Potra Dan

Dan Potra


Urodził się w Rumunii. Absolwent National University of Arts w Bukareszcie (1985) oraz National Institute of Dramatic Art w australijskim Kensington (1992). Ostatnio przeprowadził się do Wielkiej Brytanii.

W Australii współpracował z zespołami Opera Australia i Sydney Theatre Company, współtworzył także projekty aranżacji ceremonii otwarcia Olimpiady Sydney 2000 oraz Igrzysk Wspólnoty Narodów Melbourne 2006. Stworzył liczne scenografie dla produkcji teatralnych, operowych, filmowych i telewizyjnych dookoła świata – w Stanach Zjednoczonych, Europie, Środkowym Wschodzie, Azji i Australii.

W Anglii zrealizował m.in. Portret Mieczysława Wajnberga (Opera North, Leeds 2010), L’incoronazione di Dario Antonio Vivaldiego (Garsington Opera, Oxford 2008), Samson Georga F. Händla (Buxton Festival, 2008), Sweeney Todd Stephena Sondheima (Royal Festival Hall 2007), The Perfect American Philipa Glassa (English National Opera 2013). W roku 2007 dla Derby Playhouse stworzył projekty scenograficzne dla spektakli: Jak wam się podoba Williama Szekspira, Merrily We Roll Along Stephena Sondheima, The Importance of Being Earnest Oscara Wilde’a i Moon Landing Stephena Edwardsa. Był także autorem aranżacji wizualnych takich widowisk jak ceremonia otwarcia Portrait of Nation w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Liverpool 2008 czy festiwal The Gathering (Edinburgh Castle 2009).

Dla Opera Australia zrealizował scenografie m.in. do spektakli: Carmen Georgesa Bizeta, Lakmé Léo Delibesa, Jenůfa Leoša Janáčka, Ariadna na Naxos Richarda Straussa, Nabucco Giuseppe Verdiego, Czarodziejski flet Wolfganga A. Mozarta. Z innych międzynarodowych produkcji można wymienić takie spektakle jak Idomeneusz Wolfganga A. Mozarta (Festival de Ópera da Coruña, Hiszpania), Cyrulik sewilski Gioachina Rossiniego (Houston Grand Opera. USA), Brundibár Hansa Krásy (Windmill Theatre, Londyn), Rigoletto Giuseppe Verdiego i Cyrulik sewilski Rossiniego (Wellington Opera, Nowa Zelandia), Salome Richarda Straussa (Mariinsky Theatre, Petersburg), Norma Vincenzo Belliniego (Theater St. Gallen, Szwajcaria), La bohème Giacomo Pucciniego (Staatsoper Unter den Linden, Berlin). Współpracował z takimi reżyserami jak David Pountney, David Freeman, Lindy Hume, Neil Armfield.

Nominowany do nagrody AFI Award za film Tom White oraz Best Scenic Design Helpmann Award 2004 za spektakle Batavia, Carmen, Opera za trzy grosze w West Australian Opera.

Powrót do góry