Boris Kudlička

Absolwent wydziału scenografii Akademii Sztuk Muzycznych w Bratysławie. Studiował też w Akademii Sztuk Pięknych w Groningen (Holandia). Debiutował scenografią do baletu Oskara Nedbala Od bajki do bajki na scenie narodowej w Bratysławie. W 1995 rozpoczął pracę na warszawskiej scenie operowej, początkowo jako asystent i współpracownik Andrzeja Kreutz Majewskiego przy realizacjach krajowych i zagranicznych. Od 1996 już jako samodzielny scenograf, zaprojektował na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej dekoracje do wieczoru baletowego Tryptyk polski w choreografii Emila Wesołowskiego, do Strasznego dworu Moniuszki w reżyserii Andrzeja Żuławskiego, Tankreda Rossiniego w reżyserii Tomasza Koniny oraz do Madame Butterfly Pucciniego, Króla Rogera Szymanowskiego, Otella Verdiego, Oniegina i Damy pikowej Czajkowskiego oraz Don Giovanniego Mozarta w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Spektakle te były prezentowane również w Waszyngtonie, Staatsoper unter den Linden w Berlinie czy Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu.
Artysta stworzył także kostiumy do Romea i Julii Prokofiewa i Wyrywacza serc Elżbiety Sikory (ta ostatnia opera zrealizowana została z jego udziałem również w Centrum im. G. Pompidou w Paryżu). Zaprojektował kostiumy do Makbeta w reżyserii Mariusza Trelińskiego w warszawskim Teatrze Powszechnym oraz dekoracje do Sprzedanej narzeczonej Smetany w reżyserii Josefa Prudka w Národnim Divadle w Pradze, do Galiny Landowskiego, Carmen Bizeta i Halki Moniuszki w reżyserii Marka Weiss-Grzesińskiego w poznańskim Teatrze Wielkim, a wreszcie do Wiśniowego sadu Czechowa w warszawskim Teatrze Narodowym w reżyserii Macieja Prusa.
Był scenografem Dziadów Mickiewicza w Teatrze Polskim w Poznaniu, musicali: Cyrano w warszawskim Teatrze Komedia i Upiór w operze w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz scenografii do koncertów skomponowanych przez Zbigniewa Preisnera. Wspólnie z Andrzejem Kreutz Majewskim stworzył scenografię do oratorium Jeremiasz Petera Ebena w katedrze św. Wita na Hradczanach w Pradze oraz oprawę plastyczną polskiego pawilonu na EXPO 2000 w Hanowerze. Jest autorem projektów dla filmu i telewizji.

W marcu 2006 r. został laureatem I Ogólnopolskiego Konkursu na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nagrodę tę otrzymał za scenografię do przedstawienia Ryszard II w Teatrze Narodowym w Warszawie.

Powrót do góry