Renata Borowska-Juszczyńska

Biogram


Od lipca 2012 roku dyrektor naczelna Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, a wcześniej zastępca dyrektora ds. artystycznych tej instytucji. W latach 2016-2022 członek zarządu Stowarzyszenia Opera Europa. Dzięki aktywnej działalności w stowarzyszeniu doprowadziła m.in. do udziału poznańskiej opery w projekcie OperaVision i współpracy z najważniejszymi instytucjami w Europie, jak La Monnaie / De Munt Bruxelles, Welsh National Opera, Die Oper: Bühnen Halle, Grange Park Opera czy Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie. Od 2017 roku jest tutorem corocznych Opera Management Course. Uczestniczyła w pracach jury 10. edycji konkursu European Opera-directing Prize organizowanego przez Stowarzyszenie Camerata Nuova, a w 2019 sprawiła, że opera Moniuszki „Straszny dwór” została tematem kolejnej edycji konkursu. W 2018 dyr. Borowska-Juszczyńska reprezentowała Polskę na World Opera Forum w Madrycie, a także była członkiem jury: 73. AsLiCo Competition for Young Opera Singers (2022), w 12. edycji “Guido Cantelli” International Conducting Award Competition w Turynie (2022) oraz FEDORA Digital Prize (2023). W czerwcu 2024 uczestniczyła w Konferencji Operowej i Światowym Forum Operowym w Los Angeles (Opera Conference & World Opera Forum), do udziału w których została zaproszona jako prelegentka do grona 60 oficjalnych delegatów z 6 kontynentów. Podczas forum dyskutowano m.in. o przyszłości opery, strategiach organizacyjnych i artystycznych uwzględniających zmiany społeczne, technologiczne i kulturowe oraz budowaniu społeczności świadomych i zaangażowanych odbiorców kultury. Renata Borowska-Juszczyńska przedstawiła m.in. działania poznańskiej sceny dotyczące promocji spuścizny Moniuszki. Propagowanie twórczości patrona Teatru oraz jej uniwersalnego charakteru w Polsce i za granicą dyr. Borowska-Juszczyńska traktuje jako jeden z najistotniejszych aspektów misji Teatru, a potwierdzeniem słuszności kierunku, którym ta instytucja konsekwentnie kroczy od lat są International Opera Awards – najważniejsze wyróżnienia w świecie opery. Poznański Teatr Wielki dwukrotnie został uhonorowany „operowym Oscarem”, jak powszechnie nazywane są IOA, w kategorii „dzieło odkryte na nowo” za realizowanie tytułów Moniuszki: pierwszą statuetkę zespół otrzymał w 2021 roku za inscenizację „Parii” w reżyserii Grahama Vicka i pod muzycznym kierownictwem Maestro Gabriela Chmury, drugą zaś w 2023 za „Jawnutę” w inscenizacji Ilarii Lanzino i pod batutą Rafała Kłoczko. Do kluczowych wydarzeń Teatru, promujących dorobek kompozytorski Moniuszki, należą koncertowe prezentacje jego oper w Filharmonii Berlińskiej: niemiecka i polonijna publiczność usłyszała brawurową interpretację „Halki” (2019 – Rok Moniuszkowski), później zachwyciła się „Parią” (2023) oraz „Strasznym dworem” (2024). Koncerty spotkały się nie tylko z uznaniem melomanów, ale również zostały docenione przez niemieckie media i uznanych krytyków.

Przy wsparciu finansowym Samorządu Województwa Wielkopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dyr. Borowska-Juszczyńska doprowadziła do terminowego zakończenia generalnego remontu w zakresie mechaniki sceny, oświetlenia, elektroakustyki oraz bezpieczeństwa. Trwająca przeszło dwa lata modernizacja jest największą w historii Teatru, a zakres przeprowadzonych prac był zakrojony na niespotykaną dotąd w instytucjach kultury skalę. Dzięki remontowi poznański Teatr stał się pierwszą operą na świecie z immersyjnym systemem dźwięku przestrzennego L’Acoustic L-Isa 360 Hyperreal ze wspomagającym akustykę systemem Ambiance.  

Renata Borowska-Juszczyńska propaguje działania zaangażowane społecznie i projekty edukacyjne (MovINg Opera, Next Stage – Opera Matters, Opera Helps U, Fortissimo), które pokazują, jak działać w sposób bardziej zrównoważony, inkluzywny, uwzględniający rozwój technologiczny, a także zapewniający dostępność sztuki grupom często wykluczanym, pomijanym w procesie tworzenia i odbioru sztuki, a także promujące młodych twórców i operę współczesną (Laboratorium Teatru Operowego, Zjednoczone Stany Opery, zamówienia kompozytorskie).

Założycielka i wieloletnia prezes zarządu Fundacji Nuova, zajmującej się organizacją wydarzeń artystycznych, m.in. Festiwal Wiosny i Poznań Live. Pełniła także funkcję wiceprezes Fundacji Festiwalu Teatralnego MALTA.

W 1997-2003 związana z Towarzystwem Muzycznym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. W trakcie tego okresu współtworzyła Polską Prezentację Artystyczną na EXPO w Hanowerze oraz organizowała promocję Konkursów im. Henryka Wieniawskiego na targach MIDEM CLASSIC w Cannes, a w latach 2002-2003 pełniła funkcję Dyrektora Biura Zarządu. Do jej wcześniejszych doświadczeń zawodowych należy m.in. praca w Telewizji Polskiej S.A., współpraca z Festiwalem Dialogu Czterech Kultur w Łodzi czy współorganizacja pierwszego Festiwalu New Classic Form Europe w Łodzi.

W 2016 roku otrzymała srebrny medal „Labor Omnia Vincit”, a w 2017 – odznaczenie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pn. „Alumno Bene Merenti”.