla, „Magnificat”, „Weihnachts-Oratorium”, „Johannes-Passion” J. S. Bacha, „Magnificat” C.Ph.E. Bacha, „Te Deum” M. A. Charpentiera, „Die Schöpfung”, „Jahreszeiten”, „Stabat Mater” J. Haydna, „Requiem”, „Krönungmesse”, „Vesperae solennes” W. A. Mozarta, IX Symfonia, Missa in C L. van Beethovena, „Stabat Mater”, „Petite Messe Solennelle” G. Rossiniego, „Christus”, „Via crucis” F. Liszta; „Oratorio de Noël” C. Saint-Saensa, „Requiem” G. Faurégo, „Stabat Mater” K. Szymanowskiego, „Magnificat” W. Kilara, „Beatus vir”, III Symfonia Kopernikowska H. M. Góreckiego, „Belshazzar’s Feast” W. Waltona i wiele innych.

Jako solista występował z wieloma uznanymi zespołami muzycznymi oraz ich wybitnymi kierownikami. Współpracował m.in. z Les Talens Liriques, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia, Narodową Orkiestrą Filharmoniczną w Odessie, Orquestra Barocca de Sevilla, Orchestre Symphonique de Mulhouse, Orchestre Mozart de Toulouse, Irish Baroque Orchestra, Orkiestrą Kameralną AUKSO, zespołem muzyki dawnej Accademia dell’Arcadia, zespołami Filharmonii Śląskiej, Krakowskiej, Sudeckiej, Zabrzańskiej, Słupskiej, Toruńskiej, Zamojskiej, Zielonogórskiej, Jeleniogórskiej, zespołami Opery Śląskiej i Krakowskiej, Teatru La Monnaie w Brukseli, Opéra National du Rhin w Strasbourgu, Opéra National de Lorraine w Nancy, Teatro Real w Madrycie, Opery Nova w Bydgoszczy, Polskiej Opery Królewskiej, Krakowskiej Opery Kameralnej, Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie, Teatru Muzycznego w Poznaniu i innymi.

Na zagranicznych scenach operowych pracował z jednymi z najwybitniejszych, współczesnych dyrygentów i reżyserów nazwisk takiej rangi co: Christophe Rousset, Hartmut Haenchen, Daniele Callegari, Constantin Trinks, Ivor Bolton, Rani Calderon, Marc Soustrot, Antonino Fogliani, Robert Carsen, David Alden, Olivier Py, Mariame Clément, Laurent Pelly, Marie Eve Signeyrole, Valentina Carrasco i wieloma innymi.

fot. Klara Beck

Powrót do góry